Autoblog advies: familie auto + youngtimer voor €60k + €35k

Auteur: , 82 Reacties

Vandaag zoeken we niet één maar twee auto's!

Porsche

Sommige mensen hebben het goed voor elkaar. We krijgen veel aanvragen (waarvoor dank!). De meeste beperken zich tot één auto. Niet vandaag. We hebben een mailtje gekregen van Harry en hij is niet op zoek naar één auto. Twee stuks moeten het worden. Op dit moment bezit Harry twee auto’s. Een Volkswagen Golf en een Audi A6.

Zelf rijdt Harry de Audi A6. Op zich is Harry erg tevreden. De Audi A6 is een fijne auto voor de dagelijkse, zakelijke kilometers. En de VW Golf voldoet uitstekend als familie auto. Maar Harry is een groot auto liefhebber. Welcome & join the club Harry! De A6 is op zich prima, maar de afschrijving is niet mals en het mag wel iets spannender. Een oude power-station, youngtimer coupé of dikke sedan. Wat is er eigenlijk allemaal mogelijk?

Voor zijn vrouw geldt min of meer hetzelfde. De Golf voldoet prima, maar een beetje meer sjeu mag wel. Iets in de vorm van een SUV spreekt haar aan. Dat is erg begrijpelijk. Een hoge instap, goed overzicht en lekker wat ruimte is erg prettig met de kinderen. Daarbij toont een SUV net even wat lekkerder dan een MPV of busje.

Om het wensenplaatje van Harry in kaart te brengen, een speciale tabel:

Voor Harry:Vrouw van Harry:
Huidige /vorige auto's:Audi A6 Avant 2.0 TDIVolkswagen Golf 1.2 TSI Highline
Koop / Lease:KoopKoop
Zakelijk priveZakelijkPrivé
Budget:€30.000 - 40.00060.000 - 65.000
Jaarkilometrage:35.000km30.000
BrandstofvoorkeurBenzine (youngtimer)Diesel
Reden aanschaf andere auto:Vervanging voor AudiVervanging voor Golf
Gezinssamenstelling:2 volwassen, 2 kinderen en 2 hondenIdem
Voorkeursmerken /modellen:Zweeds of Duits en bij wijze van uitzondering BritsIdem
No-go modellen / merken:Geen Renaultjes of ander Frans of Italiaans gedoe.Idem

Het is weliswaar geen vereiste van Harry, maar we gaan per setje bij één merk shoppen. Het is altijd handig om beide auto’s bij dezelfde dealer in onderhoud te hebben. Dus speciaal voor vandaag hebben we gewoon een dubbel Autoblog Advies!!

Merk 1: Volvo
Dit is je eigen voorstel en kunnen we deels aanraden. Ten eerste je eigen auto. Een Volvo 780 Turbo is een zeldzame en briljante youngtimer. Stijlvol en bijzonder, zonder kapsones. Uitstekend. Het B23 blok is bijkans onverwoestbaar en het zijn zeer comfortabele auto’s. Wat dat betreft kun je er prima kilometers in maken. Vergeet echter niet dat dit een auto is uit de jaren ’80. Dus qua veiligheid zul je concessies moeten doen; een nieuwe Opel Corsa is vele malen veiliger. Tussen de 15 en 30 mille vind je de mooiste snoepjes. Houdt wel rekening met serieuze onkosten. 40.000 km per jaar is een serieuze aanslag op 30 jaar oude techniek, hoe goed deze ook moge zijn.

Volvo

Aan de andere kant heeft je vrouw dan wél de beste auto uit het segment. Want tussen de 55 en 65 mille vind je de meest fantastische XC90’s. Tip: ga voor de Volvo XC90 D5 Inscription. De D4 voldoet aardig, maar een D5 heeft zeker de voorkeur. Net als de 780 is de XC90 (rijtest) stijlvol en bijzonder zonder kapsones. Het is een fantastische familieauto. Niet zo dynamisch als een BMW X5, maar wel zéér comfortabel. De Inscription uitvoering biedt alle speeltjes en luxe die je je maar kunt wensen. Het is ook een heel erg vers model, pas een jaartje op de markt. Aangezien Volvo over het algemeen relatief lang over een cyclus doet heb je niet snel het ‘oude’ model.

Volvo

Merk 2: Mercedes-Benz
Zeg je youngtimer dan zeg je Mercedes-Benz. Dat komt mede door de W124-reeks. Een van de beste auto’s ooit gebouwd? Om er een schepje bovenop te doen gaan we meteen voor de Mercedes-Benz 500 E. De prijzen beginnen nu serieus te stijgen, de tijden dat je de mooiste 500 E kon krijgen voor 30-40 mille kon krijgen liggen al weer een tijdje achter ons. Maar een net exemplaar met net minder dan een ton op de klok is mogelijk. In vergelijking met de Volvo 780 is de Mercedes aanzienlijk sneller.

Mercedes

Een SUV voor je vrouw is bij Mercedes geen enkel probleem. In bijna elke klasse hebben de Stuttgarters een hoog-op-de-poten-versie. De directe concurrent voor de XC90 is de GLE, maar ondanks de nieuwe naam begint die auto op leeftijd te komen. Daarom opteren wij voor de Mercedes-Benz GLC250 CDI 4-Matic 9G-Tronic AMG-Line. Een hele mond vol, maar een ijzersterke aanbieding. De GLC is een uiterst verfijnde auto, zeker met luchtvering. De 250 motor in combinatie met de 9 bak is snel zat (204 pk en 500 Nm) en aanzienlijk zuiniger dan de GLE. In het budget kun je vol aangeklede exemplaren vinden waar de kop net af is. Normaliter is een AMG pakket een beetje overbodig, maar het toont bij de GLC erg goed, ons inziens.

Mercedes

Merk 3: BMW
Ook bij BMW kun je alle kanten op. De meest logische keuze is om te gaan voor een E38 Youngtimer en een X5 3.0d. Maar je hebt aangegeven niet een standaardkeuze te willen. Ok, het is nog geen Youngtimer, maar de BMW M6 Coupe (E63) biedt enorm veel waar voor zijn geld. Voor 30.000 euro staan er voldoende schitterende M6’en te koop. Hoogtepunt van de M6 (rijtest) is natuurlijk de motor. De V10 is episch en zal nooit vervelen. De SMG bak is niet zeer verfijnd, maar dat noemen we karakter. Het lijnenspel moet je ding zijn, maar volgens uw scribent wordt deze auto mooier met de dag. Ook hier moet je even rekening houden met hoge onderhoudskosten, terwijl de afschrijving mee zal vallen. Als het een youngtimer moet zijn is een E39 M5 de beste optie. Echter is dat wel een auto met zeer specifieke punten waar je rekening mee moet houden. Bekijk ze in deze video.

BMW

Voor je vrouw is er voldoende te vinden bij de BMW dealer. Een X5 lijkt de meest logische oplossing, evenals een X3. Maar tijdens de zoektocht viel op dat een BMW M550d X-Drive Touring ook gewoon tot de mogelijkheden behoort. Dan is ‘ie wel een jaartje of 2-3 oud, overigens. De M550d (rijtest) is qua karaktereen totaal andere auto dan de M6. De transmissie is een fijne achttraps automaat van ZF, de motor biedt bakken met koppel onderin en het verbruik valt ondanks de prestaties heel erg mee, alhoewel 1 op 10 logischer is dan de opgegeven 1 op 15. Dit is misschien wel een van de meest complete all-rounders ooit gebouwd.

BMW

Merk 4: Audi
Net als de  Mercedes 500 E werd de Audi 80 RS2 Avant bij Porsche gebouwd. Destijds was dit een serieus snel apparaat en tegenwoordig steld de RS2 absoluut niet teleur, alhoewel je wel degelijk merkt waar de vooruitgang is geboekt. Het schakelen, sturen, remmen: je moet gewoon meer werken. Desondanks is het geen oncomfortable auto. Technisch gezien zijn het behoorlijke sterke auto’s, maar ze hebben absoluut zorg en aandacht nodig. De afschrijving valt reuze mee, zelfs met hoge kilometerstanden wordt er nog een godsvermogen gevraagd voor een RS2. Ga dus voor de laagste stand.

Audi

Tsja, als je zelf een 315 pk sterke Audi hebt is de kans groot dat je vrouw ook zoveel vermogen wilt hebben. In dat geval is de Audi SQ5 TDI een uitstekende keuze. De drieliter biturbo diesel is een absolute doordouwer. Waar je in de RS2 echt moet werken om de 100 in 5 seconden te halen, hoef je in de SQ5 alleen maar het gaspedaal in te trappen. Nadelen zijn er ook. De SQ5 is in vergelijking met de GLC aanzienlijk ouder. Ook zijn er een paar punten waar je op moet letten, check ons AB Aankoop advies hier. Voordeel van de SQ5 is dat ze standaard goed waren uitgerust. Navigatie, sportstoelen en dikke wielen heeft de SQ5 altijd.

Audi

Merk 5: Porsche
Oké, hier wordt het wat lastiger. Want de Zuffenhausers hebben geen youngtimer sedans in de aanbieding. Maar de Porsche 911 Carrera 4 Coupé (996) is wel een van de eerste Porsches waar je gewoon elke dag comfortabel mee kunt rijden. Er zijn zeker wel wat issues met de 996 geweest, deze neemt Casper in deze video met je door. Ondanks dat de voorganger (993) legendarischer is =, zijn ze niet te betalen. De 996 biedt dan veel meer waar voor zijn geld. Voor 30-40k kun je kiezen uit de meest frisse exemplaren met weinig kilometers. De prijzen lijken overigens weer licht te stijgen: goed moment om in te stappen.

Porsche

SUV’s is dan wél iets wat ze goed kunnen. Met de Cayenne hebben ze het segment een nieuwe dimensie gegeven. Maar de leukste is nog wel de Porsche Macan S Diesel. Qua rijden is dit de fijnste auto in zijn klasse. Strak, sportief en direct zonder oncomfortabel te zijn. De zescilinder diesel is meer dan voldoende, ook in vergelijking met een Macan GTS en Macan Turbo. Goedkoop is een Macan helaas niet. De meeste exemplaren zitten nét boven het budget. Importeren kan een optie zijn: dat scheelt, ondanks een BPM afdracht, net voldoende om de moeite waard te zijn. Qua ruimte is het overigens net aan. Als de kinderen gaan groeien (en dat doen ze) kom je erachter dat de Macan niet de ruimste auto in zijn segment is.

Porsche

Merk 6: Volkswagen
Wie had dat gedacht, de opties met de naam Volkswagen zijn veruit het duurste om rijdend te houden. Maar gezien de eisen kunnen we twee voorbeelden van grootheidswaanzin aanbevelen. Voor jezelf de Volkswagen Phaeton W12. Het is persoonlijk, maar de redactie kan de ingetogen lijnen van deze uber-VW enorm waarderen. Bij de Phaeton draait alles om comfort. De twaalfcilinder draagt daar aan bij, alhoewel de dorst niet in verhouding staat tot de prestaties. De 4.2 V8 (rijtest) is misschien wel de betere keuze. Voordeel is dat werkelijk niemand op deze auto’s zit te wachten. Voor 20k kun je zelfs meerdere Phaetons kopen. De Phaeton is nu nog geen youngtimer, maar over een paar maanden is de Phaeton jarig.

Volkswagen

Een splinternieuwe Tiguan met alle opties is een mogelijkheid, evenals een verstandige 3 jaar oude Touareg V6. Maar als we dan toch corpulent bezig zijn… Het andere object van zelfoverschatting van VW was de V10 TDI, en de Volkswagen Touareg R50 TDI was de ultieme versie daarvan. Deze werden speciaal door Volkswagen Exclusive in elkaar gezet en de specificaties zijn nog steeds om van te smullen: 351 pk en maar liefst 850 Nm koppel… Bizar. Dat geldt overigens ook voor de onderhoudskosten. Voordeel is de enorme afschrijving, waardoor je voor de helft van het beschikbare budget al een R50 in concourstaat hebt.

Volkswagen

Merk 7: Jaguar
In naam is het geen Jaguar, maar dit is een verborgen parel waar niemand naar om lijkt te kijken. De Daimler Super Eight is een ware wolf in schaapskleren. De motor is de 4.2 V8 met compressor uit de XKR. Ondanks dat het een LWB is bleef het gewicht dankzij het gebruik van aluminium lekker laag (1680 Kg). De Maserati Quattroporte mag dan hier een zeer populaire auto zijn, maar de Daimler is stijlvoller en een klap sneller. Je moet ze echt met een lampje zoeken, maar voor 20-30k kun je de mooiste van Europa meenemen. Andere goede optie is de technisch identieke Jaguar XJR.

Daimler

Een hele goede tegenhanger van de GLC komt bij Jaguar vandaan. De F-Pace 20d R-Sport AWD is een fantastische allrounder. Het chassis is indrukwekkend, te meer deze niet gedeeld wordt met een andere auto. De R-Sport uitvoering is niet nodig, maar man-man-man wat ziet het er goed uit. De F-Pace (rijtest) is met recht de mooiste auto in zijn klasse. Is ook wat waard. De motor is niet verkeerd, maar moet er wel behoorlijk aan trekken. Er is een 3.0 diesel met 300 pk, maar die is een klap duurder.

Jaguar

Merk 8: Alpina (YOLO)
In veel opzichten doet de Alpina B10 4.6 denken aan de M5. Zeer comfortabele, capabele en vlotte cruisers met een sportief randje. In vergelijking met de M5 is de B10 veel aangenamer om dagelijks mee te rijden. In het budget kun je kiezen wat je wilt. Er staan enkele pareltjes te koop in Duitsland voor rond de 30.000 euro met evenveel kilometers. Een bijzonder aantrekkelijke propositie.

Alpina

Onbekend maakt onbemind, want de Alpina  XD3 is een van de fijnste SUV’s die er zijn. Voor twee volwassenen, twee kinderen en twee honden is de XD3 ruim zat. Tevens zijn de meeste exemplaren meer dan luxueus uitgerust. Maar de hoofdattractie is die beul van een motor. Het is een drie liter zes-in-lijn met twee turbo’s, goed voor 351 pk en 700 Nm. Het is niet zomaar een getunede X3, ondanks de gigantische velgen is de Alpina XD3 aanzienlijk comfortabeler dan de reguliere X3. Er staan er niet veel te koop, maar voor 50-60k heb je een exemplaar van twee jaar oud met niet al te veel kilometers op de klok.

Alpina

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



82 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik zou voor de Alpina gaan ?
@nathan_verhoeven: Zou ik ook denken, al vind ik de Jaguar/daimler optie voor ongeveer hetzelfde budget echt veel lekkerder denk ik!
Wat een standaard rijtje zeg… Die mij maar een Lexus RX en een Saab Cabriolet!
@svenska_aeroplan_ab: nee juist fijne wagens ga jij maar voor veilig saai.
@bofkont: is dat erg? De Saab rijd fantastische en kan hoge km standen prima hebben.

De lexus is wel een beetje saai. Maar ja een SUV hoeft niet spannend te zijn als die goed is.
@xiran: Vrij simpel, blinkt nergens in uit die veredelde opel.
@bofkont: ik rij sinds kort Saab en ik ben erg verrast. Hij rijd beter dan een Audi of BMW uit hetzelfde tijdperk. Mercedes durf ik niet te zeggen due heb ik nooit van die periode gereden.

Het Opel gehalte is technische bijna niet te zien. Ik doe mijn onderhoud zelf op de brug en ik kon onder de auto niks vinden. Daarnaast is de auto technische superieur aan een Opel.
@xiran: Goed om te horen, om heel erg eerlijk te zijn heb ik nog nooit een opel gereden, beter rijden in de zin van comfort of alle rijeigenschappen?? Mercedes uit deze jaren is toch wel de top hoor zeker zo’n 500e, maar dat had ook zijn prijskaartje.
@bofkont: Ik heb zelf ook nooit een opel vectra gereden uit hetzelfde bouwjaar. Wel een saab. Het onderstel is zachter en meer progressief geveerd in plaats van heel hard. De besturing en het rijden zijn wat zachter totdat je echt wilt en het gaspedaal vloert. Dan krijg je een bak koppel. De turbo komt er heel geleidelijk in bijna onmerkbaar, de trekkracht verbaasd mij vooral onderin het toeren gebied bij 2500 toeren begint de motor lekker op te pakken.
@svenska_aeroplan_ab: de saab cabrio is wel de meest standaard keuze wat youngtimer betreft.
Pheaton + macan
@wildewesten: ja of een X5 3.0d
Zow. Hier zitten wel hele fijne combo’s tussen.
Het setje Mercedes-Benz zou mijn voorkeur hebben, al maakt de Porsche combo mij ook hebberig.
Of toch de Alpina..
Tsja.. En het setje van Audi..

Misschien moet ik maar blij zijn dat ik nu niet in Harry z’n schoenen sta.
Lastige keuze, een hoop mooi spul wat je kan kopen. Het yolo advies is deze keer top!
Ik zou een w115 benz kopen, heerlijk ouderwets vertoeven
Ik heb dit advies niet eens helemaal kunnen lezen. Een youngtimer gebruiken als dagelijkse auto snap ik als je niet zoveel rijdt per jaar, het zijn tenslotte gebruiksvoorwerpen. Maar tot wel 40k per jaar rijden vind ik dood en doodzonde. Dan koop je een relatief fris exemplaar omdat er budget is en je rijdt dat ding helemaal op binnen een paar jaar.

Als je een leuke auto direct in de schredder gooit is elke liefhebber boos maar dit ‘mag’ dan zogenaamd wel weer. Onbegrijpelijk dat een liefhebber dit zou willen!
@lekbak: een auto blijft wel een gebruiksvoorwerp. Al kun je er nog zo aan gehecht raken. En deze man wil wat plezier aan het rijden beleven en niet dat hij gereden wordt anders had hij voor dat budget echt wel een tesla besteld. Of een luxe taxi van een ander Duits merk.
@lekbak: wat een onzin! Een liefhebber die veel KM’ers rijdt mag niet in een liefhebbers auto rijden omdat hij dan geen liefhebber is ????? Ik rijdt 35.000km per jaar in een Alfa 166V6 3.2 omdat ik al 30 jaar Alfa liefhebber ben en dagelijks van dat mooie Busso blok kan genieten! Gewoon zalig en dat vele KM’ers.
@SpiderIV: ik zeg niet dat je dan geen liefhebber bent, maar ik snap echt niet dat je je liefdevolle auto zo af wil beulen. Daar hebben ze moderne koekblikken voor. Als je nou 10.000 per jaar met je busso zou rijden dan had je er meer dan 3 keer zo lang van kunnen genieten!
@lekbak: die blokken kunnen makkelijk 350.000 km aan. Het is ook wel eens leuk om een andere auto te rijden. Sorry maar ik snap je echt niet. Moet je als je veel KM’ers rijdt het grootste deel van die KM’ers maken in een auto die je helemaal niet leuk vindt? Rare gedachte. Maar iedereen zijn mening ………. als jouw redenering klopt dan rijden er dus heel veel liefhebbers in die saaie 4 keer nullen en die Golfjes ……… mmm grappig
@SpiderIV: dus er zijn geen moderne auto’s die een beetje leuk zijn? Er is genoeg te vinden wat gèèn golf is of 4 keer niks. Zo is een Ford Fiesta al heel veel beter, of een Swift. Of een Ford mondeo, of mazda 6.
@lekbak: niet zo leuk dat ik de 166 ervoor zou laten staan. En dat wat eventueel leuk is is minder leuk om te betalen.
@spideriv: Dat is dan weer persoonlijk (ik vind een Seift en een Fiesta namelijk erg leuk), verder sta ik achter je betoog :)
@granlusso: *Swift
@lekbak: dat weet je dus niet met een alfa
@lekbak: Ik rijd mijn ’80 245 Transfer toch echt 30K per jaar. En dat is het beste wat die auto in decennia is overkomen. Omdat ik hem echt rijd, kan ik hem ook echt onderhouden. Roest bij laten werken, vering, demping, allerlei rubbers, koprevisie, stoelbekleding, banden, kleine piepjes en kraakjes: het meeste zou zijn blijven zitten als het een toerrit-auto was. Maar van mijn daily driver kan ik geen verval accepteren. Dus is ie nu na 3 jaar in mijn bezit van twijfelachtig naar ronuduit prima staat. De adviezen zijn vrijwel allemaal auto’s die degelijk tot onverwoestbaar zijn gebouwd, en een jaar of 5 in handen van iemand die er even 2 ton bijzet is absoluut geen probleem.
@mout: Haha top! Prachtig dat je dan ook ziet dat goed onderhoud en gebruik z’n vruchten afwerpt.
Een mensen moet ook bewegen tenslotte.
@granlusso: *mens
@lekbak: kwestie van bijtelling
Ik zou voor de bmw combi gaan. Dan heb je een stel machtige machines op de oprit zeg!
Owja een advies: snoep van beide bedragen 10k af en zoek voor de resterende bedragen leuke passende auto. Koop voor die 20k vervolgens een leuke auto voor in de weekenden en enkele mooie dagen.

Is nog veel goedkoper ook want 40k per jaar rijden in een youngtimer gaat je nagenoeg het volledige aanschafbedrag kosten in afschrijving!
@lekbak: Of onderhoud natuurlijk;)
Een huidig model XJ is ook al rond de 50 mille op te halen, prima keuze lijkt me. Misschien niet de meest praktische familieauto, maar wel fraai!
Kies dan ook de 2.0 met 240pk.
Jullie gaan weer allemaal lopen mauwen dat je een V8 of een diesel moet hebben, maar deze viercilinder is prima. Voldoende vermogen voor het gewicht (1630kg) en een bet verbruik. Plus je loopt iets minder snel leeg op het onderhoud.
Ik zou toch voor de VW combo gaan, hoewel ik een Volvist ben. Maar ik vind het idee, of concept, van de Phaeton nog steeds briljant. Alleen daarom dus eigenlijk, die suv doet me niets.
Harry heeft een luxeprobleem, zoveel is wel duidelijk.

Ik ben wel benieuwd wanneer -ie laat weten waar de keuze uiteindelijk op gevallen zal zijn. 30.000 km/j in een youngtimer rijden is geen kattenpis, ik heb het ooit benaderd (met 20-25.000 km/j), maar liep mede daardoor leeg op de onderhoudskosten.
Mazda 6 2.5 GT-M en een Mazda MX-5 of MX-5 RF! Houd je nog geld over voor een paar leuke vakanties, auto’s zijn zowel zuinig als degelijk en rijden top! Ik zou het in ieder geval wel weten… :p
De Mercedes 500E. Wat een heerlijke beul, zelfde geldt voor de touareg R50
Advies voor topic foto: 911 achterstevoren op de oprijwagen parkeren.
Ik zou voor een paar mooie Britse wagens gaan.

De F-Pace, niet de mooiste Jaguar ooit, wél één van de mooiste wagens in dit segment.

En voor op de zaak een Daimler, maar dan de generatie van voor de eeuwwisseling. De nieuwere is nog lang geen youngtimer en de oude is zoveel mooier en heeft zoveel meer klasse.

En als je het doet moet je het goed doen: de Super Eight is dé versie die je wilt hebben. Allereerst vanwege het fantastische interieur met de twee gescheiden fauteuils achterin die je met ouderwetse knopjes in de houten middenconsole achterin kan verstellen en de houten klaptafeltjes achterin. Maar ook omdat het zo’n ontzettend mooi model is met zijn lage brede neus met ouderwetse dubbele ronde koplampen.

Maar er is nog iets dat deze Super Eight zo begeerlijk maakt… Ze komen namelijk best wel vlot van de plek af:

https://youtu.be/-Fh0c2AlLiY
@moveyourmind: Jij snapt t! :)
Ik zou gaan kijken voor een Mercedes-Benz. Overigens bespaard je de kosten en moeite, zo’n Volvo XC90 staat vaker in de werkplaats dan op de weg. Altijd wel iets mee aan de hand.
@henkhupelschoten: Zoiets valt te zeggen over elk model, van elk merk.
Met de één heb je meer geluk als met de ander.
Waarom nou weer niet iets Frans of Italiaans? Wil je nou iets goeds of niet??

Dus als je slim bent, wacht je nog heel even met je liefhebbers auto tot volgend jaar en dan koop je gewoon een nieuwe Alpine. Voor je vrouw koop je gewoon een betrouwbare, veilige en super comfortabele Espace V. Voor dat budget heb je de meest luxe uitvoering.
@henkp1: Of een Koleos als het écht een suf moet zijn.
@henkp1: Maar dat is de Espace weer niet :)
Ook de vorige niet, had wel een beetje een cultstatus naar mijn idee. Als je een beetje poen had en je moest een familieauto kopen voor naast je A6 of X3, zag je in de goede buurten toch regelmatig de Espace rondrijden. :)
Alpina, het aparts en ook het meest waardevast. Die Volvo youngtimer kan trouwens echt niet, wat een oud hok.,
@pinut187: zo’n 780 bertone is in het echt een badass auto, net of ie een roofchop heeft gehad. Is niet zomaar een 240 of zo.
Heb zelf de x5 40d. Ook een fijne keus. Maar wel veel problemen met het dynamische onderstel
996 en M550D. Beste combo
Voor je vrouw een hoger budget zelfs.. Toe maar ;-)
@ruudbmw: je moet iets om ze tevreden te houden. Anders kwamen er waarschijnlijk geen nieuwe auto’s.
Of mevrouw heeft het budget gesteld in de hoop/veronderstelling dat Harry geen snelle auto voor dat geld zou kunnen krijgen.
@e1000bmw523i: Nee hoor, Harry wilt gewoon een dikke auto om mee op wintersport te gaan, z’n vrouw mag er dan de kinderweggetjes in Nederland mee trotseren.
BMW, Volkswagen, Jag of Alpina.. Kies hier maar uit
Ik zou voor het Porsche setje kiezen zonder twijfel…
Zo’n bmw m550d Touring is toch wel erg fraai zeg! Snel, praktisch, mooi en ook nog best wel onopvallend.
als de beste man besluit voor de 500E te gaan, mag die hier vrijblijvend een bakkie koffie komen doen voor de enige origineel geleverde MB500e in Limited van 1995.
Ik zou voor een nissan 370z gaan, en voor de vrouw een toyota hilux;) Handig met parkeren.
Eventueel weet ik nog een uitzonderlijke 955 turbo te koop. Wordt onderhands verkocht, bij interesse stuur een berichtje. 63k kilometer gelopen dealeronderhouden.
@kritisch: Prijs, en welk bouwjaar?

De autokosten gaan wel exploderen ivm wat ie had….. Dat gaat nog tegenvallen.
1 quattroporte sport GTS is goed voor beiden
Ik zou voor het eerste plaatje gaan. Maar dat krijg je helaas niet voor dat geld. En de 911 is eigenlijk geen youngtimer…
Dacia Logi voor het gezin en een KIA Rio als oldtimer.
Haha, die Volkswagen Touareg. Dat is toch eigenlijk helemaal geen klap aan? Ja, op papier misschien, maar wil je echt 30 duizend kilometer per jaar rijden in een auto die met pijn en moeite 1 op 5 haalt en 2500kg weegt? Das toch niet leuk meer?

Wat ik zou doen; een nieuwe Volkswagen Tiguan (of Hyundai Tucson) met alles er op en aan voor mevrouw. Zijn hele nette ruime auto’s geworden. En met dit budget kun je alle luxe krijgen die je maar wenst. Voor meneer een mooie Volvo 850 met zo’n rappe vijf cilinder. Of anders een Jaguar XJ X308. Die laatste kosten trouwens geen drol, ook de hele mooie exemplaren niet. Een X350 is ook makkelijk haalbaar, maar dat is geen youngtimer.
@Rob: Jag of Alpina. Punt. De vrouw inderdaad die VW.
@Rob: ik bedoel: pak de meest zeldzame versie van de Alpina B10 (E39), de V8S. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=295841686
Zelfs op een Alpina-meeting heb je dan nog iets speciaals. En in dagelijks gebruik een stuk comfortabeler dan een M5, want automaat.
@e1000bmw523i: Dat extra comfort is toch vooral te danken aan de onderstelafstellingen van Alpina?
@granlusso: Ook dat.
Ik zou voor de combi Jag gaan; want mooiste interieur (zkr bij de daimler / xjr)
Jag, zonder twijfel
De onderhoudskosten van een Porsche 996 zal pakweg 4.000 per jaar kosten. Ik heb er zelf een jaartje of 10 ingereden. Een BMW 735iA zo’n 1.000 per jaar. Rijdt er momenteel eentje.
Ik wil me even aanbemoeien tegen het Volvo-advies. Om te beginnen is de 780 naar mijn beste weten nooit met de B23 geleverd, maar alleen met de PRV 6-cilinder. Waar de B23 misschien wel het degelijkste motorblok ooit gebouwd is, wordt er veel geklaagd over de PRV 6-cilinder. En dat zit erin.
Dan nu het goede nieuws: Die zijn eigenlijk best goed. Het belangrijkste om op te letten, is dat je een exemplaar koopt dat niet lang heeft stilgestaan. De kwetsbaarheid zit ‘m namelijk in koelvloeistofkanaaltjes die kunnen volraken met corrosie. En dat krijg je of van stilstaan, of van mineralen in je koelvloeistof (niet bijvullen met ‘gewoon’ water aub).
Prijs je gelukkig dat die 6-cilinder erin zit: De B23 mag dan karakteristiek zijn, smeuïg of sterk is ie niet. Bovendien is het best een bijzondere 6-cilinder, met een blokhoek die voor een 8-cilinder bedoeld was.
Afgezien daarvan haalt ie prima hoge km-standen. Ik kwam twee jaar terug iemand tegen met dik een miljoen op de teller van zijn 264.
En dan nog wat: Het is onzin dat je serieus budget voor onderhoud vrij moet maken. Opnieuw: koop je een exemplaar dat 10 jaar stilstond, dan wel. Maar afgezien van achterstallig onderhoud zijn 7-series én onderhoudsarm, én als het er op aan komt ronduit heel goedkoop. Banden, uitlaat, koppeling, rubbers: ronduit grappig geprijsd in vergelijking met alle andere auto’s uit dit artikel.
Wat een vervelend probleem heeft Harry zeg, jeetje
@willeme: dat Jaguar koppel is pure porno. De rest is mooi (heel mooi zelfs), maar volledig overbodig.

*vind ik dan*
M3 e46
M550i

Of

Porsche + vijfreeks (je moet noet al je geld bij één dealer achterlaten, krijgen ze capsones van… ;) )
@tjorque: M550D bedoel je de k ik?
Met een benzine youngtimer van 40k 35k km per jaar rijden: om het record procentuele afschrijving te verbreken?
Ik zou gaan voor een 911 + een F-Pace.
Ik zou de Volvo 780 omwisselen voor een C70 (cabrio) van begin ’00. Dat is een youngtimer en je kan er perfect heel veel kilometers mee maken. Een 850 T5-R of V70R kan ook een optie zijn maar wel zonde om zo’n icoon op te rijden.
Ford Focus RS en een Ford Kuga!
Harry,
Laat al die youngtimermeuk staan. Het zit vol met elektronica dat steeds stuk gaat.
Ik heb nog iets staan voor je!
1968 Ford Torino GT Fastback uit LA!
Originele en roestvrije body (onderkant is echt perfect!)
Volledig gerestaureerd met 393 stroker van Chip Foose (dik 500pk)
interieur volledig opnieuw, schijfremmen rondom met ABS, Ford 9″ Posi, versterkte versnellingsbak,… Kortom alles is aangepakt bij deze auto.
Voor 37.000 dollar aan facturen bij de auto.

Op deze moment is hij nog op weg naar België (is nu net voorbij Panama).
Prijs zal rond de 30.000 euro zijn.
Hieronder een paar foto’s. Als je er meer wilt pm je maar je email ofzo ;)


https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14368909_10154421457055340_749940390029216829_n.jpg?oh=b681424849c9f938e4edbbaa43324599&oe=589FAE94

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14390818_10154421457470340_738447432456698652_n.jpg?oh=e59da1426ad6a7e2742881f25a1c5ee3&oe=586D88D1

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).