• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze goedkope EV’s zijn zuiniger dan de opgegeven fabrieksopgave

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 november 2025 om 09:56 – 6 Reacties

Betaalbaar en ook nog eens zuiniger dan verwacht!

Veel zaken veranderen bij EV’s ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor, maar één regel blijft als een paal boven water staat: hoe goedkoper de auto, des te groter de kans dat je een klein verbruik hebt. De kWh’tjes die nodig zijn om je van A naar B te brengen blijken zelfs nog gunstiger bij sommige betaalbare EV’s.

Daar is de ANWB achter gekomen. De wielrijdersbond testte acht betaalbare elektrische auto’s om erachter te komen welke de beste is. Eén van de aspecten waarop de goedkope EV’s zijn beoordeeld, is hun verbruik. Uit het experiment blijkt dat het verbruik in de praktijk bij vier EV’s gunstiger is dan de automerken hebben opgegeven.

De ANWB test de EV’s onder gelijke omstandigheden. De testers rijden een testronde op een vaste testroute van Den Haag naar vliegveld Lelystad en terug. Heen nemen ze de snelweg, terug rijden ze binnendoor. Alle auto’s staan in de standaard-rijmodus, de airco staat op 20 graden en het weer was in alle testrondes hetzelfde: regenachtig, windkracht 4 en 22 graden Celsius. Het onderzoek is dus alweer een tijdje terug gedaan.

De testresultaten

Bij het verbruik van EV’s hebben we het niet over ‘hij loopt 1 kWh op x-aantal kilometers”, want dan worden de aantallen te klein. Daarom gebruiken we het kWh-verbruik per 100 kilometer. In een aantal gevallen overtroffen de auto’s de opgave van de fabrikanten. Dat wil zeggen; de auto was zelfs nog zuiniger dan beloofd.

”De test laat zien dat er tijdens een realistische verbruikstest tot ruim 10% beter kan worden gescoord bij sommige van de modellen dan de fabrieksopgave”, schrijft de ANWB. Da’s niet niks. Het gunstige praktijkverbruik in vergelijking met de opgegeven fabrieksopgave vindt de ANWB bij de Citroën ë-C3. Het crossovertje heeft in de test maar 14,4 kWh nodig om van Den Haag naar Lelystad en terug te rijden terwijl Citroën denkt dat je er 16,6 kWh voor nodig hebt.

Waar zit het verschil met de fabrieksopgave dan in? Ten eerste moet de fabrieksopgave rekening houden met alle weersomstandigheden. Zodra het kouder wordt, gaat het verbruik automatisch omhoog. Dat maakt het des te opvallender dat de BYD Dolphin Surf en Dacia Spring zo ver van hun opgegeven verbruik zitten in de ANWB-test.

ModelPraktijkverbruik
kWh per 100 km
Fabrieksopgave
kWh per 100 km
Praktijk vs 
fabrieksopgave
Citroën ë-C314,416,613,3% beter
Leapmotor T0314,216,312,8% beter
Hyundai Inster13,314,3 – 14,97% – 10,7% beter
Renault 5 E-Tech14,114,5 – 14,92,7% – 5,3% beter
Dongfeng Box15,915,61,9% slechter
Fiat Grande Panda17,516,84,2% slechter
Dacia Spring1413,26,1% slechter
BYD Dolphin Surf1715,5 – 16,59,7% – 3% slechter

Voor de volgende keer ANWB: test ook even de Kia EV3 en Skoda Elroq. Dat schijnen tegenwoordig populaire EV’s te zijn in Nederland met een leuk prijskaartje. En zo zijn er nog een aantal goedkope EV’s waarvan we best het praktijkverbruik zouden willen weten.

Ook interessant!

  • Europese (!) start-up komt met nieuwe EV
  • Deze 'goedkope' EV is nú te bestellen in Nederland
  • Gespot - De nieuwe Model Y arriveert in Nederland
  • Gespot - Hongqi test nieuwe auto's in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

actieradius, Elektrisch, verbruik

Vorig bericht: « Dit Europese land zit volgende maand zonder benzine!
Volgend bericht: Volvo maakt nieuwe modellen met één aanpassing veel mooier »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    13 november 2025 om 10:26

    Wel opmerkelijk dat de grande panda het slechter doet dan de fabrieksopgave en de e-c3 aanzienlijk beter en het verschil zelfs oploopt tot 3 kwh/per 100 km. Beide zijn dacht ik broertjes/zusjes.

    Login om te reageren
  2. Pordon zegt

    13 november 2025 om 10:46

    Ze hadden eigenlijk het rondje ook nog andersom moeten rijden. Met windkracht 4 kan het best wat schelen als je heen op de snelweg wind mee hebt en uiteindelijk terug binnendoor gaat, waar je minder hard rijdt en waarschijnlijk minder last van de wind hebt.

    Op dagen met 20 graden of warmer en wind mee kan ik met mijn polestar ook wel eens rond de 13kwh verbruiken tov van de 16,4kwh WLTP opgave.

    Login om te reageren
  3. joos straetmans zegt

    13 november 2025 om 12:16

    De opgegeven fabrieksopgave ? Lijkt mij dubbelop.

    Login om te reageren
  4. pivavar zegt

    13 november 2025 om 12:47

    Kan ik ergens vinden waar Citroën het verbruik meldt Den Haag – Lelystad vv ?

    Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    13 november 2025 om 14:04

    De Renault 5 en de Alpine A290: wat een gave bakken en dan nog dit resultaat.

    Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    14 november 2025 om 08:34

    Typisch Anwb onder meest gunstige omstandigheden voor een EV een dergelijke test uit te voeren. Gewoon flauwekul dus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North