
Nuttig om te weten is het niet. Handig ook niet. Leuk? Jazeker. Dat dan weer wel.
Op de een of andere manier houden wij petrolheads van overzichtjes. Ergens is het voor de automobielliefhebber belangrijk om alles in perspectief te brengen. Zo hadden confrère @RubenPriest en ik aan de koffietafel op de redactie het over een wel heel bijzondere categorie: snelle vierzits cabriolets. Ruben kwam er ineens mee. Hoe snel zijn die auto’s van tegenwoordig? In de tijden van atmosferische motoren, trage automaten en hoge leeggewichten duurde het standaardsprintje naar de 100 km/h zo’n 5 tot 6 seconden.
In principe is het een ridicule categorie. Net zoiets als PVV Euro-parlementariërs, Olifantenbaby’s met ballerina aspiraties en Metallica fans met een Jamie Cullum fetisj. Gevoelsmatig strookt het niet. Maar als we dan toch aan het graven zijn in de specificaties van alle auto’s, dan is het misschien wel leuk, leerzaam en handig om te weten welke vierzits cabriolets het snelste zijn. Om elke vorm van onduidelijkheid te voorkomen, het gaat om nieuw (in Nederland!) verkochte auto’s die volgens de RDW voorzien zijn van vier zit plaatsen. Voor de rest mag alles. Dit is de top 9 waar Ruben en ondergetekende op uitkwamen:
Mercedes-AMG E53 4-Matic+ Cabriolet (A238)
4,5 sec.
Een sprinter hoeft niet zozeer een hele lichte auto te zijn. Ondanks dat het een AMG-light is, is het wel degelijk een hele zware jongen. Op zich ook wel logisch, want de hardware is meer dan indrukwekkend. Je krijgt een zes-in-lijn turbomotor met 48V-ondersteuning. Al het vermogen (435 pk) en koppel (520 Nm) van deze combinatie wordt via een negentraps automaat afgevuurd op alle vier de wielen. Verder is deze uitvoering behoorlijk luxe uitgerust, dus de kilootjes tikken lekker aan. Het kentekengewicht bedraagt 2.055 kg. Desondanks is het mogelijk om in 4,5 seconden naar de 100 km/u te knallen.
BMW M4 Competition Cabriolet (F83)
4,3 sec.
Veel auto’s zijn snel vanwege hun vierwielaandrijving. Die heeft de BMW M4 nu (nog) niet. Wel is de auto gezegend met een relatief laag gewicht en een dijk van een S55-motor. Deze krachtpatser levert 450 pk en 550 Nm (De M4 heeft standaard het Competition Package), alhoewel dat zeer bescheiden opgaven zijn van de Bayerische Motoren Werke. Mede dankzij een uitstekend schakelende DCT-versnellingsbak, zit je in no-time op de 100 km/u, slechts 4,3 seconden, dus. Waarschijnlijk dat de M4 boven de 100 km/u in zal lopen op de concurrenten die op dit moment hoger in het lijstje staan. De M4 is relatief licht, heeft veel vermogen en een metalen dak, wat altijd minder weerstand oplevert dan een stoffen dak. Maar in dit lijstje gaat het niet over de hoogste topsnelheid, het gaat om de snelste sprint.
Aston Martin DB11 Volante V8
4,1 sec.
Het nadeel van een cabriolet is het hogere gewicht. Er dienen verstevigingen te worden aangebracht om de carrosseriestijfheid op peil te houden. Een cabrio kan daardoor zo maar 200 tot 250 kg méér wegen dan de coupe waarvan deze is afgeleid. Dat is voor Aston Martin een reden geweest om niet met een DB11 Volante te komen in combinatie met hun nieuwe 5.2 liter biturbo V12. De auto zou er simpelweg te zwaar voor worden. Ook is het verschil in performance ook weer niet zó groot. De M177-V8 van AMG is namelijk absoluut niet kinderachtig. Dankzij 510 pk en 675 Nm kom je niets tekort. De DB11 is niet de snelste vierzits cabriolet, alhoewel de topsnelheid (300 km/u) zeker niet verkeerd is, maar het is sowieso een van de meest stijlvolle cabriolets ooit gebouwd.
Mercedes-AMG C63S Cabriolet (A205)
3,9 sec.
We gaan een zwaarlijvige Cabriolet met achtcilinder motor niet ineens licht noemen, maar deze auto is desondanks een uitstekende sprinter. En het gewicht valt relatief gezien erg mee. Dat komt omdat de V8 (dezelfde als in de Aston Martin DB11) met 510 pk gelepeld is in de kleinste vierzits cabrio van Das Haus. De C63 heeft geen 4-Matic vierwielaandrijving, dus het gewicht komt niet boven de 1.900 kg uit. Natuurlijk is het geen lichtgewicht, maar het valt enigszins mee en die enorm sterke V8 doet de rest.
Bentley Continental GT Convertible
3,8 sec.
Een vaste klant in dit lijstje komt bij Bentley vandaan. De Continental GT Convertible (voorheen GTC) is natuurlijk loodzwaar. Echter, dankzij een achttraps automaat, een 6.0 liter grote W12 met twee turbo’s en vierwielaandrijving spurt deze Edelbrit in 3,8 seconden naar de 100 km/u! Alsof dat nog niet bizar genoeg is, moeten we de topsnelheid van deze auto benoemen. Die is namelijk heel erg hoog: 333 km/u.
Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)
3,8 sec.
Een uitzondering qua gewicht is natuurlijk de Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet. Natuurlijk, ook deze auto is absoluut geen vedergewicht, maar in vergelijking met dit gezelschap is dat absoluut wél het geval. Nu kun je ook absoluut een boom opzetten of deze auto daadwerkelijk wel een vierzitter is. Ja, er zitten twee zitplaatsen achter de voorstoelen, maar echt ruim is het niet. Met name als je kinderen dingen hebben als ledematen, wordt het al gauw erg krap. Maar officieel is het een vierzitter en officieel knalt ‘ie in 3,8 naar de 100 km/u, dus hoort ‘ie in het rijtje thuis. Mocht dat een tiende te snel zijn en je een hekel hebben aan aangedreven voorwielen, de 911 Carrera S Cabriolet sprint in 3,9 seconden naar de 100 km/u.
Mercedes-AMG S63 4-Matic Cabriolet (A217)
3,5 sec.
Ondanks dat de Cabriolet versie van de S-Klasse het zwaarste is, is ‘ie wel degelijk het snelste. Dat komt door een aantal factoren, niet in het minste geval doordat de motor extreem krachtig is. Gek genoeg weegt de S63 maar enkele tientallen kilo’s meer dan de E53 AMG. Een zes-in-lijn is niet een lichte motor en de de 48V-ondersteuning is ook niet vrij van kilogrammen. Daarentegen is de 4.0- V8 in dit geval goed voor 612 lachwekkend enthousiaste pk’s en 900 Nm. Dit ding sleurt er enorm aan. In 3,5 seconden naar de 100 sprinten is bizar in zo’n vakantiehuisje, maar de S63 kan het.
Ferrari Portofino
3,5 sec.
De tijd van de S63 wordt alleen maar knapper als je die van de Ferrari ernaast zet. Die is namelijk exact even snel. De Portofino mag dan wel de ‘goedkope instap Ferrari’ zijn, het is nog altijd een volbloed met 110 pk meer dan een Ferrari F430, 60 pk meer dan een 612 Scaglietti en 58 pk meer vermogen dan een Ferrari F50. De Ferrari is ook relatief licht, maar ontbeert de vierwielaandrijving die de Mercedes wél heeft. Een compleet andere benadering en beleving, maar een zelfde eindresultaat.
BMW M8 Competition Cabriolet (F91)
3,3 sec.
Zoals Hennie Huisman altijd zong in zijn klassieke ‘Met zijn allen’: “Zoals bij elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn!” In dit geval is dat de BMW M8 Competition Cabrio. Deze verschrikkelijk vol-vette, ordinaire en brute machine blaft gewoon in 3,3 seconden naar de 100 km/u. 3,3! Nog niet zolang geleden was dat supercar-niveau. Het is sneller dan een Lamborghini Diablo Roadster of Pagani Zonda C12 S, om even twee willekeurige ander auto’s te benoemen. Het is een beetje patatje met elk mogelijke saus erop. Het hoeft niet zozeer een goede combinatie te zijn, maar je hebt wel alles erop en eraan.
Hoezo dan niet de 911 Turbo S? Die is sneller
@wildewesten: Die is op dit moment niet leverbaar. De 992 variant moet nog uitkomen.
@atrak: ik doelde op de 991.2 maar zie dat die niet meer leverbaar is inderdaad!
@wildewesten: staat toch 4 sits
DBS Superleggera?
Titel komt niet overeen met de aangeboden autos. Enkele zijn alleen 2 zit cabrio.
@isn1981: of we hebben het hier over theoretisch 4 zitplaatsen?
@isn1981: “Om elke vorm van onduidelijkheid te voorkomen, het gaat om nieuw (in Nederland!) verkochte auto’s die volgens de RDW voorzien zijn van vier zit plaatsen. Voor de rest mag alles”
Hoezo staat de turbo s er niet bij?
Zo’n M8 is ideaal met etterende kids op de achterbank, gas geven en zullen hun kop wel even houden en naar lucht happen. Ik wil ‘m !
Met 4 man in een 911? ???.
@sirprize: er zijn al 4 zitjes in die auto gepropt. Kun je toch niet verwachten dat er ook nog eens 4 man bij passen.
@sirprize:
Gewoon de Porsche Exclusive optie ‘shoehorn’ aanvinken, komt ‘t allemaal goed.
@amghans:
Wesley is niet met je eens, hoor!
@sirprize: denk dat je in de Portefino ook niet blij wordt ?
@sirprize: het is mij ooit gelukt!
@flatsixx: hopelijk heb goed verdient aan de verkoop van je benen?
@isn1981: ik reed ?
@flatsixx: mij ook, toen ik 8 was. Moest alsnog schuin over de “achterbank” zitten, maar een glimlach van oor tot oor.
@sirprize:
Gelukkig zit je in een Portofino met z’n vieren een heel stuk ruimer!
@sirprize:
Even ruim als de 8 hoor…
De schrijver bedoelt met ridicule categorie vast dat een cabrio niet snel hoeft te zijn.
Maar eigenlijk vind ik een achterbank in een cabrio al onzinnig.
Nou zie je ze meestal ook met het dak gesloten rijden, maar open wordt het pas echt aangenaam met een windscherm achter de voorstoelen en dat maakt de achterbank dan weer onbruikbaar.
@hehe: dat klopt, maar een tweezits cabrio is veel gevoeliger voor wind. Bij een 4 zits heb je hier (met windschot) vaak minder last van
@freshlife2: dat klopt, maar vierzitscabrio’s rijden veel vaker als een boot. En dan bedoel ik echte vierzitscabrio’s, die afgeleid zijn van een gesloten vier- of vijfzitter, niet die gevallen waarbij je een 2+2 krijgt. Meeste fun heb je nog steeds in een roadster.
@freshlife2: waarom zou een roadster met windschot achter de stoelen meer wind overlast geven dan een 4 zits cabrio?
@hehe: 4-zits cabrio’s zijn vaak wat langerekter, de wind wordt er makkelijker overheen geleid. Bij 2 zits cabrio’s is de voorruit vaak wat minder schuin (rechter dus) en creërt zo een vacuum op de plek waar jij zit. Deels te verhelpen met een windrooster, maar een vierzits heeft dit van nature dus al minder
@freshlife2: ja, ik denk dat je wel gelijk hebt.
Tenzij degenen achterin geen benen hebben, zijn het allemaal 2-zitters in de praktijk ??
@ghost:
De S-klasse cabrio is nog relatief ruim
Camaro ZL1 convertible doet 0-60mph in 3,5 seconden dus die hoort er zeker tussen en volgens mij heeft Ford ook wel een snelle variant van de mustang.
@davido89: niet leverbaar in Nederland volgensmij
Alpina B4s?
@por100: Dacht ik ook aan 307km/h
Wat dachten jullie van de Alpina B4S 99 Edition Cabriolet
@scrmeagle: Oh ja in 3.9 naar 100
@scrmeagle: Alpina maakt geen auto’s, dat doet BMW voor ze. Alpina smeert alleen een extra-premium sausje eroverheen…..
@bennyweisz:
Als ik het correct heb wordt Alpina wel als volwaardig merk op de kaart gezet… niet als tuner.
Dus eigenlijk hoort die dus wel tot het lijstje
@dimglor:
Dus als BMW morgen failliet gaat, hoeven ze zich bij Alpina geen zorgen te maken?
Maar als ik met jou moet meegaan, dan vind ik Wiesmann veel meer een zelfstandig merk dan Alpina. Of eigenlijk, vond ik…
En hetzelfde geldt voor Singer, RuF, Brabus, Eagle, Calaway, Overfitch en ga zo maar door…. Allemaal tuners die zichzelf belangrijker vinden dan dat ze in werkelijkheid zijn.
@bennyweisz:
Heb ik ook niet gezegd…
Maar als je een Alpina inschrijft, dan is het merk ook effectief Alpina en niet Bmw…
Wordt ook als afzonderlijk merk op de kaart gezet.
Of het dan ook daadwerkelijk (gevoelsmatig) gezien moet worden als een ander merk is een andere discussie…
@bennyweisz: dit hebben heel veel merken: als BMW failliet gaat zal rolls-royce & mini er ook niet zo goed vanaf komen. mocht volkswagen het loodje leggen dan kan je skoda, seat, audi, etc.. ook allemaal afschrijven.
Zijn het daarom geen “volwaardige” merken?
Anders ben ik bang dat er niet zoveel merken overblijven..
@bennyweisz: je hebt er kennelijk echt verstand van ?
@bennyweisz: Maar wanneer er van de RDW wordt uitgegaan en niet van de praktijk, zoals bij de zitplaatsen, dan zou Alpina inderdaad genoemd mogen worden.
En geen van allen echt mooi. Ja het zijn wel indrukwekkende wagens, en vaak wel een mooie neus, maar ik vind het voornamelijk maar rechte planken met een dikke reet.
Toch lastig om het mooi te krijgen met 4 zits.
@fanboy: de maserati grancabrio vind ik het wel geslaagd maar die is net te traag voor dit lijstje
Bugatti veyron cabrio?
@mark1055: die heeft 8 zitplekken dus t telt niet
“Om elke vorm van onduidelijkheid te voorkomen, het gaat om nieuw (in Nederland!) verkochte auto’s die volgens de RDW voorzien zijn van vier zit plaatsen. Voor de rest mag alles.”
Aan de reacties te zien is ‘t toch niet helemaal duidelijk.
Ach ja waarom zoveel alternatieven toevoegen en benoemen als je reeds kan kiezen uit zoveel moois ? Doe mij de Porsche maar hoewel ik, dankzij dit lijstje, nu pas echt besef hoe bijzonder die M8 eigenlijk is! BAAS
Als ik dan ook stiekem iets moet toevoegen… doe dan de Maserati maar ?? alleen al voor dat geluid, herstel: kabaal
Cabrio’s zijn toch open versies van sedan’s???
@jorden: veel plezier met de 911
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie geen verschil tussen die C, E en S cabrio’s, vanaf de achterkant gezien lijken het wel identieke auto’s.
@lotuselises2: je ziet veel verschil aan de prijs
Doe mij de Bentley maar. Stijvol, bloedsnel, en een beetje ruimte.
Wedstrijdje volste blaas en sterkste bekkenbodemspieren (of welke je ook gebruikt om te pissen).
Nu een lijstje met beste value for money auto’s voor (niet zo rijke) sloebers die graag loeihard over bergbaantjes raggen.
Normaal gezien zou ik reageren met het belang van de juiste gewichtsopgave, maar in deze categorie boeit het eigenlijk helemaal niet. Erger, meer gewicht is waarschijnlijk iets goed als je niet wilt dat ie begint te waggelen als een slappe vis van zodra de weg niet vlak is als een biljarttafel… verwacht je een sportieve lichtgewicht ben je inderdaad verkeerd bezig.
Maar goed, van enkele toch een indicatie vam wat een echte auto op weg met opties uit de vaak ellenlange optielijsten kan wegen, gewogen volgens de zweedse ‘RDW’ (unieke opgaves die recentelijk goed stroken met zweedse magazines die zelf nog wegen), volgetankt zonder chauffeur of zonder (drie) (dikke) passagiers en zonder (weinig) bagage:
Portofino 1735kg (1)
C63S 1915kg (1)
M4C 1849kg (2)
Deze vallen eerlijk gezegd best goed mee, vooral de Ferrari maar niet 100% dat die klopt want een (1) import. Van de rest geen kenteken gevonden. Enkel de 992 is potentieel net wat lichter irl, de rest is nog (veel) zwaarder…
@onehp: oops, Portofino toch geen import, dus ie is misschien gewoon, relatief, echt licht voor wat het is (2+2 V8 met veel pk), de voorganger California T kon nog 1900kg op de schaal leggen irl…
Wanneer een luxe 4-zits Mercedes Cabrio evenveel pk’s heeft als een hardcore Porsche met V10. Vrij bizar. Ok, dat de Mercedes evenveel weegt als een gemiddelde Twentse gemeente laten we even buiten beschouwing, maar blijkbaar is hij alsnog sneller op de 100 dus het maakt toch niet uit. Tering.
De aston is echt geen 4 zitten hahaha gewoon een 2+2 dus 2 niet bruikbare stoelen