Grote elektrische SUV’s, dit zijn de keuzes

Auteur: , 53 Reacties

Als je niet wil inleveren op comfort en prestaties, wat kun je dan kiezen?

Mercedes

Veel mensen staan open voor elektrisch rijden, maar in veel gevallen is de keuze nu nog enigszins beperkt. Denk aan reguliere auto’s met een elektromotor erin (Kia e-Niro) of een auto specifiek ontwikkeld als elektrische auto (Nissan Leaf). In beide gevallen hebben beide auto’s toch wel de uitstraling van een milieuvriendelijke auto. Dat is een tactiek die kan werken, kijk maar naar de eerste drie generaties van de Toyota Prius. Dat was niet alleen een zuinige auto, maar ook een statement.

Maar laten we het milieu in dit vergelijk even over het hoofd zien. Als milleu daadwerkelijk een issue is om rekening mee te houden, neem je de trein, fiets, kantoor aan huis of deel je een smart forfour met vier collega’s. Dat terwijl je gestopt bent met vlees eten, vakantie houden en je eigen tarwegras laat groeien. We willen natuurlijk ook een beetje genieten. Je wil ruimte, kwaliteit, luxe en prestaties. Dat mag ook, je werkt er immers hard voor. Een elektrische crossover SUV is daarom niet eens zo’n slecht idee. Met een benzinemotor zijn de prestaties redelijk goed, maar is het verbruik vaak desastreus. Om de boel op gang te krijgen is zo’n elektromotor veel beter geschikt dan een verbrandingsmotor.

Op dit moment zijn er vier auto’s die aan de criteria voldoen. We gaan niet alleen op de bijtelling letten. Je hebt al mazzel met de eerste 50.000 euro waarover 4% betaald dient te worden, toch? Als referentie nemen we een van de fijnste auto’s in zijn segment, volgens sommige kenners zelfs de BESTE: de BMW X5 30d xDrive. Als de financiële verschillen tussen diesel, PHEV en BEV niet zo groot zouden zijn, zou je deze auto veel vaker tegenkomen op Neerlands wegen.

BMW X5 30d xDrive
93.813 euro
In dit specifieke geval nemen we de drieliter diesel. Diesel kan anno 2019 écht niet meer, volgens de kenners. Voor een auto van dit formaat, is het echter een prima metgezel die met 265 pk en 620 Nm uitstekend bediend is. De prestaties zijn gezien het gewicht van iets meer dan 2.000 kilogram gewoon goed. De sprint van 0-100 km/u neemt 6,5 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 230 km/u. In vergelijking met de elektrische auto’s is de BMW in stadsomgevingen zeer onzuinig, maar op hogere snelheid wint de BMW het. Groot voordeel is de actieradius, zelfs met een verbruik van 1 op 10 kun je 800 km op een tank halen.

BMW X5

Allemaal leuk en aardig, maar waarom rijdt niet iedereen met een jaarsalaris van meer dan 88.508 euro in een X5? Welnu, dat is de bijtelling. Als je géén opties aanvinkt dan, betaal je de volle bijtelling. Dat scheelt op maandbasis als snel 900 euro. Aan bijtelling alleen al. Je kan ook kiezen voor een PHEV, maar die kan potentieel ook veel verbruiken en met 800 euro per maand is de bijtelling nog steeds erg fors. Het is gewoon enorm veel geld. De concurrentie laat zien dat volledig elektrisch fiscaal gezien véél aantrekkelijker is.

BMW X5

Audi e-tron 50 quattro Launch Edition
€ 70.450
Een auto die zich een beetje onder de radar bevindt is de Audi e-tron. Op meerdere manieren. Het is een elektrische auto die niet direct te koop loopt met het feit dat het een EV is. Dat is een enorm voordeel. Sterker nog, de Audi e-Tron is (subjectief bezien) de fraaiste crossover van het merk met de vier ringen. Alle traditionele Audi-kwaliteiten komen keurig naar voren: het genoemde uiterlijk, het strakke interieur en de voorbeeldige afwerking. Nog een voordeel is dat de Audi niet voorop loopt in de EV-hype, waar Tesla en in mindere mate Jaguar wél aan mee doen. Het is gewoon een Audi, maar dan elektrisch.

Audi e-tron

Er zijn twee varianten leverbaar, de 50 en de 55. Nu zien we eindelijk een voordeel van Audi’s vreemde motoraanduidingen, het geeft de verhoudingen prima weer. Er zit een verschil in vermogen (47 pk) en koppel (20 Nm), maar groot zijn die niet. Dat zie je ook aan de prestaties, die zijn bijna gelijk. Het grootste verschil zit ‘m in de actieradius. De 50 haalt 300 km op een accu (volgens de WLTP), de 55 moet 411 km halen. In vergelijking met de BMW is de instap Audi e-tron bijna even duur: zo’n zestig mille. Bij de e-tron komt er btw bovenop, bij de BMW dient er een enorme hoeveelheid BPM betaald te worden. Over betalen gesproken, de bijtelling valt reuze mee in vergelijking met de BMW: 280 euro per maand.

Audi e-tron

Jaguar I-Pace Business Edition S
€ 72.475
De Jaguar I-Pace is de Auto van het Jaar geworden, zij het nipt. De progressieve Jaguar legde het bijna af tegen de Alpine A110 in een van de spannendste Auto van het Jaar verkiezingen ooit. De Jaguar kwam vorig jaar veel in het nieuws vanwege twee dingen: ten eerste de verkoopcijfers, die waren uitstekend. Ten tweede waren er klachten over de actieradius. De verklaring was vrij eenvoudig: die auto’s werden in een koude winter afgeleverd en niet alle bestuurders pasten hun rijstijl aan. Wij hebben mogen ervaren dat de I-Pace een uitstekende duurtester is gebleken. Met name als het op rijden aankomt, is het een fantastisch apparaat. Ook de 400 pk sterke elektromotor draagt overigens zeker bij aan de feestvreugde. Dat EV’s snel zijn, is bekend. Deze stuurt fantastisch: de wegligging is top en je wordt behoorlijk betrokken bij het rijden. Het exterieur design is niet ieders smaak, maar in elk geval uniek en efficiënt.

Jaguar I-Pace

Nadelen zijn voornamelijk van praktische aard. Als je mee gaat in het enthousiasme dat de I-pace genereert, dan gaat de actieradius hard achteruit. Daarbij zijn de laadtijden relatief lang. Het is absoluut niet onoverkomelijk, maar wel iets om rekening mee te houden. Zeker nu de winter eraan komt. Voordeel van de I-Pace is dat de auto wel 200 kilogram lichter is dan d e-tron, zonder noemenswaardig krapper te zijn. Dan de kosten, want je rijdt zo’n bijzondere Jaguar voor relatief weinig bijtelling: 365 euro per maand. Dat is overigens nog voor opties en je moet dan een showroommodel op kenteken laten zetten. De kans is groot dat het bedrag hoger wordt, maar het is nog altijd fiks minder dan een diesel SUV in deze klasse.

Jaguar I-Pace

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
€ 79.860
De nieuwste toevoeging aan deze klasse is de Mercedes-Benz EQC. EQ is een sublabel van Mercedes, specifiek voor geëlektrificeerde auto’s. De opvolger van ‘Electric Drive’, zeg maar. De EQC doet sterk denken aan elektrische GLC en op sommige punten lijkt dat ook het geval te zijn. De auto is namelijk iets kleiner dan de Audi en de Jaguar. Het is niet dat de EQC krap is, maar qua bagageruimte scheelt het toch dik 160 liter ten opzichte van de I-Pace en e-tron. Qua motor en accupakket scoort de EQC dan wel weer een voldoende. De EQC is aanzienlijk krachtiger dan de e-tron: 408 pk levert de elektrische Benz.

Mercedes-Benz EQC

Het koppel van 760 Nm is ook meer dan de andere twee tegenstrevers. Qua laadtijd zit de EQC een beetje tussen de Audi en de Jaguar in. Qua karakter lijkt de Mercedes sterk op de Audi. Gewoon een normale Dikke Duitser met toevallig een elektromor. De auto is erg vlot, maar spoort je niet aan tot rijden zoals de Jaguar dat wél doet. Tijdens de rijtest gaf @CasperH aan dat hij de ‘wow-factor’ een beetje miste. Misschien is dat wel een groot compliment, want de auto is gericht op een verwende doch licht conservatieve doelgroep. Die zitten niet te wachten op een auto die een statement maakt. Qua bijtelling is de Mercedes wat prijziger, want deze begint ‘kaal’ pas bij 80 mille.

Mercedes EQC

Tesla Model X Long Range
€ 93.600
Als je een statement wil maken, kijk niet verder en koop c.q. lease de Tesla Model X. Het is een auto die werkelijk alles anders doet dan andere auto’s en daardoor vind je het helemaal niets of helemaal geweldig. Om de Model X een SUV te noemen gaat veel te ver, het is eigenlijk gewoon een MPV. De Tesla Model X ziet er véél groter uit dan zijn concurrrenten. Klopt dat ook? Jazeker! De Model X is veel langer, breder en wat hoger dan de concurrenten. Qua gewicht maakt het overigens niet uit: ook de Model X weegt 2.400 kg. De beschikbare ruimte is enorm te noemen. Waar de e-tron en I-Pace een soort tussenmaatje zijn, is de Model X meer dan een waardig alternatief voor een X5.

Tesla

De prestaties zijn bij deze instapper prima voor elkaar. Met name de 0-100 km/u sprint in 4,6 seconden is werkelijk hilarisch. De bijtelling is wel een stukje hoger met een hogere basisprijs, maar daar krijg je dus ook een grotere en snellere auto voor terug. Het interieur moet wel je ding zijn, het scherm werkt erg goed, maar bijna ALLEs moet je er mee bedienen. Laten we het mild brengen: dat vergt gewenning. Qua afwerking, materiaalgebruik en dergelijke is het een Amerikaan en geen Premium Duitser. Alles voelt een niveau (of twee) lager aan. Het is nu overigens wel acceptabeler dan toen de Model X net op de markt kwam. Ook wat dat betreft pakken ze het bij Tesla goed op.

Tesla Model X



53 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
-edit: nutteloze bijdrage-
@tenaci: oei redactie! Sarcasme verboden?
@tenaci: nee, hoor. Als jij je CAPS lock onder controle houdt dan zijn we al een heel eind.
niet inleveren op comfort en prestaties, en dan over een electrische auto hebben… whahahahahaha, dat gaat dus echt totaal niet samen, je gaat er altijd op achteruit met naar electrisch over gaan, vooral die laad tijden is al genoeg om te zeggen dat het geen comfort heeft…
@spykerboy: als je elke dag naar Italië rijdt wel. Anders is je auto s nachts volledig opgeladen en ken je het ‘bijtanken’ niet meer
@ty5500: grapjas, maat van mij die voor nissan werkt, die moet toch telkens als ie mijn kant opkomt een andere auto vd zaak meenemen (wat inhoud zoeken naar een andere verkoper die zijn auto wilt opofferen voor 1 avond om in zo een EV mobiel), omdat hij het niet op en neer redt kwa range, en het opladen te lang duurt…. en dan met die uurtjes laden nog niet thuis komt, geweldig joh die troep….
@spykerboy: die Nissan is dan ook erg zwak als het op snelladen aankomt. Het formaat van de accu is eigenlijk minder belangrijk dan hoe snel de wagen kan bijladen.
@spykerboy: heerlijk weer van dat anekdotisch bewijs op basis waarvan dan alle EV’s in 1 keer worden afgeserveerd. Je maat had vast ook een keer een lekke band en duurde de terugreis 2 keer zo lang op het thuisbrengertje. Dus alle auto’s zonder volwaardig reservewiel zijn daarmee zeker ook allemaal geweldige troep?
@spykerboy: stel dat jouw auto iedere dag een volle tank heeft als je gaat rijden. Hoe vaak moet jij dan tanken?
Ik een paar keer per jaar hooguit.
@madhatter: ik tank minimaal 2x per week, zoniet meer, nadeel van een V8 als daily rijden….
@spykerboy: en dan ga ik uit van alleen woon werk voor het gemak…. zodra ik voor mezelf in mn vrije tijd ga meerekenen word het nog vaker… iets met hobby en plezier hebben met rijden van ECHTE auto’s, iets wat ev’s/hybrids etc niet bieden (althans niet degene waar in gereden heb, stel me voor dat een p1, 918 en LAF anders en leuk zijn)
@spykerboy: ik heb datzelfde “probleem”. Ik rij dagelijks een 5.5 liter AMG V8 en tank om de dag en soms meer. Ondanks de V8 zijn woon-werk ritten nog steeds saai, alleen nu ook heel duur.
Ik heb een Tesla besteld die ik ernaast ga rijden. Een testrit in de Model 3 heeft mij positief verrast. Ik had verwacht dat het saai zou zijn, maar de snelheid en het comfort van de auto zelf laten rijden als het druk is hebben mij wel overtuigd. Ook de actieradius is geen probleem. De meeste dagen rij ik geen 450 kilometer aaneengesloten. Iedere keer dat ik van huis ga of bij de klant vandaan rij heb ik een volle accu.
@madhatter: dit is toch wel een signaal. Als je een AMG laat staan en voor een EV kiest.

Je kan heel veel zeggen over Tesla, maar dit is wel een hele prestatie.

Moet je nagaan wat het verschil is als je uit je 1.0tsi golf of Octavia stapt
@spykerboy: de dag dat je aan de bar een “naft” bestelt, 98 octaan, en hem opdrinkte, mag je van mij het onderscheid maken tussen “echte” en andere auto’s. Tot die tijd: doe het maar wat rustiger aan, je gevoel van eigenwaarde hoeft echt niet gelijk op te gaan met de hoeveelheid gegiste dinosaurussen die je verstookt.
Nooit geweten dat een Tesla X het acceleratiepedaal links had zitten.
Waar blijft het autonieuws????
-EDIT: laatste waarschuwing, aankondiging ban.-
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-10-evs-met-de-grootste-actieradius-131186
https://www.autoblog.nl/nieuws/vergelijk-hyundai-kona-electric-vs-kia-e-niro-vs-tesla-model-3-131288
https://www.autoblog.nl/nieuws/nu-nog-niet-elektrisch-rijden-maar-binnenkort-wel-131249
https://www.autoblog.nl/nieuws/wat-is-goedkoper-in-private-lease-ev-of-benzine-131264
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-15-meest-verkochte-evs-van-nederland-131194
https://www.autoblog.nl/nieuws/premium-elektrische-sedan-wat-er-gaat-komen-131164
https://www.autoblog.nl/nieuws/waarop-moet-je-letten-bij-een-laadpaal-thuis-131203
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-9-elektrische-crossovers-gaan-er-komen-130910
https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-gaan-we-eigenlijk-allemaal-elektrisch-130953
https://www.autoblog.nl/nieuws/8-vragen-over-snel-laden-beantwoord-131093
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-5-beste-evs-die-je-nu-kunt-kopen-c-segment-131078
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-6-populairste-evs-van-dit-moment-131106
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-ev-10-daagse-2019-131032

Nieuws is nieuws (EV, ICE, Hybride, wat dan ook) maar dit lijkt wel alsof jullie door iemand worden gevraagd de EV’s te promoten..
@birdnerd84:

Eigenlijk hadden we het moeten aangeven. Oh, wacht, hebben we ook gedaan ;-)

https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-ev-10-daagse-2019-131032
@willeme: jullie vergaten “advertorial” erbij te zetten.. ;-)
@birdnerd84: Een advertorial is een artikel dat in opdracht wordt gemaakt. Daar is in dit geval geen sprake van ;-)
@willeme: zou ik ook zeggen :-D
@birdnerd84: kap eens met zeuren, bijna alle reacties die ik lees van jou op Autoblog hebben een negatieve ondertoon of lading. Draagt geen moer bij aan iets en niemand zit erop te wachten. Doe maar liever niet!
@birdnerd84: Nee, dat is niet zo. Soms publiceren we namelijk wel degelijk advertorials. Dat is met de EV10daagse geen sprake van.
Native publicity
Tja, ook als je dik 80k per jaar verdiend is 900 euro per maand een heleboel geld. Maar aan de andere kant, we gaan allemaal naar een nieuwe vorm van aandrijving (elektrisch, waterstof, en wellicht komt er nog een optie bij) dus geniet nog even van je diesel zo lang het er nog is.
@dutchdriftking: genieten van een diesel heb ik nog nooit gedaan hoor.
@tenaci: Ik heb toch wel eens vaker in diesels gereden waar ik niks op aan te merken had, zoals de V10 diesel van VW en de 3.0 BiTDI van Audi met een chip.
@tenaci: Ik wel. Na een trage Kadett 1.6 op gas en een nog tragere 1.9D was de Golf TDI een enorme vooruitgang. Man wat was ik trots op de auto van mijn vader!
@tenaci: tis nog altijd ontelbaar x meer genieten dan een EV/hybrid/PHEV….
@spykerboy: daar ben ik het niet mee eens. Elektrisch rijdt gewoon heel goed. Heb een model 3 gereden, geloof me daar kan geen diesel tegenop.
Hoe lang duurt die E-tiendaagse nog? Man man man
@gilettelubbers: dat is een concrete vraag, die duurt tot en met aanstaande donderdag!
@michaelras: nog even doorbijten dus, het eind is in zocht!
@gilettelubbers: ik weet niet wat erger is, die 10 daagse of mensen die na 3 jaar nog steeds denken dat het cool is om man man man te zeggen.
@circlestorm69: Man man man, wat een gezeur over Autoblog topics toch steeds. :D
@koeberg: Hee hou eens op met dat positieve gedoe. Dit is de comment sectie, hier bitchen we alleen over EV’s en spelfouten😜
@circlestorm69: ik zeg dingen niet perse om “cool” te zijn. Sommige mensen hebben een andere woordkeuze dan anderen. Zwaar leven als je je daar aan ergert kan ik me voorstellen. Fijne maandag nog
Die E-Tron lijkt mij zo op het eerste gezicht de beste deal van alle EV-SUV’s. Ik vind het ook de mooiste van het stel.
Van die steriele dashboards van Audi krijg ik zelfmoordneigingen maar van buiten vind ik het, na de A5 SB, de mooiste nieuwe Audi! De MB lijkt wel een zetpil, de X is verdomd goed maar interieur te goedkoop en vertrouw Tesla sowieso niet in de aftersales.
@birdnerd84: welke aftersales?
Hey ‘petrolheads’ deze zin is veel gemekker zonder wol “maar in veel gevallen is de keuze nu nog enigszins beperkt”. Ben gewoon duidelijk; de e-auto’s die jullie opnoemen is gewoon de compléte lijst van álles verkrijgbare grote SUVs die er zijn. Niet in veel gevallen, jullie hebben alle gevallen beschreven.
Sorry hoor Autoblog maar het vermogen van de EQC is gelijk aan het vermogen van de e-trom. Het koppel daarentegen is wel hoger van de EQC.
@autoblog en @c220amg e-tron natuurlijk
Als het een EV moet zijn, dan kies ik de E-tron, ik aquamantis blue!

Maar liever geen EV.
Naar mijn mening is de I-pace meer een cross-over dan een SUV. De Model X lijkt me net zoveel SUV als een BMW X6 of Mercedes GLE Coupe. Of noemen we deze ook MPV? Daarbij wordt gemeld dat het een meer dan een waardig alternatief voor een X5 is. Kan dus niet volgen waarom het veel te ver gaat om het een SUV te noemen?
De voorkant van de EQC doet mij denken aan Scary Movie.
“In vergelijking met de elektrische auto’s is de BMW in stadsomgevingen zeer onzuinig, maar op hogere snelheid wint de BMW het.”

Dit klopt natuurlijk niet.
“Nog een voordeel is dat de Audi niet voorop loopt in de EV-hype, waar Tesla en in mindere mate Jaguar wél aan mee doen.”

Kan me nog wel wat reclame(borden) van Audi herinneren, eindeloos teasen, alle journalisten naar Afrika laten overvliegen voor een ritje in de woestein.. etc
Goed en luchtig geschreven Willeme, maar je doetje wel wat aan, binnen korte tijd is dit geen lijstje meer en zal de inkt in jen pen op zijn zoals dit vroeger bericht werd !
De Audi is de enige EV die ik graag op mijn oprit zou willen hebben. Naast een hoop praktische dingen moet ik een auto ook gewoon mooi vinden (blijft natuurlijk altijd persoonlijk).
allemaal leuk en aardig, maar wat kan zo een elektrische SUV trekken? Kan ik er mijn caravan of circuitauto achter hangen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).