Vroeger was alles beter(?): 15 x oud versus nieuw

Auteur: , 47 Reacties

Wint de melancholiek het van de technische vooruitgang of moeten we blij zijn dat we in het 'nu' leven? Bovenstaand het eerste (niet al te moeilijke) dilemma, de overige 14 na de breek.

Mijn oma roept het nog wel eens, net als vele anderen die al enigszins op leeftijd zijn. ‘Toen de seks nog vies was en de lucht nog schoon’ en soortgelijke tegeltjeswijsheden, je kent het wel. Wie wel eens in een echte klassieker heeft gereden, weet dat autorijden vroeger echt niet beter was. Niet objectief gezien tenminste, want de lol die je kunt hebben in zo’n oud koekblikje wil nog wel eens ontbreken in het minstens twee keer zo snelle moderne equivalent.

Daarom aan jullie de vraag: was vroeger echt alles beter, of zitten er in dit lijstje ook voorbeelden van moderne wagens die je verkiest boven het oude blik?

Volkswagen Golf I GTD versus Golf VII GTD
Volkswagen Golf GTD

Porsche 911 versus 911 (991)
Porsche 911

Peugeot 205 T16 versus 2008 DKR
Peugeot Daker

Mercedes-Benz 300SL versus SL 417 Mille Miglia
Mercedes Mille Miglia

Citroën DS versus DS5
Citroën DS versus DS5

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo versus Evo X
Lancer versus Lancer

BMW 3.0 CSL versus 3.0 CSL Hommage R
BMW 3.0 CSL

Fiat Nuova 500 verus 500C
Fiat versus Fiat

Audi RS2 verus RS4
RS2 versus RS4

Ford Model T versus Fiesta Mk I :P
T-Ford versus Fiesta

Mercedes-Benz 600 Pullman versus Mercedes-Maybach Pullman
Mercedes 600 versus Maybach

Jaguar E-Type Series I verus F-Type S
Jaguar F-Type versus E-Type

Willys ‘Jeep’ versus Jeep Wrangler
Wrangler versus Jeep

James Bond’s Aston Martin DB5 verus DB9
Bond, James Bond



47 reacties

Vroeger was alles beter, gisteren was het bijvoorbeeld nog weekend…
@persian1: maar volgende week ook weer!
@persian1: held
@persian1: oh, bij mij is het nog steeds weekend.
@persian1: vroeger was alles beter, geen string maar gewoon een veter.
@thijsj: of helemaal niks.
de 500, rs4 en de Peugeot zijn in mijn ogen nu mooier
De 2000 GT-R (kpgc10) en de Nissan R35 GT-R had ook leuk in het lijstje gestaan
@rb26dett: KPGC10 all the way, every day. Wat een droommachine is dat!!
@jeffreyderuiter: ik ben een groot bewonderaar van de KPGC10 (en de KPGC110), maar de manier waarop de GT-R R35 de gevestigde orde te kakken zette, was wel episch. Over twintig jaar zullen we wel anders naar de R35 kijken.
@gtwillem: Dat is ook wel weer waar, maar ondanks dat is de Hakosuka nog steeds wel meer iets voor mij, Ik kan dagen naar die auto kijken zonder me één moment te vervelen (heb ik ook met de kpgc110, S50, S54, S57, R30, R31, R32, R33 en natuurlijk de R34.
Hoewel ze allemaal ouder zijn dan ikzelf, zou ik 25 keer kiezen voor oud.
De fiesta mk1 is een van de dikste auto’s ooit gemaakt dikkevettepunt
In de tekst staat het eigenlijk al. De modernere auto’s zijn beter, de oude zijn leuker. Deels door de gebreken, en grotendeels door het beter binnensijpelen van de rijsensaties.

Daarbij zijn er twee dingen waar zeker niet te licht over gedacht moet worden. Veiligheid en betrouwbaarheid. Zelfs budgetaanbiedingen als de Hyundai i10 en Volkswagen Up! zijn veilig genoeg om een redelijke crash (60 km/) zonder al te veel gevolgen te doorstaan en de inzittenden er redelijk af te laten komen. Daarbij hebben auto’s veel minder gebreken dan vroeger, ondanks dat er minder op zat. Auto’s gaan langer en langer mee en roest komt nauwelijks voor.

Dat gezegd hebbende zijn sommige moderne incarnaties geslaagder dan de andere. De SL is van lichtgewicht sportwagen geëvolueerd in een luxe cruiser. Toegegeven, dat was met de R129 al het geval. Maar eigenlijk komt de AMG GT dichter bij 300SL.

De Fiat 500 is nog altijd een guitig autootje, maar nu meer een luxe accessoire, in plaats van een vorm van basaal transport. Zelfde geld voor de Beetle en Mini. Er wordt vaak gerefereerd aan handtasjes, maar dit is het alternatief op een Louis Vutton of Hermès tas. Of aanvulling.

De F-Type en DB9 zijn prima opvolgers van hun voorouders. En in het geval van de DB9 zelfs geslaagder, vind ik. Een E-Type overtreffen is lastig, dus kun je dat ook niet verwachten. Maar zeker de zescilinders zijn symphatieke en mooie Roadsters, net als zijn voorvader.

Beste incarnatie is nog altijd de 911, samen met de Golf GTD. Ontworpen volgens de zelfde filosofie. Saai? Wel een beetje, maar ze voldoen perfect aan wat de eigenaren er van verwachten.
@gtwillem: Ik zie gewoon een gigantisch wit vlak? Heb dit wel vaker bij lange comments. (Neem aan dat ze lang zijn, witte vlak is goed groot.)
@gtwillem: dit beschrijft PRECIES hoe ik er over denk! De 911 en de Golf GTD zijn beiden zeer, zeer geslaagd en de E-type is niet te overtreffen!
nieuw voor mij op de 300sl na dan oh ja en de Jag
Enkel bij mitshubishi en fiat zou ik de nieuwe boven de oude verkiezen.
Dat vroeger alles beter was, is gewoon een feit.

Vroeger had ik bijvoorbeeld geen comb over en was mijn haar niet grijs. Vroeger had ik nog alle tanden. Vroeger had ik nog twee ogen. Vroeger had ik geen bochel. Vroeger was ik niet incontinent. Vroeger liep er niet een slijmspoor van de hoek van mijn mond naar mijn kin. Vroeger had ik geen eelt nagels. Vroeger woog ik 100 kilo minder.

Zie je. Vroeger was alles beter. Is gewoon geen speld tussen te krijgen.
@Rick-dos: je bent nog wat vergeten… Vroeger was jij niet aan het miepen dat vroeger alles beter was… En het uiterlijk van je vrouw laat ik maar even buiten beschouwing aangezien ik geen before en after foto’s ken en ik anders waarschijnlijk ruzie krijg… ;-)
http://youtu.be/oWZqb_PX12A nuff said. Waar vind je tegenwoordig een auto die zo goed klinkt als deze??
De peugeot, citroën, mitsubishi, ford en misschien de fiat zou ik nieuw boven oud verkiezen.
Geen enkele nieuwe is beter….Zal de leeftijd wel wezen…
Liever een combo van alle 2 zoals de eagle E type
Vroeger, toen kon het nog: behoorlijk veel chroom en staartvinnen op je 6 liter V8 cabrio met 2-traps.
Vroeger, toen kon het nog: een 4-deurs cabrio met suïcide-doors.
Vroeger, toen kon het nog: zonder teveel hippie gedoe. Een 7 liter V8 in je station met 3-traps.
Vroeger, toen kon het nog: auto’s ontwerpen met een liniaal: hoekige Golfjes, Volvo’s, Kijang’s

Maar ook zeker goed vandaag de dag: de auto is vandaag de dag voorzien van meer comfort en veiligheidszaken. Goed, de ene comfort/veiligheidsfeature is misschien minder gewenst dan de andere.
Ik zou op de Mitsubitsi na, bij alle andere auto’s de oude verkiezen boven de nieuwe! Wie zegt er nou nee tegen een goeie portie charme?!?!
Waar zijn de oude en nieuwe Guilia?
Golf VII GTD
911
205 T16
SL 417 Mille Miglia
DS
Lancer 2000 Turbo
3.0 CSL
Nuova 500
RS4
Model T
600 Pullman & Maybach Pullman (Sorry, kan niet kiezen)
E-Type Series I
Willys ‘Jeep’
DB5
Veel moois te zien, zowel oud als nieuw. Doe mij toch maar de 599 GTO, vanwege zijn looks, de betere kwaliteit dan een oldtimer en prachtige sound.
Behalve in het geval van de Volkswagen, Porsche, Mitsubishi en Jaguar zou ik stuk voor stuk voor de oude kiezen.
Bij de 600 Pullman vind ik de oude vele malen mooier dan de nieuwe. Die heeft anno nu nog status. Die nieuwe gebochelde uitgerekte sloep straalt (op deze foto) niet veel uit. De oude is een icoon op-zich.
Wat een belediging voor de “oude” DS.
Heeft meer met nostalgie te maken… de hang naar vroeger…. simpeler… muziek was toch ook veel beter.
Erg leuk zo naast elkaar
De vergelijking van de DS met dat burgerlijke truttenautootje waar ze uit wanhoop nu ook een DS logo op plakken: hoe laag kun je zinken..
De CSL is als BMW liefhebber wat mij betreft het voorbeeld bij uitstek. Die gigantische nieren slaan nergens op, de ronde lichtjes waar ik zo gek van ben zijn er ook uit en het batmobile gevoel maakt plaats voor moderne racer gevoel. Dit had wat mij betreft gewoon niet gehoeven. Doe het dan zoals Jaguar, en maak een paar extra e-types, die dingen zouden als zoete broodjes verkopen.
Die nieuwe modellen zijn allemaal zo boos.. Kijk naar zo’n e-type, 250 GTO, SL en ga maar door. Allemaal vriendelijke auto’s. Die agressieve uitstraling van tegenwoordig (”booskijkers” zijn overbodig) hoeft van mij niet zo. Dus qua uitstraling voor mij de oude types, no question about it!
Ik denk dat vroeger de auto’s meer emotie hadden, maar de technieken van de huidige auto’s beter zijn. Had je dit in 1995 gevraagd, was vroeger zeker alles beter (gezien het design).
Nee vroeger was alles absoluut niet beter.
Maar wel simpeler
En minder teutonisch en minder zware ontwerpen dan nu
En had ieder merk een bepaalde identiteit, alle auto’s zijn eigenlijk zo’n beetje hetzelfde geworden qua prestaties, wegligging en comfort en uiterlijk, ok de premiummerken proberen op nogal overdreven wijze hun signatuur prominent op de neus te laten zien van we zijn zo anders, maar wat is in essentie het verschil tussen een Golf, een A klasse of de 308 ?

En is het de marketing afdeling die de scepter zwaait, niet de design afdeling.
Kwa rijden beginnen moderne auto’s steeds meer op elkaar te lijken.

Vroegah wist je nog dat je bij Citroen moest wezen voor comfort.
Vroegah wist je nog dat je bij BMW moest wezen voor sportieve auto’s.
Vroegah wist je nog dat je bij Mercedes moest wezen voor ongekende kwaliteit.
Etc, etc.

Nu zijn auto’s veel meer een compromis. Nergens meer uitgesproken in. Beetje halfgebakken. En dankzij “sportknopjes” kun je zelf bepalen hoe sportief of comfortabel je het wilt hebben. Ik vond het leuker toen de fabrikant nog bepaalde hoe comfortabel of sportief een auto moest zijn……
Het verschil is de regelgeving?

Vroeger bulderde je met je 250SWB met 160 km per uur over de openbare weg naar het circuit, kwastte je er een startnummer op, lichtblauwe Dunlop-overall aan, potje op en racen maar.

Met welke auto doe je dat nu nog na?
Verus, versus. Is ook moeilijk kiezen. :-P
In de autowereld wel ja!
Alleen bij de Mitsubishi en de Ford twijfel ik nog om de ‘nieuwe’ te kiezen, bij de rest ga ik 100% voor de oude. Vind ik er persoonlijk beter uitzien.
Na al ruim 40 jaar werkzaam te zijn geweest in de autobranche geef ik een voorbeeld nl.vorige week was ik in de gelegenheid om binnen 1 uur een stuk te rijden in een Bentley V12 GTC en daarna in een Triumph TR5.De Bentley is natuurlijk idioot snel en en overladen met electronische liflafjes.Helaas kreeg ik daar toch geen echte kik van.Die TR5 uit 68 die ik daarna reed gaf mij een veel grotere emotie en zelfs snelheids beleving.Natuurlijk is de kwaliteit enorm verbeterd maar de autofabrikanten zijn rijbeleving en emotie finaal uit het oog verloren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).