• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vroeger was alles beter(?): 15 x oud versus nieuw

Auteur: Dizono, gepost 31 augustus 2015 om 23:01 – 47 Reacties

Ferrari GTO


Wint de melancholiek het van de technische vooruitgang of moeten we blij zijn dat we in het ‘nu’ leven? Bovenstaand het eerste (niet al te moeilijke) dilemma, de overige 14 na de breek.

Mijn oma roept het nog wel eens, net als vele anderen die al enigszins op leeftijd zijn. ‘Toen de seks nog vies was en de lucht nog schoon’ en soortgelijke tegeltjeswijsheden, je kent het wel. Wie wel eens in een echte klassieker heeft gereden, weet dat autorijden vroeger echt niet beter was. Niet objectief gezien tenminste, want de lol die je kunt hebben in zo’n oud koekblikje wil nog wel eens ontbreken in het minstens twee keer zo snelle moderne equivalent.

Daarom aan jullie de vraag: was vroeger echt alles beter, of zitten er in dit lijstje ook voorbeelden van moderne wagens die je verkiest boven het oude blik?

Volkswagen Golf I GTD versus Golf VII GTD
Volkswagen Golf GTD

Porsche 911 versus 911 (991)
Porsche 911

Peugeot 205 T16 versus 2008 DKR
Peugeot Daker

Mercedes-Benz 300SL versus SL 417 Mille Miglia
Mercedes Mille Miglia

Citroën DS versus DS5
Citroën DS versus DS5

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo versus Evo X
Lancer versus Lancer

BMW 3.0 CSL versus 3.0 CSL Hommage R
BMW 3.0 CSL

Fiat Nuova 500 verus 500C
Fiat versus Fiat

Audi RS2 verus RS4
RS2 versus RS4

Ford Model T versus Fiesta Mk I :P
T-Ford versus Fiesta

Mercedes-Benz 600 Pullman versus Mercedes-Maybach Pullman
Mercedes 600 versus Maybach

Jaguar E-Type Series I verus F-Type S
Jaguar F-Type versus E-Type

Willys ‘Jeep’ versus Jeep Wrangler
Wrangler versus Jeep

James Bond’s Aston Martin DB5 verus DB9
Bond, James Bond

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

2008, 205, 300SL, 500, 600, 911, Aston Martin, Audi, BMW, Citroen, cls, db5, db9, DKR, ds, ds5, e-type, evo-X, f-type, Ferrari, Fiat, fiesta, Ford, golf-1, golf-7, gtd, gto, Jaguar, james-bond, Jeep, Klassiekers, lancer, lijstjes, Maybach, Mercedes, Porsche, pullman, rs2, RS4, SL, t-ford, t16, wrangler

Vorig bericht: « Jaguar-designer beschildert in vrije tijd Jaguar-motorkappen
Volgend bericht: GELEKT: Volkswagen Tiguan II »

Lees Interacties

Reacties

  1. persian1 zegt

    31 augustus 2015 om 23:06

    Vroeger was alles beter, gisteren was het bijvoorbeeld nog weekend…

    Login om te reageren
    • eddie72 zegt

      31 augustus 2015 om 23:07

      @persian1: maar volgende week ook weer!

      Login om te reageren
    • matthijsb zegt

      31 augustus 2015 om 23:15

      @persian1: held

      Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      31 augustus 2015 om 23:38

      @persian1: oh, bij mij is het nog steeds weekend.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      31 augustus 2015 om 23:49

      @persian1: vroeger was alles beter, geen string maar gewoon een veter.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        1 september 2015 om 06:34

        @thijsj: of helemaal niks.

        Login om te reageren
  2. eddie72 zegt

    31 augustus 2015 om 23:06

    de 500, rs4 en de Peugeot zijn in mijn ogen nu mooier

    Login om te reageren
  3. rb26dett zegt

    31 augustus 2015 om 23:07

    De 2000 GT-R (kpgc10) en de Nissan R35 GT-R had ook leuk in het lijstje gestaan

    Login om te reageren
    • jeffreyderuiter zegt

      31 augustus 2015 om 23:09

      @rb26dett: KPGC10 all the way, every day. Wat een droommachine is dat!!

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        31 augustus 2015 om 23:24

        @jeffreyderuiter: ik ben een groot bewonderaar van de KPGC10 (en de KPGC110), maar de manier waarop de GT-R R35 de gevestigde orde te kakken zette, was wel episch. Over twintig jaar zullen we wel anders naar de R35 kijken.

        Login om te reageren
        • rb26dett zegt

          31 augustus 2015 om 23:34

          @gtwillem: Dat is ook wel weer waar, maar ondanks dat is de Hakosuka nog steeds wel meer iets voor mij, Ik kan dagen naar die auto kijken zonder me één moment te vervelen (heb ik ook met de kpgc110, S50, S54, S57, R30, R31, R32, R33 en natuurlijk de R34.

          Login om te reageren
      • rb26dett zegt

        31 augustus 2015 om 23:27

        @jeffreyderuiter: Same!

        Login om te reageren
  4. jessev zegt

    31 augustus 2015 om 23:08

    Hoewel ze allemaal ouder zijn dan ikzelf, zou ik 25 keer kiezen voor oud.

    Login om te reageren
  5. clarkson zegt

    31 augustus 2015 om 23:18

    De fiesta mk1 is een van de dikste auto’s ooit gemaakt dikkevettepunt

    Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    31 augustus 2015 om 23:22

    In de tekst staat het eigenlijk al. De modernere auto’s zijn beter, de oude zijn leuker. Deels door de gebreken, en grotendeels door het beter binnensijpelen van de rijsensaties.

    Daarbij zijn er twee dingen waar zeker niet te licht over gedacht moet worden. Veiligheid en betrouwbaarheid. Zelfs budgetaanbiedingen als de Hyundai i10 en Volkswagen Up! zijn veilig genoeg om een redelijke crash (60 km/) zonder al te veel gevolgen te doorstaan en de inzittenden er redelijk af te laten komen. Daarbij hebben auto’s veel minder gebreken dan vroeger, ondanks dat er minder op zat. Auto’s gaan langer en langer mee en roest komt nauwelijks voor.

    Dat gezegd hebbende zijn sommige moderne incarnaties geslaagder dan de andere. De SL is van lichtgewicht sportwagen geëvolueerd in een luxe cruiser. Toegegeven, dat was met de R129 al het geval. Maar eigenlijk komt de AMG GT dichter bij 300SL.

    De Fiat 500 is nog altijd een guitig autootje, maar nu meer een luxe accessoire, in plaats van een vorm van basaal transport. Zelfde geld voor de Beetle en Mini. Er wordt vaak gerefereerd aan handtasjes, maar dit is het alternatief op een Louis Vutton of Hermès tas. Of aanvulling.

    De F-Type en DB9 zijn prima opvolgers van hun voorouders. En in het geval van de DB9 zelfs geslaagder, vind ik. Een E-Type overtreffen is lastig, dus kun je dat ook niet verwachten. Maar zeker de zescilinders zijn symphatieke en mooie Roadsters, net als zijn voorvader.

    Beste incarnatie is nog altijd de 911, samen met de Golf GTD. Ontworpen volgens de zelfde filosofie. Saai? Wel een beetje, maar ze voldoen perfect aan wat de eigenaren er van verwachten.

    Login om te reageren
    • p0wn3d zegt

      1 september 2015 om 07:08

      @gtwillem: Ik zie gewoon een gigantisch wit vlak? Heb dit wel vaker bij lange comments. (Neem aan dat ze lang zijn, witte vlak is goed groot.)

      Login om te reageren
    • jobberns zegt

      1 september 2015 om 10:16

      @gtwillem: dit beschrijft PRECIES hoe ik er over denk! De 911 en de Golf GTD zijn beiden zeer, zeer geslaagd en de E-type is niet te overtreffen!

      Login om te reageren
  7. dutchcorvette zegt

    31 augustus 2015 om 23:24

    nieuw voor mij op de 300sl na dan oh ja en de Jag

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    31 augustus 2015 om 23:32

    Enkel bij mitshubishi en fiat zou ik de nieuwe boven de oude verkiezen.

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    31 augustus 2015 om 23:33

    Dat vroeger alles beter was, is gewoon een feit.

    Vroeger had ik bijvoorbeeld geen comb over en was mijn haar niet grijs. Vroeger had ik nog alle tanden. Vroeger had ik nog twee ogen. Vroeger had ik geen bochel. Vroeger was ik niet incontinent. Vroeger liep er niet een slijmspoor van de hoek van mijn mond naar mijn kin. Vroeger had ik geen eelt nagels. Vroeger woog ik 100 kilo minder.

    Zie je. Vroeger was alles beter. Is gewoon geen speld tussen te krijgen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      1 september 2015 om 08:23

      @Rick-dos: je bent nog wat vergeten… Vroeger was jij niet aan het miepen dat vroeger alles beter was… En het uiterlijk van je vrouw laat ik maar even buiten beschouwing aangezien ik geen before en after foto’s ken en ik anders waarschijnlijk ruzie krijg… ;-)

      Login om te reageren
  10. ohoogeveen zegt

    31 augustus 2015 om 23:33

    http://youtu.be/oWZqb_PX12A nuff said. Waar vind je tegenwoordig een auto die zo goed klinkt als deze??

    Login om te reageren
  11. Tonnie zegt

    31 augustus 2015 om 23:51

    De peugeot, citroën, mitsubishi, ford en misschien de fiat zou ik nieuw boven oud verkiezen.

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    31 augustus 2015 om 23:57

    Geen enkele nieuwe is beter….Zal de leeftijd wel wezen…

    Login om te reageren
  13. kaasisslecht zegt

    1 september 2015 om 00:07

    Liever een combo van alle 2 zoals de eagle E type

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    1 september 2015 om 00:16

    Vroeger, toen kon het nog: behoorlijk veel chroom en staartvinnen op je 6 liter V8 cabrio met 2-traps.
    Vroeger, toen kon het nog: een 4-deurs cabrio met suïcide-doors.
    Vroeger, toen kon het nog: zonder teveel hippie gedoe. Een 7 liter V8 in je station met 3-traps.
    Vroeger, toen kon het nog: auto’s ontwerpen met een liniaal: hoekige Golfjes, Volvo’s, Kijang’s

    Maar ook zeker goed vandaag de dag: de auto is vandaag de dag voorzien van meer comfort en veiligheidszaken. Goed, de ene comfort/veiligheidsfeature is misschien minder gewenst dan de andere.

    Login om te reageren
  15. bartv8 zegt

    1 september 2015 om 00:41

    Ik zou op de Mitsubitsi na, bij alle andere auto’s de oude verkiezen boven de nieuwe! Wie zegt er nou nee tegen een goeie portie charme?!?!

    Login om te reageren
  16. z3cabby zegt

    1 september 2015 om 01:36

    Waar zijn de oude en nieuwe Guilia?

    Login om te reageren
  17. Justin070 zegt

    1 september 2015 om 05:37

    Golf VII GTD
    911
    205 T16
    SL 417 Mille Miglia
    DS
    Lancer 2000 Turbo
    3.0 CSL
    Nuova 500
    RS4
    Model T
    600 Pullman & Maybach Pullman (Sorry, kan niet kiezen)
    E-Type Series I
    Willys ‘Jeep’
    DB5

    Login om te reageren
  18. Turbo S zegt

    1 september 2015 om 06:31

    Veel moois te zien, zowel oud als nieuw. Doe mij toch maar de 599 GTO, vanwege zijn looks, de betere kwaliteit dan een oldtimer en prachtige sound.

    Login om te reageren
  19. Arnoud zegt

    1 september 2015 om 07:17

    Behalve in het geval van de Volkswagen, Porsche, Mitsubishi en Jaguar zou ik stuk voor stuk voor de oude kiezen.

    Login om te reageren
  20. marinepower zegt

    1 september 2015 om 07:32

    Bij de 600 Pullman vind ik de oude vele malen mooier dan de nieuwe. Die heeft anno nu nog status. Die nieuwe gebochelde uitgerekte sloep straalt (op deze foto) niet veel uit. De oude is een icoon op-zich.

    Login om te reageren
  21. toniominestrone zegt

    1 september 2015 om 07:41

    Wat een belediging voor de “oude” DS.

    Login om te reageren
  22. maferick74 zegt

    1 september 2015 om 07:41

    Heeft meer met nostalgie te maken… de hang naar vroeger…. simpeler… muziek was toch ook veel beter.

    Login om te reageren
  23. flik2punt0 zegt

    1 september 2015 om 07:42

    Erg leuk zo naast elkaar

    Login om te reageren
  24. parker zegt

    1 september 2015 om 07:52

    De vergelijking van de DS met dat burgerlijke truttenautootje waar ze uit wanhoop nu ook een DS logo op plakken: hoe laag kun je zinken..

    Login om te reageren
  25. vinox zegt

    1 september 2015 om 08:24

    De CSL is als BMW liefhebber wat mij betreft het voorbeeld bij uitstek. Die gigantische nieren slaan nergens op, de ronde lichtjes waar ik zo gek van ben zijn er ook uit en het batmobile gevoel maakt plaats voor moderne racer gevoel. Dit had wat mij betreft gewoon niet gehoeven. Doe het dan zoals Jaguar, en maak een paar extra e-types, die dingen zouden als zoete broodjes verkopen.

    Login om te reageren
  26. e1000bmw zegt

    1 september 2015 om 09:00

    En toch…
    http://www.petrolicious.com/does-technology-make-classic-cars-better

    Login om te reageren
  27. mennok zegt

    1 september 2015 om 09:18

    Die nieuwe modellen zijn allemaal zo boos.. Kijk naar zo’n e-type, 250 GTO, SL en ga maar door. Allemaal vriendelijke auto’s. Die agressieve uitstraling van tegenwoordig (”booskijkers” zijn overbodig) hoeft van mij niet zo. Dus qua uitstraling voor mij de oude types, no question about it!

    Login om te reageren
  28. Lucb zegt

    1 september 2015 om 09:25

    Ik denk dat vroeger de auto’s meer emotie hadden, maar de technieken van de huidige auto’s beter zijn. Had je dit in 1995 gevraagd, was vroeger zeker alles beter (gezien het design).

    Login om te reageren
  29. desjonnies zegt

    1 september 2015 om 10:06

    Nee vroeger was alles absoluut niet beter.
    Maar wel simpeler
    En minder teutonisch en minder zware ontwerpen dan nu
    En had ieder merk een bepaalde identiteit, alle auto’s zijn eigenlijk zo’n beetje hetzelfde geworden qua prestaties, wegligging en comfort en uiterlijk, ok de premiummerken proberen op nogal overdreven wijze hun signatuur prominent op de neus te laten zien van we zijn zo anders, maar wat is in essentie het verschil tussen een Golf, een A klasse of de 308 ?

    En is het de marketing afdeling die de scepter zwaait, niet de design afdeling.

    Login om te reageren
  30. Rob zegt

    1 september 2015 om 10:34

    Kwa rijden beginnen moderne auto’s steeds meer op elkaar te lijken.

    Vroegah wist je nog dat je bij Citroen moest wezen voor comfort.
    Vroegah wist je nog dat je bij BMW moest wezen voor sportieve auto’s.
    Vroegah wist je nog dat je bij Mercedes moest wezen voor ongekende kwaliteit.
    Etc, etc.

    Nu zijn auto’s veel meer een compromis. Nergens meer uitgesproken in. Beetje halfgebakken. En dankzij “sportknopjes” kun je zelf bepalen hoe sportief of comfortabel je het wilt hebben. Ik vond het leuker toen de fabrikant nog bepaalde hoe comfortabel of sportief een auto moest zijn……

    Login om te reageren
  31. granturissimo zegt

    1 september 2015 om 11:30

    Het verschil is de regelgeving?

    Vroeger bulderde je met je 250SWB met 160 km per uur over de openbare weg naar het circuit, kwastte je er een startnummer op, lichtblauwe Dunlop-overall aan, potje op en racen maar.

    Met welke auto doe je dat nu nog na?

    Login om te reageren
  32. suzikubelona zegt

    1 september 2015 om 13:17

    Verus, versus. Is ook moeilijk kiezen. :-P

    Login om te reageren
  33. philipf zegt

    1 september 2015 om 14:54

    In de autowereld wel ja!

    Login om te reageren
  34. scott5701 zegt

    1 september 2015 om 17:27

    Alleen bij de Mitsubishi en de Ford twijfel ik nog om de ‘nieuwe’ te kiezen, bij de rest ga ik 100% voor de oude. Vind ik er persoonlijk beter uitzien.

    Login om te reageren
  35. xander62 zegt

    1 september 2015 om 20:29

    Na al ruim 40 jaar werkzaam te zijn geweest in de autobranche geef ik een voorbeeld nl.vorige week was ik in de gelegenheid om binnen 1 uur een stuk te rijden in een Bentley V12 GTC en daarna in een Triumph TR5.De Bentley is natuurlijk idioot snel en en overladen met electronische liflafjes.Helaas kreeg ik daar toch geen echte kik van.Die TR5 uit 68 die ik daarna reed gaf mij een veel grotere emotie en zelfs snelheids beleving.Natuurlijk is de kwaliteit enorm verbeterd maar de autofabrikanten zijn rijbeleving en emotie finaal uit het oog verloren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North