Zo’n 911 is natuurlijk compleet verkeerd. Maar hoe moet het dan wel?
Onlangs praatte @Jaapiyo ons bij over ‘Front-overhang’. Het zat de beste man nogal dwars dat er auto’s op de planeet rond rijden waarbij de neus ver voor de voorwielen uitsteekt. Persoonlijk kan ondergetekende deze mening niet delen. De enige OCD die uw scribent heeft is dat de punt van het Porsche-wapen in de naafdoppen naar het ventiel moet wijzen. Dat deden ze in Zuffenhausen al in de fabriek, dus houdt deze traditie in ere!
Maar het artikel van Ome Jaap zorgde wel voor een levendige discussie, niet alleen in de comments-sectie, maar ook op de redactie. Er is namelijk een reden waarom auto’s eruit zien zoals ze eruit zien. Dat is geen toeval. Daarom gaan we het vandaag hebben over de diverse layouts. Of het mooi of lelijk is, is voor nu niet relevant. Waar het om gaat is de plaatsing en gebruik van de essentiële (en ruimte innemende) onderdelen onderhuids, en hoe dit invloed heeft op de styling en proporties van het ontwerp. Daarbij zijn een aantal onderdelen belangrijk:
- Motortype (aantal cilinders, opstelling)
- Plaatsing motor (lengte of overdwars)
- Type transmissie
- Plaatsing transmissie
- Aangedreven wielen
Als we kijken naar het Nederlandse wagenpark kunnen we concluderen dat het overgrote deel qua technische layout gelijk is, namelijk:
- Viercilinder lijnmotor
- Overdwars, vlak voor de vooras
- Handgeschakelde versnellingsbak
- Transmissie naast het motorblok
- Voorwielaandrijving
Deze layout gaat al járen mee. De reden ervoor is eenvoudig te verklaren. Een viercilinder motor heeft een soepele loop en is compact. Daardoor kan deze overdwars geplaatst worden en is er nog voldoende ruimte voor de transmissie ernaast. Deze methode is relatief goedkoop te produceren. Het grootste voordeel is dat je veel meer binnenruimte creëert. Direct na het voorwiel kun je in principe alles besteden aan een zo ruim mogelijke cabine. De ontwerpers hoeven geen rekening te houden met aandrijfassen, transaxle transmissies en ruimte voor een motorblok. Simpel, doeltreffend, efficiënt en praktisch. Precies wat veel mensen eisen van hun auto. Voorbeeld: de Volkswagen Golf:
Omdat de motor overdwars ligt valt de front-overhang redelijk mee. Dit is het zij-aanzicht:
Maar er is ook gedeelte van de mensen dat andere eisen stelt aan een auto, waaronder @nicolasr, @Jaapiyo, @RubenPriest en @CasperH. Zij rijden namelijk BMW met een zespitter. Dat is een perfect voorbeeld van hoe je ook een auto kan ontwerpen. De technische layout van een BMW is namelijk behoorlijk afwijkend, namelijk:
- Zescilinder lijnmotor
- In lengterichting, achter de vooras
- Handgeschakelde versnellingsbak
- Transmissie áchter het motorblok
- Achterwielaandrijving
In vergelijking met het eerste voorbeeld is dit een ramp voor ontwerpers. Een zes-in-lijn is een onding qua afmetingen. Het blok is namelijk erg lang. Maar BMW gebruikt dit motortype vanwege de uiterst trillingvrije loop, wat het comfort verhoogt. De transmissie zit achter het blok en drijft de achterwielen aan. Dit betekent dat het dashboard een stuk verder naar achteren geplaatst moet worden, je zit immers met een dikke transmissietunnel. Daarbij is er ook een aandrijfas naar achteren en een differentieel op de achteras. Deze nemen allemaal ruimte in beslag. Dit betekent dat een BMW minder ruim is op de achterbank en in de kofferbak. Bij een 7-serie maakt dat niet zoveel uit, maar bij een 1-serie ondervind je er hinder van.
Dat is een reden waarom de 1-Serie de volgende generatie voorwielaandrijving krijgt. Waarom past BMW dit dan toe op veel modellen? Rijeigenschappen. Zoals gezegd loopt zo’n zespitter als een zonnetje. Aangezien het gewicht tússen de wielen zit, ligt het zwaartepunt ook verder gecentreerd. Hierdoor is een BMW een prettige auto in bochten. Omdat de motor (grotendeels) achter de vooras ligt, staan de wielen zo ver mogelijk naar voren. Resultaat: kleine front-overhang en een blije Jaapiyo.
We nemen nu een aantal afwijkende voorbeelden met je door en leggen uit waarom de fabrikant gekozen heeft voor deze layout. Vragen zijn welkom in de commentsectie of in de vraagbaak.
Bentley Continental W12
- Twaalfcilinder in dubbel VR opstelling, twee turbo’s
- In lengte, vóór de vooras
- Automatische versnellingsbak met koppelomvormer
- transmissie achter het blok, op de vooras
- Vierwielaandrijving
Waarom kiest Bentley hiervoor?
Omdat de Continental W12 opgebouwd is volgens dezelfde architectuur als grote Audi’s en Volkswagens. De W12 motor is gekozen omdat een V12 te lang is. Het blok staat immers voor de vooras. Aangezien ze bij de Volkswagen Groep de overtuiging hebben dat vierwielaandrijving de ideale aandrijving is, hebben ze de auto ook als zodanig ontworpen. Met deze layout kun je een snelle en ruime auto ontwikkelen. Nadeel is het hoge gewicht en de verdeling ervan, het meeste zit immers aan de voorkant. Voor straatgebruik een perfecte oplossing. Ga je vol pushen op een circuit, dan merk je dat deze configuratie niet ideaal is. Het zijaanzicht is als volgt:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens dit principe: Audi A4 t/m A8, Q5 en Q7 met quattro aandrijving. Volkswagen Phaeton en Touareg.
Chevrolet Camaro Z/28
- Achtcilinder in V opstelling, atmosferisch
- In lengte, achter de vooras
- Handgeschakelde zesversnellingsbak
- Plaatsing achter blok
- Achterwielaandrijving
Waarom kiest Chevrolet hiervoor?
In principe is elke musclecar zo gebouwd, net als een BMW dus. Toch willen we de Camaro even speciaal benoemen omdat de packaging indrukwekkend is. De motor is zeer compact vanwege de eenvoudige architectuur (enkele nokkenas, stoterstangen, 16 kleppen). Dankzij de materialen waaruit het blok is opgebouwd kan de motor hoge toerentallen draaien en vanwege het grote slagvolume is er voldoende koppel onderin. Omdat de motor zo klein is, kan deze heel diep en zo ver mogelijk naar achteren geplaatst worden. Goed voor een lager en meer gecentreerd zwaartepunt. Vanwege de ruimte voor kunnen de voorbanden een stuk breder zijn: er is voldoende ruimte om 305 (!) brede banden stuuruitslag te bieden. Het zijaanzicht mag er ook zijn:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens dit principe: achterwiel aangedreven BMW’s, Jaguars, Cadillacs en Mercedessen.
Chevrolet Corvette Stingray (C7)
- Achtcilinder in V-opstelling
- In lengte, achter de vooras
- Handgeschakelde versnellingsbak (optioneel automaat)
- Op de achteras
- Achterwielaandrijving
Waarom kiest Chevrolet hiervoor?
Dit is een van de redenen waarom een Corvette duurder is dan een Camaro. In principe scheelt het niet heel veel (de Corvette heeft ook een kleine V8), maar het grote verschil is de transmissie. Deze zit nu niet aan het motorblok, maar op de achteras. Op deze manier kan het blok nog verder naar achteren. Nog een voordeel is dat de gewichtsverdeling nog beter is. Nadelen zijn voornamelijk van praktische aard: er is minder ruimte in de kofferbak en er is geen achterbank. Verder is de complete cabine verder naar achteren geplaatst. Alles in het teken van perfecte gewichtsverdeling, praktisch gemak is niet belangrijk. Looks wel:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout: Maserati Coupé, Porsche 928, Aston Martin V8 Vantage.
Ferrari GTC4Lusso (FF)
- Twaalfcilinder in V opstelling, atmosferisch
- In lengte, achter de vooras
- Automatische versnellingsbak met dubbele koppeling achter het blok
- Automatische versnellingsbak, tweetraps, vóór het blok
- ‘Vierwielaandrijving’
Waarom kiest Ferrari hiervoor?
De markt voor 2+2 Ferrari’s is erg klein. Om de auto gebruiksvriendelijker te maken werd er gekozen voor vierwielaandrijving. De motor is nog altijd dezelfde hemelse 6,3 V12 (alhoewel een V8 nu ook mogelijk is), het hart van de auto. Omdat deze motor zo groot is, is de neus ook lang. Daarbij heeft de FF/GTC4Lusso twee (!) versnellingsbakken. Een gewone DCT achter de V12 die de achterwielen voorziet van power. Aan de andere kant is er een supercompacte tweetraps-automaat. Deze drijft de voorwielen aan. Schakel je de automaat (je kan alleen de bak achter bedienen) van 4 naar 5 , koppelt de transmissie zich af en is de auto louter een achterwielaandrijver. Dit is een gecompliceerde en dure oplossing, maar bij een Ferrari moet dat wel kunnen. Minder voor de hand liggend bij een Ferrari: er moeten mensen op de achterbank passen. Inclusief de bagage. Mede daarom heeft de auto een zeer herkenbaar silhouet door de zeer lange neus en rechte achterkant:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout (zonder de bak voor de motor): Nissan GT-R, Hummer H1.
Lotus Elise
- Viercilinder lijnmotor, atmosferisch
- Overdwars, voor de achteras
- Handgeschakelde versnellingsbak
- Transmissie naast het motorblok
- Achterwielaandrijving
Waarom kiest Lotus hiervoor?
Ten eerste om het gewicht tussen de wielen te houden en te zorgen dat de auto goed instuurt en een uitmuntende wegligging heeft. Ten tweede de kosten. In principe kan de motor + bak van een huis- tuin- en keuken hatchback gebruikt worden. En dat klopt ook, want ondanks dat de Elise een raszuivere sportwagen is, zijn de blokken minder exotisch: gewoon Rover K-series motoren (voorheen) of Toyota vierpitters (nu). Dus goedkoop in onderhoud en betrouwbaar. De bruikbaarheid van deze auto’s is nihil: puur voor de fun, want je kunt er verder niet veel mee. Het zijaanzicht bevestigt dat:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout: KTM X-Bow, MG TF, Renault Sport Spider.
Lotus Evora
- Zescilinder in V-opstelling, eventueel met compressor
- Overdwars, voor de achteras
- Handgeschakelde versnellingsbak (optioneel automaat)
- Transmissie naast het motorblok
- Achterwielaandrijving
Waarom kiest Lotus hiervoor?
In principe is de Lotus Evora een grote Elise. Dus ook hier een geperst aluminium chassis met een relatief gewone motor overdwars achterin. De motor is nu een V6; een compact 3,5 liter blok van Toyota. Het knappe van deze auto is dat het een heuse vierzitter is. Met bagageruimte, voldoende comfort en uitstekende rijeigenschappen. Het levert een kenmerkende zijkant op:
Porsche 911
- Zescilinder boxermotor, twee turbo’s
- In lengte, achter de achteras
- Handgeschakelde versnellingsbak (optioneel automaat met dubbele koppeling)
- Transmissie voor het motorblok, op de achteras
- Achterwielaandrijving (optioneel vierwielaandrijving)
Waarom kiest Porsche hiervoor?
Omdat ze stronteigenwijs zijn. Het ontwerp van de 911 komt voort uit de layout van de Kever. In principe is dit niet een ideale indeling, maar het heeft zeker zijn voordelen. Het blok drukt op de achterwielen, je hebt dus altijd grip. Daarbij is een 911 relatief ruim voor zijn soort (zeker als je de afmetingen in acht neemt). Dat levert de auto een uiterst originele en zeer unieke zijkant op:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout: Volkswagen Kever, Porsche 356, Alpine A110/A310/A610 (maar dan geen boxermotor)
Renault Twingo
- Driecilinder lijnmotor, turbo
- Overdwars, op de achteras
- Handgeschakelde versnellingsbak
- Transmissie naast het blok,
- Achterwielaandrijving
Waarom kiest Renault hiervoor?
De eerste Twingo was een briljant voorbeeld van goede packaging. De motor helemaal voorin met aandrijving op de voorwielen. Zoals je bij de andere voorbeelden kunt zien is het praktischer om de motor, transmissie en aandrijving vlak bij elkaar te hebben. In plaats van voorin, kan dat ook achterin. Omdat het driepittertje lekker klein is, heb je nog redelijk wat bagageruimte. Heeft Renault hiermee het wiel opnieuw uitgevonden? Eigenlijk niet, want deze architectuur kenmerken de Smarts al een jaartje of 19. De vierdeurs uitvoering is wel nieuw voor Smart. Daarmee heeft de Twingo een origineel uiterlijk, met bijna geen front-overhang:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout: Smart ForTwo/ForFour, Mitsubishi i-Miev
Subaru Levorg
- Viercilinderboxermotor, turbo
- In lengte, voor de vooras
- Continue variabele transmissie
- Achter het blok, op de vooras
- Vierwielaandrijving
Waarom kiest Subaru hiervoor?
Subaru is een beetje een vreemde eens in de bijt. Altijd al geweest. De Levorg is niet anders. Het is een soort station/crossover-achtig apparaat. Allemaal hebben ze een 1.6 liter boxermotor met CVT automaat en vierwielaandrijving. Het systeem lijkt er veel op dat van Audi’s quattro. Maar de Subaru boxermotor heeft twee enorme voordelen ten opzichte van het quattro systeem. Ten eerst ligt het zwaartepunt lager. De cilinders staan horizontaal, niet verticaal. Hierdoor is het gewicht voor de vooras minder pregnant. Het tweede voordeel is de lengte. Een boxermotor is zeer kort, waardoor de motor veel minder ver voor de vooras uitsteekt. Het grootste nadeel is het prijskaartje, dit is dure techniek. Daarbij maakt alleen Subaru er gebruik van. Dat geeft de auto een redelijk herkenbaar profiel, en ja, de achterklep kan dicht:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout: Alle Subaru’s met vierwielaandrijving en boxermotoren als de Levorg, Forester, Impreza en Legacy.
Auto: Toyota GT86
- Viercilinderboxermotor, atmosferisch
- In lengte, op de vooras
- Handgeschakelde transmissie
- Achter het blok
- Achterwielaandrijving
Waarom kiest Toyota hiervoor?
Omdat ze pure liefhebbers zijn. Want ze hadden ook een Toyota Auris 200 pk kunnen geven met tractiecontrole en een spoiler en dan waren ze ook klaar geweest. Maar neen, de Toyota GT86 is (net als de Mazda MX-5) een raszuivere sportwagen. Ook hier zit al het gewicht tussen de wielen. De aluminium boxermotor is licht en achter de vooras, dus je kan zeer direct insturen. Nadeel: deze layout is erg prijzig, daar je het alleen voor sportwagens kan gebruiken. Daarom werd de auto als Scion FR-S in de VS verkocht en ook als Subaru BRZ. Check hier hoe de auto het doet tegen die andere pretletter: de Mini Cooper S. Hoe leuk die auto ook is, je hebt niet zo’n fraaie zijkant:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout: Scion FR-S en Subaru BRZ
Auto: Volvo XC90 T8
- Viercilinder lijnmotor met, turbo + compressor + elektromotor
- Overdwars, voor de vooras (elektromotor: achter de achteras)
- Automatische transmissie met koppelomvormer
- Transmissie naast het blok
- ‘Vierwielaandrijving’
Waarom kiest Volvo hiervoor?
De XC90 is een van de meest bijzondere auto’s qua ontwerp, prestaties en bruikbaarheid. Hier zie je hoe slim de heren technici bij Volvo zijn bezig geweest. De motor is een compacte dubbelgeblazen 2.0 viercilinder. Omdat het bekend was dat er enkel viercilinders gebruikt gingen worden, is die neus zo fraai, zeker in vergelijking met een Q7 of X5, waar ook zes- en achtcilinders in moeten liggen (plus absorptieruimte voor de voetgangers, verplichte regelgeving). Omdat de compacte motor voorin ligt, kan de cabine iets naar voren waardoor je veel ruimte hebt. De elektromotor drijft de achterwielen aan, waardoor er geen fysieke as naar achter hoeft te lopen. Door slim gebruik van packaging hebben de ontwerpers en ontwikkelaars van Volvo een knap staaltje werk afgeleverd. Want de XC90 T8 is zeer ruim, het is nog steeds een zevenzitter. Dat was bij de ontwikkeling keiharde eis, een lompgrote SUV met plaats voor maar vijf personen is niet zinvol. De XC90 is zeker voor zijn soort zeer vlot (met Polestar tuning zelfs snel) en in staat om 40 km op de accu’s te rijden. Enige nadeeltjes zijn dat de brandstoftank niet groter kon zijn dan 50 liter en dat het geen raszuivere offroader is. Je kan niet alles hebben. Maar de looks heeft de Volvo XC90 zeker mee, zeker vanaf de zijkant zijn er weinig fraaiere SUV’s:
Deze auto’s zijn nog meer gebouwd volgens deze layout: Volvo V60 D6 PHEV
Conclusie:
Enfin. Zo kun je zien dat elk merk zijn eigen filosofie heeft en dit natuurlijk communiceert met de verkoper. Maar een technische layout is één ding, de afstelling een ander. Ondanks de verreweg superieure layout van de BMW M135i en het vermogensvoordeel is een Megane Renault Sport op het circuit gewoon sneller, mede door de strakkere wegligging. En ondanks dat een 7-serie ook een betere layout heeft dan een A8, is de laatste, volgens diverse media, aanmerkelijk sportiever en strakker dan de BMW. Waarschijnlijk laten 7-serie eigenaren zich vaker rijden. Dus staar je niet blind op enkel de layout. Jarenlang werd Porsche voor gek verklaard dat het maar door ging met het bouwen van de 911: het is immers de verkeerde layout. En nu is het een van de meest capabele auto’s ooit gebouwd.
esprit84 zegt
Beste artikel van 2016!
#teachtheworld
cadrez zegt
@esprit84: dacht net hetzelfde. Giet dit nog even in een PowerPoint en ok toon het aan al wie ik vind dat dit moet weten!
Mas zegt
@esprit84: Inderdaad een kwaliteitsartikel dit!
creaminator zegt
@esprit84: Artikelen van Willeme mogen zo onderhand wel gebundeld worden in een sjiek kaftje. Zou prima staan onder de kerstboom.
dedon zegt
@esprit84: Ik vind het ook een heel leuk, interessant en goed artikel, maar om het nou het beste van 2016 te noemen…..? Zo vind ik het wel heel raar subjectief dat de Toyota GT86 “niet zo’n fraaie zijkant” zou hebben, en dat hij van de Volvo XC90 zegt, dat er “zeker vanaf de zijkant er weinig fraaiere SUV’s zijn” ….?!?
En dat brengt hij alsof het een feit is… Ik vind het apart.
bastiaangt zegt
@dedon: Er zijn op deze wereld slechts een aantal persoonlijkheden die het recht verdiend hebben om bepaalde autogerelateerde meningen als feiten te brengen. Jeremy Clarkson en Willeme zijn daar 2 goede voorbeelden van.
dedon zegt
@bastiaangt: Nee dus. Waarvan Akte. :-P
Nee, maar de XC90 is daar een veel te lomp vierkant hok voor.
Wat de GT86 betreft zie ik dat ik het verkeerd gelezen, waarvoor excuses. Ik zie nu dat het daarin om de vergelijking met de Mini gaat. En zeker als je kijkt om welke Mini het gaat in de vergelijking deel ik die mening zeer zeker!
danmar zegt
Heerlijk geschreven stuk, erg verhelderend.
Had de eerst generatie Toyota Previa trouwens niet een middenmotor met voorwielaandrijving?
danmar zegt
@danmar: Nee toch niet, achterwiel of vierwielaangedreven. Foute herinnering.
fanboy zegt
@danmar: Wat dat betreft heeft @willeme denk ik de busjes overgeslagen. Er staan al genoeg layouts. De Previa is nog wel een personenwagen, een heuze MPV met middenmotor :)
Maar er zijn meerdere busjes waarbij je gewoon op de motor zit, en de motor ligt dus achter de vooras en kan met recht een middenmotor genoemd worden. Ik heb ook zo’n busje. Heeft voor en nadelen, maar sportief zal het niet gauw worden :P
Wel leuk is dat er de Toyota Hiace Ambulance was begin jaren 90. Had je dus een Lexus V8 net achter de vooras zitten :)
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal! @willeme ik mis echter wel een uitvoering. V12 midden motor met 4wd en de bak achter de motor (?) Lamborghini.
willeme zegt
@dutchdriftking: We hebben de meest voorkomende layouts gebruikt. Met name bij supercars is er enorm veel variëteit. Die gaan we zeker nog een keer behandelen, maar anders zou het artikel te lang worden ;)
jorden zegt
@willeme: ik vond de FF en W12 continental wel buiten categorietjes… maaar ik kijk
uit naar een part II van dit artikel!
super zegt
@willeme:
De voornaamste reden van een middenmotor is een klein traagheidsmoment, qua gewichtsverdeling zijn veel autos met middenmotor niet helemaal in balans (iha meer gewicht op de achteras)
Dutchdriftking zegt
@willeme: kijk er komt nog een artikel. Gaaf! Heerlijk dit soort geneuzel.
dracae zegt
@willeme: Als een artikel zo informatief is zal het niet snel te lang zijn!!!
Dizono zegt
@dutchdriftking: Wat te denken van een dwarsgeplaatste V12…
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/49/93/2e/49932edc65d0f9cdff5254f04dcd8b45.jpg
viezefreddyw zegt
@Dizono: Over een écht mooie auto gesproken.
Dutchdriftking zegt
@Dizono: dat is inderdaad ook geniaal.
dare2think zegt
Goede samenvatting als je nog niks weet, en als je wel redelijk wat weet is hij handig om te checken hoeveel je precies weet ;)
gietturbo zegt
Wat een mooi ocd detail dat van de punt vh schild, ik dacht dat ik veel wist over Porsche. Ga dat morgen ochtend direct controleren en owee als het niet zo is! Dan zal pcg er van langs krijgen !!!
stephane8200 zegt
@gietturbo: ik ben overmorgen in de fabriek in Zuffenhausen en zal ook controleren of ze ze er goed opzetten. Overigens gebeurt zoiets bij Honda ook, maar dat weet @willeme vast ook wel ;)
gietturbo zegt
@stephane8200: ha ha hou het in de gaten! Veel plezier daar vast super om te zien
stephane8200 zegt
@gietturbo: dat zal ik zeker doen. Je mag in de fabriek helaas geen foto’s maken maar ik zal het controleren op de Cayman GTS en de 911 Targa GTS waar ik mee ga rijden. Dus met het plezier komt het zeker goed :)
uselessguy zegt
Mijn layouts staat er niet tussen, dwarsgeplaatste V8 met automaat ernaast, met voorwielaandrijving. Niet mijn favoriete layout maar hé, V8…
willeme zegt
@uselessguy: Dat is, op het motortype na, de layout van een Golf. Hetzelfde geldt voor vijfcilinders en V(R)6 motoren.
super zegt
@uselessguy:
impala?
lincoln zegt
@super:
Cadillac northstar denk ik ..
Rijden er vrij veel van in NL ..
Arnoud zegt
@lincoln:
Óf Volvo XC90.
uselessguy zegt
@lincoln: helemaal goed, een seville inderdaad
reistje zegt
@uselessguy: Ik blijf mij afvragen wat voor verboden middelen ze gebruikt hebben toen ze die keuze maakte.
bouwt zegt
Leuk artikel! Ik mis enkel de USP van deze generatie Twingo: enorme stuuruitslag en daarmee enorm wendbaar. Ook een resultaat van de layout. Het blijft een guitig karretje, maar de laadruimte is echt te beperkt.
lekbak zegt
@bouwt: dat voordeel hebben ook veel auto’s met de motor voorin en achterwielaandrijving. Een w124 met een kleinere draaicirkel dan een Ford fiesta kan dan bijvoorbeeld het resultaat zijn.
rrvliet zegt
@lekbak: volgens mij deed meegedraaid hier speciaal haar best voor. De W140 heeft ook een hele kleine draaicirkel voor de tank die het is.
r3fl3x zegt
@rrvliet: mijn E30 draait ook verassend strak als is dat sowieso een compacte auto
buutvrij zegt
Leuk dat de GT-86 is positief voor het voetlicht komt. Er wordt vaak gejankt dat die auto het net niet is terwijl hij veel beter uitgebalanceerd is (voor op de track) dan een overpriced, nose-heavy A3 rs met rammelende remmen en voorbanden die breder zijn dan achter, omdat je anders toch ECHT rechtdoor de grindbak/vangrail in gaat.
Onehp zegt
@buutvrij: alleen, zijaanzicht niet zo fraai schrijven ze? Misschien op foto, in het echt valt de lage neus op wat het geheel een uniek profiel geeft, en de vooras staat toch mooi ver vooruit in die lage neus en redelijk ver van de bestuurderplaats, beide resultaat van de layout.
buutvrij zegt
@Onehp: volgens mij wordt er bedoelt dat het zij-aanzicht van de mini niet zo mooi is als de gt86? Ik vind de toyo prachtig, zou m graag willen hebben. Alleen de standaard geleverde velgen vinnik niet te pruimen…
Onehp zegt
@buutvrij: facepalm ja tuurlijk! ‘Die’ is voor mij helemaal niet te vergelijken, was ze al vergeten voordat ‘die’ zin uitgelezen was ;)
GT86 is heerlijk en nieuwe velgen erop doe je zo. Jammer jammer maar ik gebruik de mijne echt te weinig sinds ik ouder ben geworden, en ga em hoogst waarschijnlijk moeten verkopen deze lente na 3 jaar puur rijplezier :( Stom natuurlijk, zal er morgen even mee gaan rijden :)
ruvo zegt
Jongens, ik heb zelf een oude mini. En de techniek die daar in zit is indrukwekkend op het gebied van packaging, vooral hoe de koppeling gemaakt is en de versnellingsbak in het carter verwerkt zit.
Kunnen jullie eens een artikel schrijven over een auto als de mini of de Lamborghini miura die dezelfde olie voor de versnellingsbak als de motor gebruiken.
Prachtig artikel trouwens ;)
Dizono zegt
@ruvo: Alec Issigonis is eigenlijk ook de geestelijk vader van de meest gebruikte layout: viercilinder dwars voorin en voorwielaandrijving. In 1959 bijzonder vooruitstrevend!
Alexke zegt
Wel eventjes een paar dingen op toe te voegen:
De Renault clio en smart hun layout berust ook op het idee dat een motor achterin simpeler te monteren is en er is meer plaats voor een kreukelzone.
De layout van de 911 is nu zo goed dat het een super auto is bij het uitacceleren uit bochten en in de regen.
lekbak zegt
@Alexke: de layout van een 911 is nu zo slecht dat ze de circuit versies een middenmotor hebben gegeven!
rrvliet zegt
@lekbak: ja, vanwege de aero. Erg jammer dat ze geen vleugel / achterkant alternatief binnen dr regels konden verzinnen voor de diffuser.
jorden zegt
Dat voor en achter de as kan je in een hoop gevallen niet zo zwart-wit zien. De blokken liggen toch grotendeels op de vooras. De FF heeft geen complete V12 voor de vooras liggen…
willeme zegt
@jorden: eigenlijk kun je het wel zo zwart – wit zien. Ondanks dat een stukje op de as kan rusten is het effect zeer merkbaar qua verdere packaging en rijeigenschappen. Vandaar dit artikel.
Bij de FF hangt de V12 compleet achter de vooras, er moet immers nog een mini-transmissie voor het blok worden geplaatst voor de voorwielen ;).
turboboy zegt
Mooi artikel misschien nog een vermelding voor 5cilinders overdwars met haldex AWD (Volvo en Audi)
Svensson zegt
@willeme: Complimenten voor het artikel! Vraag me alleen af wat je niet mooi vindt aan het zijaanzicht van de Toyota GT86? Vind ‘m en profil juist zeer fraai ogen. Mooie coupévorm met niet al te veel overhang aan de voorkant. Smaken verschillen blijkbaar :)
Onehp zegt
@svensson: blijkbaar ben ik niet de enige die die zin verkeerd las (zie hogerop), het ging over de Mini die er veel minder fraai uitziet dán….
pier zegt
Erg leuk artikel! Heeft mij altijd wel bezig gehouden. Blijf de BMW (en ook Mercedes) aanpak toch wel een van de fraaiste vinden. Ook al kan een Megane RS harder over het circuit, het is het complete plaatje voor het gevoel moet kloppen.
Robert zegt
Mijn complimenten aan @willeme. Dit moet een puist werk zijn geweest om alle info te verzamelen, verwerken en te schrijven. Maar ook vast heel leuk om te doen.
EdGaR zegt
Top artikel!
perry_snijders zegt
Mooi dat petrolhead @willeme de elektrische auto bikkelhard doodzwijgt :-)
Onehp zegt
@perry_snijders: +1
Motor en inverters zijn als het goed is erg klein en zitten dichtbij of in de wielen. Batterijen stop je waar je wilt, liefst gelijk verdeeld onder in de vloer als je niet gebonden bent aan een, inderdaad, layout gebaseerd op ouderwetse technologie. Niks aan dus ;)
r3fl3x zegt
@perry_snijders: ik had het juist wel leuk gevonden om ook over hybrides en ev’s te lezen. Niet omdat ik er zo graag een wil hebben, maar omdat ik het interessante techniek vind waar ik nauwelijks wat van af weet.
postzegel zegt
Porsche doet (914) en die bokst
lotuselises2 zegt
Alles prima zolang de motor ergens tussen de 4 wielen hangt. En als het ff kan achter de bestuurder!
LaLancia zegt
Denk niet dat Dante Giacosa had voorzien dat zijn lay-out 50 jaar na dato (nog steeds) de meest populaire lay-out zou zijn. Pionier met de Autobianchi Primula en de Fiat 128.
moveyourmind zegt
Ik heb het artikel uitgeprint en achterin de Jaguar gelegd.
Hoef ik volgende keer niet meer zelf uit te leggen waarom ze zo krap zitten ondanks de forse buitenmaten.
lekbak zegt
@moveyourmind: is die brede smile van jou als je zit te sturen niet voldoende?
e38ossie zegt
Niet vergeten dat BMW de grootste aanbieder is van VIERwielaangedreven personenauto’s.
bischero zegt
@e38ossie: echt waar? Dat wist ik niet, weer wat geleerd. Heb je wat cijfers voor me?
nasty zegt
Briljant artikel waar veel werk insteekt. Dankjewel!
lincoln zegt
Autoautisme op zijn best ..
Knappe uiteenzetting ..
Precies geen woord teveel ..
Dikke kus .. Lincoln ..
kobus1967 zegt
Komt er ook nog een stuk over de verschillende EV’s want daar zijn ook best wel verschillen zoals FCEV, Nanoflowcell en gewone EV.
monkhorst zegt
Top artikel, lekker bezig AB
ronaldddvos zegt
Zeer fijn leesvoer op de dinsdag ochtend!
baserace zegt
Wow! Mooi artikel; hoop van opgestoken. Dank!
erwh zegt
Leuk stuk @ willeme, al heb ik toch een paar kleine opmerkingen. Een viercilinder heeft juist geen soepele loop, al kan daar met wat balansassen voor gecompenseerd worden. Verder mis ik toch een opmerking over de bijna ideale gewichtsverdeling van 50:50 die de BMW layout brengt en de voordelen (droog weer) en nadelen (gladde wegomstandigheden) die dat oplevert. Verder wordt Volvo wel erg de hemel geprezen (gedeeltelijk terecht) met de XC90 en mis ik bij dat stukje de vermelding van bijvoorbeeld de Peugeot 508 RXH en eerdere modellen van Peugeot waar dit concept al werd toepast.
Een laatste leuke toevoeging zou de layout van Tesla Model S zijn geweest, omdat die sterkt afwijkt en ook een briljant stukje packaging is.
willeme zegt
@erwh: een viercilinder heeft te opzichte van een twee- of driecilinder een uitermate soepele loop. De gemiddelde auto heeft rond de 75 – 110 pk. Vermogen wat ook prima met minder cilinders kan, maar vanwege de soepelere loop houden fabrikanten graag nog vast aan de vierpitter. Gezien er vier slagen zijn (inlaat, conpressie, arbeid, uitlaat) heeft elke cilinder een een andere taak. (Tuurlijk, het kan soepeler met meer cilinders en balansassen, maar in principe heeft een viercilinder voor normale hatchbacks en sedannetjes een prima loop.
Dat de BMW’s een goede wegligging hebben vanwege de layout mag duidelijk zijn ;).
Er zijn nog wel wat verschillen met de Peugoet 508 Hybrid en Volvo XC90. Dat komt bame omdat bij de Peugeot die elektromotor later achterin is gezet en tadaa: klaar. Eerlijk is eerlijk: dit geldt ook voor de V60 D6. De XC90 is ontworpen rondom dit principe, met resultaat. Vandaar dat er posifitief over geschreven wordt.
In principe gingen we in dit artikel uit van verbrandingsmotoren in relatief gewone auto’s. Elektrische auto’s, supercars en brandstofcel auto’s behanfelen we een andere keer: anders werd het artikel wel erg lang ;).
reistje zegt
@willeme: Ach ja beide (3&4 in lijn) hebben hun onbalansen al dan wel om verschillende redenen. Ben het met Willem eens dat de gemiddelde kleine 4 cilinder in de personenauto toch wel de logische keuze blijft.
elemento zegt
Onlangs paar kleine dingetjes die ik niet ga noemen…. wat een leuk goed.uiteengezet artikel. Leerzaam. Wel.tijdrovend…hulde
kliko zegt
De Renault Twingo is echt een drama-auto. Achterin geen kofferbakruimte, want daar ligt de motor. Denk je voorin nog ruimte te hebben, maar nee hoor. Daar kun je ook niks kwijt. Daarnaast zit de achterbank een heel stuk hoger en heb je minder beenruimte achterin, allemaal omdat die motor achterin ligt.
Daarnaast zit je voorin bijna bovenop de voorwielen, rijdt best gek. Maar dat zal een kwestie van wennen zijn.
martingtv zegt
Transmissie naast het motorblok?
Onder een motorblok heb ik al eens van gehoord (Ferrari testarossa), maar er naast nog nooit.
lekbak zegt
@martingtv: trek de motorkap de hatchback van je moeke/zus/oma/buuf eens open en kijk maar eens goed. Grote kans dat die er gewoon naast zit. Als dat voorin kan dan kan dat ook achterin.
martingtv zegt
@lekbak: gekeken, en…….. de versnellingsbak zit er achter en er niet naast.
stolec zegt
Dus als ik het goed begrijp wil je eigenlijk een viercilinder in de lengterichting achter de vooras met daar direct achter de versnellingsbak? (klinkt iconisch…)
Check!
Hupke zegt
Zomaar de langsrichting middenmotor vergeten type ford GT, Ferrari 355, lotus esprit,…
willeme zegt
@hupke: Voor nu hebben we het tot deze varianten beperkt. Aangezien er bij supercars heel veel verschillende uitvoeringen zijn, nemen we die mee naar een volgend artikel ;)
fiestafeest zegt
Heel leuk artikel maare ik mis wel de mazda rx7/8 layout….. oftewel met rotatiemotor
991abc zegt
-is gefixt-
cloverleaf zegt
Super artikel!! Meer van zulks!
mgmgb zegt
4 in lijn, achter de vooras, 5 versnellingsbak voor de achteras, achterwielaandrijving. Alfa 75? Ook, maar ik bedoelde mijn burgerlijke Volvo 340.