Deze 10 puristische auto’s kun je nog gewoon kopen (in NL)

Auteur: , 81 Reacties

Dus doe dat dan ook!

Aston Martin

We gaan niet weer een lange rant houden dat de overheid onze pleziertjes afpakt. Ook gaan we het niet hebben over CO2. Ok, misschien een beetje. Vandaag gaat het vooral om de meest puristische auto’s die je nog kunt kopen. Hoe wil de liefhebber en kenner zijn auto graag hebben? Precies zoals BMW zijn auto’s jarenlang heeft gebouwd. Achterwielaandrijving, een atmosferische motor gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak.

Nu wordt over het algemeen aangedragen dat het vanwege de uitstoot is. Dat is maar voor een gedeelte waar. De echte reden is simpel: prestaties. Om competitief te zijn zorgt de turbomotor voor een enorme verbetering qua performance. De E39 M5 en E60 M5 hadden de meest briljante motoren en waren zeker niet langzaam. Echter, hoe een F10 ze eruit rijdt is bijna gênant. Dat gaat nog schrijnender worden met de nieuwe M5 op basis van de G10, die naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens vierwielaandrijving krijgt!

Nu is de situatie eigenlijk heel erg krom. Je moet namelijk flink in de buidel tasten om een ouderwetse en langzame auto te kopen. Maar daar krijg je wel wat voor terug. Een motor met karakter, die je met het gas kan sturen. Een perfecte gewichtsverdeling en ultieme betrekking tot het rijden en het ultieme in-control gevoel dat de handbak kan bieden. Kortom, dit zijn de 10 laatste der mohikanen.

Aston Martin V8 Vantage
Motor: 4.7 liter Quadcam V8
Prijs: €182.521
BPM-taks: €89.456

Een oudgediende. Als sinds 2004 staat deze verrukkelijke Aston Martin onweerstaanbaar te wezen in de showrooms. Destijds was het niet de snelste, meest dynamische, meest comfortabele of goedkoopste aanbieding. Maar een echte teleurstelling was het zeker niet. De Aston is uitgerijpt en werd bijna met het jaar beter en beter. Kleine tweak hier, aanpassing daar en het resultaat is een machtige auto met een stokoud navigatiesysteem. Maar als je daarover valt begrijp je niet waar het om gaat bij de V8 Vantage.

Aston Martin

Chevrolet Corvette Stingray C7
Motor: 6.2 LT1 V8
Prijs: €124.995
BPM-taks: €66.190

Wij Europeanen willen graag denken dat wij voor de handbak en puristenauto’s zijn. Dat is een misvatting, want het zijn juist de Amerikanen. Dankzij de US worden er BMW M-producten met handbak gemaakt. Dankzij de VS markt komt de 911 GT3 991.2 waarschijnlijk ook weer met een handbak. De Corvette doet mee met de puristengekte. Al jarenlang is het recept bij een Corvette krek eender, en het werkt nog steeds.

Corvette

Ford Mustang GT Coupé
Motor: 5.0 Coyote Quadcam V8
Prijs: €118.650
BPM: €75.690

Tijdens de 24 uur van Mustang raakten @Wouter en @Nicolasr behoorlijk bedwelmd onder de lucht van verbrande benzine en verbrand rubber. Conclusie: de Mustang GT is een waanzinnig leuke auto. Dankzij de prijsstelling is de auto natuurlijk onverkoopbaar, alhoewel sommige lezers BPM-vrij een Mustang rijden. Net als de Corvette heeft Ford nauwelijks gesleuteld aan het recept van de originele Mustang. Meer vermogen dan wegligging en een opvallend uiterlijk.

Ford

Lotus Elise CR
Motor: 1.6 Twincam, Toyota
Prijs:
BPM: €9.036

Nog zo’n auto die maar niet van ophouden weet. De Elise kwam in 1996 op de markt als een soort laatste redding van het merk. Nog altijd is de Elise de ruggengraat van de Britten. Dat komt mede omdat ze nooit gesleuteld hebben aan de succesformule. Aan de top van het gamma kun je een 220 pk supercharged versie krijgen, maar de meest puristische is de turboloze Elise in CR uitmonstering. Gewoon gas geven.

Lotus

Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 S
Motor: 1.5 Twincam
Prijs: €30.990
BPM-taks: €7.586

Een van de merken die eigenwijs omgaat met de veranderende wetgeving en milieueisen is Mazda. De sympathieke dames en heren uit Hiroshima zijn erg goed bezig de laatste tijd. Bewust kiezen ze niet voor een turbo, maar een grotere cilinderinhoud en (veel) hogere compressie. In het geval van de succesvolle MX-5 krijg je zo’n Skyactiv met achterwielaandrijving, zoals het altijd het geval is geweest. De sweetspot in de range is de 1.5 zonder welke optie dan ook. De bestuurder, een handbak als boter, ultieme balans en een motortje dat constant op de toppen van zijn moet presteren. Helemaal goed. Als je meer vermogen kan je ook zelf aan de slag.

Mazda

Morgan Aero Coupé
Motor: 4.6 liter Quadcam V8, BMW
Prijs: €190.499
BPM-taks: €67.615
Met name BMW krijgt er nog wel eens van langs als het gaat om het verloochenen van hun merkwaarden. Dat is gedeeld terecht, maar de Morgan Aero Coupé geeft fijntjes aan waarom BMW wel moest. Zoals bekend heeft de Aero Coupé een BMW V8 in het vooronder. Vanwege het lage gewicht hoeft die motor niet eens zo hard te werken om de vaart erin te houden. Toch is het nog een heel karwei om een fatsoenlijke CO2-uitstoot te realiseren. Dat gezegd hebbende, als je een atmosferische BMW V8 wenst met handbak en achterwielaandrijving: je kan de Aero Coupé nog gewoon bestellen. Sowieso is er goed nieuws voor de puristen, want ELKE Morgan is gezegend met een atmosferische motor, achterwielaandrijving en handbak.

Morgan

Nismo 370Z
Motor: 3.7 liter VHQ37HR V6
Prijs: €104.200
BPM-taks: €51.465

Als er één auto is die alle puristenregels aan zijn laars lapt is het wel de Nissan GT-R. Dit sprintende clubhuis voor de Playstation-generatie liet bijna alle concurrentie ver achter zich. Des te opmerkelijker is het dat exact hetzelfde merk ook de Nismo 370Z bouwt. Deze auto is niet gebouwd om de snelste rondetijden neer te zetten, maar de bestuurder uit te dagen om die kont nog verder om te krijgen. De atmosferische motor helpt daarbij, want zo kun je precies bepalen hoeveel paarden de achterbanden moeten krijgen. Dat heeft overigens wel zijn prijs want ongeveer de helft van de aanschafwaarde gaat naar Wiebes.

Nissan

Renault Twingo SCE 70 Authentique
Motor: 1.0 diriepitter
Prijs: €10.900
BPM-taks: 1.759

De meeste autoliefhebbers kopen geen puristenmobiel omdat het simpelweg te duur is. Dat dit natuurlijk de reinste kolder is bewijst de Renault Twingo. Deze auto is gebouwd met jullie in het achterhoofd. De Twingo heeft deze layout vanwege de vrijage met Smart. Knap dat ze de CO2 op orde krijgen. De originele Smart had een turbomotortje en een sequentiële transmissie. Door de turbo eraf te halen en de bak handbediend te maken heb je een lichtere en betrouwbaardere auto. En puristischer.

Renault

Subaru BRZ Sport Premium
Motor: 2.0 Boxer, quadcam
Prijs: €50.490
BPM-taks: €19.540

Over deze auto is al een hoop geschreven. Dat komt omdat het een uitzonderlijk leuke auto is, maar in Nederland ook uitzonderlijk duur. Van de 51 mille die de auto moet kosten gaat een kleine 20 mille naar de staatskas en dat is gevoelsmatig te veel. Het past niet bij de filosofie van de auto (en dit artikel) maar als Subaru slim is gebruiken ze de 1.6 Turbo boxer uit de Levorg.

Subaru

Toyota GT86 D4-S Sport
Motor: 2.0 Subaru Boxer, quadcam
Prijs: €51.995
BPM-taks: 19.165

Idem aan de Subaru. Wel met het verschil dat de Toyota om één of andere reden ietsjes minder uitstoot dan de BRZ en dat daardoor een kleine 500 euro minder naar de staatskas gaat. Puur uit principe zou je dus moeten kiezen voor de Toyota. Rijdt eveneens top.

Toyota

Toekomst
Het ziet er naar uit dat dit type auto compleet uit de prijslijsten gaat verdwijnen. Dat komt mede doordat de klanten gewoonweg het snelste willen hebben in veel gevallen. Dat is op zich ook best wel begrijpelijk als je een sportwagen wilt gaan kopen. Toch zijn er twee uitzonderingen waar wij bijzonder naar uit kijken.

Ten eerste de nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 RS. Binnenkort komt er een GT3 variant van de gefacelifte 991, de 991.2 voor intimi. Naar het schijnt komt deze uitvoering weer met een handbak. Dat zal dan de transmissie worden uit de 911 R. Hoe Porsche het precies gaat aanpakken is nog niet bekend, maar het leek @CasperH al sterk dat Porsche enkel en alleen voor de 911 R die handgeschakelde zesbak hadden ontwikkeld.

Porsche

Een andere auto die enorm veelbelovend is moet wel de nieuwe TVR zijn. De auto bevindt zich nu nog in de ontwikkelingsfase, maar de namen Cosworth (motor) en Gordon Murray (ontwerp) zijn enorm veelbelovend. Dit zou wel eens de laatste echte puristische sportwagen kunnen zijn.

TVR



81 reacties

Wat zijn jullie in Nederland toch enorm genaaid met die bpm, de Ford mustang slaat echt alles, helemaal uit proportie.
104k voor een 370Z…. Te idioot voor woorden!
@mauro: Zo zonde eigenlijk, het is een fantastische auto met fantastisch geluid. Helemaal in Nismo uitvoering!
@sr20det: er staat ook een originele 370Z Nismo te koop in Nederland bij SW
@sr20det: heb ooit een 370z nismo mogen rijden, naast het feit dat ik simpelweg te lang ben voor die auto vond ik het geluid ook zwaar tegenvallen.. nogal tam als je het mij vraagt.
@mauro: precies mijn gedachte. Over een paar jaar een mooi exemplaar uit Duitsland halen dus.
@mauro: De bpm over een nieuwe auto…. Te idioot voor woorden!
@mauro: echt !! ik dacht “huh dat kan toch niet dit moet ik even checken” op de(belgische) site zie ik daar een catalogusprijs van 38.600€ voor een “kale” coupe…. om op zen “belgisch” te zeggen ; sjans da kik ni in holland woon :p
Heeft iemand al eens een 124 spider in het echt gezien ??
@lincoln: ja heel vaak al
@lincoln: Nee. Jij?
@ikbenmnzus:

Nope .. was em alweer vergeten tot ik die Mazda hierboven zag staan ..
@lincoln:
Ja mee gereden ook in Oostenrijk.
Leuk ding, kap laat zich opvallend makkelijk bedienen.
En heeft wel een typisch FIAT iets over zich, beter dan verwacht eigenlijk.
@lincoln: Telt op de autosalon ook?
De Toyota GT86 heeft een Belgisch kenteken en noorderlicht op de achtergrond. Ok.
@sntial: belgische gelukzoeker in noorwegen
Myth busted
Wat is een diriepitter
Die corvette en morgan, wauw
Voor de toekomst zou een RCZ-R opvolger ook wel leuk zijn.
De F10 is 12 jaar ouder dan concept V10. Maar ze gaan niet uit de prijslijsten, kan ik je beloven. Of we bombarderen BMW/Audi/Mercedes naar smithereens met Trumps vliegdekschepen, of ik begin een bedrijf dat alle nieuwe BMW modellen voorziet van V10 en V8 motoren van de vorige generatie. Ga maar lekker mij genant zoekrijden met je G30 M5, of met je F10, ga ik lekker met een fijne auto op stap, en elke keer dat ik langs het terras rij, kijken alle mooie meisjes naar mij. NA VOOR DE WIN!! FREE MAURO!!
@john4545: Harambe
@john4545: die meiden zouden me dan nog eens zo interesseren, een auto die je vermoord als je hem niet goed behandeld, daar moeten we er meer van hebben. De goede burgers rijden maar lekker in auto’s met allemaal veiligheidssystemen. Ik als auto purist wil de auto rijden en niet door de auto gereden worden.
Ik pleit voor minder elektronica in de auto en meer ouderwetse mechanica, maar goed zulke auto’s zijn niet te betalen door t geweldige belastingklimaat hier. De onderhuids vernieuwde Jensen Interceptor die een keer bij Top Gear was, dat lijkt mij nou pas een auto.
@dieselkameel: Die interceptor is ook een geweldig mooi ding! Ik denk dat de automarkt sowieso gaat splitsen en zolang we 15 maart die groene griezels weghouden uit de overheid, we terug kunnen naar dikke V8 motoren zonder extra belastingen. Over 5-10 jaar zijn autos zo autonoom dat geen enkel merk nog zal kunnen zeggen: BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG! Het worden allemaal louncherooms op wielen, en niemand zal t nog eenr uk interesseren of rijden zo fijn is. Bovendien, gereden woren is fijner, en dan wil je Rolls Royce of Bentley maar geen BMW of Audi. Uiteindelijk komt Apple met een auto die 80x beter is in lounchen dan die 3 dat ze allemaal failliet gaan als ze niet als de sodemieter gaan richten op de kleine markt van kopers die autos willen waarin echt gewerkt moet worden. Scherp, achterwielaandrijving, weinig electronica, dat idd.
“De echte reden is simpel: prestaties.” Beste @Willeme, en je bent een beste want je spreekt de juiste taal, waarom denk jij dat geen 1 motorfabrikant is overgestapt naar turbotechniek, en nog steeds heersende Mannelijke WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA CLUNK WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Na-motoren in hunne motorfietsen bouwen? Waarom de hele MotoGP de 1ne na de andere kekke vette dikke nieuwe technologie presenteert, en die motoren rond de 250PK uit frigging 800 cc halen? Nee, turbo downsize techniek – het woord zegt het al – komt door frigging co2. NA motoren zijn de bom.
@john4545: amen.
@john4545: Ik lees telkens met verbazing de onzin die jij uitkraamt, geen touw aan vast te knopen….
@treinrukker: zwaar gezopen
@treinrukker: gelul ook. Kawasaki bouwt nu toch een motor met turbo of compressor? De H2R. Eerder deed Honda het met de CX.

Ergo: gezwets!
@john4545: Kawasaki Ninja H2 heeft ook een geblazen motorfiets en is toch wel één van de meest gewilde motorfietsen op dit moment. Daarnaast was vroeger eigenlijk elke sportieve motorfiets geblazen, fabrikanten zijn er voornamelijk afgestapt vanwege homologatie en verbod dat door de FIM is opgelegd net na de tweede wereldoorlog.
@bassx: Ah, ik wist dat er een kawa met turbo was maar kon er niet meer opkomen welke. Die gestoorde youtuberijder heeft ook zon ding? Anyway, point is, 99% van de modellen rijden allemaal NA. Klinken echt fantastisch. Zie je Harley Davidson ooit overgaan op een turbo bigtwin?
@john4545: heel simpel. Massa. Een motorfiets weegt weinig, waardoor je minder koppel nodig hebt. Daarbij ga je compleet voorbij aan het feit dat een motor louter recreatieve doeleinden dient. De vergelijking gaat mijn inziens volkomen mank.

Atmosferische motoren kunnen briljant zijn, maar schroef er een turbo op en je hebt gewoon meer vermogen, meer koppel en vaak ook nog eens een gunstiger verbruik (en dus uitstoot). De subjectieve voordelen van NA (karakter, geluid, beleving) wegen absoluit niet op tegen de voordelen van een turbomotor. Kijk eens naar de Aston Martin. Briljant apparaat. Maar ook zonder de BPM-diefstal is een 911 met turbo gewoon beter.

Maar speciaal voor jou kun jij je tegoed doen aan deze heldenauto’s. Koop er dus eentje ;).
@willeme: precies. Turbomotoren zijn altijd beter, behalve als je echt voor de beleving van een NA motor gaat. Zelfs daar tegenover staat dat sommige turbomotoren ook een heerlijke beleving hebben. Er is maar een heel klein groepje welke echt dieper in de buidel wil tasten voor ‘NA joy’
@appelvis: Een ander argument voor NA is de lagere onderhoudskosten over tijd. Misschien niet zo’n issue met nieuwe auto’s maar als je een zeer sportieve occassion van 10 jaar (of zelfs ouder) koopt, dan heb je toch wat minder kans op defecten.

Ik heb een 30 jaar oud sportwagentje met een simpele hoogtoerige motor. Die motor doet al 30 jaar z’n werk, is nog nooit open geweest. En dat ondanks stevig gebruik (ook circuit rijden).

Dit maakt het heel betaalbaar om zo’n auto ernaast te hebben.
@willeme: Je zal ze de kost moeten geven die met hun motor woon-werk-verkeer doen, en lachend de file omzeilen. Al jouw voordelen turbo tov na zouden ook voor die motorfietsen moeten gelden en toch is geen 1 fabrikant die zon ding (op de genoemde kawa na) op de markt zet.

Over recreatie gesproken, een 911 is mogelijk om dagelijks te rijden, maar een Ferrari 488gtb? Het is niet alleen diefstal, het is maffia. We worden besodemieterd waar we bijstaan door de co2-maffia. Nee, als co2 er niet was durf ik te wedden dat BMW zn M modellen op zn minst had blijven voorzien van hoogstaande NA-motoren.
@willeme: Daarnaast: de koppelcurve van een turbo is heel andres, en met name de turbolag is verschrikkelijk. Probeer eens een Mercedes CL 500 om te merken hoeveel lag moderne turbomotoren nog hebben. Het is verschrikkelijk. Verschrikkelijk!
beste John: in dit artikel kun je zien welke auto’s voldoen aan jou specifieke eisen.

Ook heb ik al uitgelegd dat het twee kanten op werkt. Met een turbo heb je meer vermogen, (veel) meer koppel en een lager verbruik.

Dat gezegd hebbende: de plaat blijft hangen.
@willeme: Maar je zegt dat motoren alleen voor recreatie zijn, en gaat niet in waarom alle vele verschillende motorenmodellen 99,9% allemaal NA motoren hebben, en juist DE categorie waar je zou verwachten dat de door jou genoemde voordelen van een turbomotor de NA-versie in het nadeel stellen, de racerij, NIEMAND met turbomotoren rijdt. Niet in de 80, niet in de 125, niet in de 250, niet in de superbikes, niet op MANN, niet in de crosmotoren, NIEMAND rijdt met turbomotoren op motorfietsen.
@john4545: dan raad ik je aan een motorfiets te kopen.
@john4545: de enige juiste reden waarom er nog geen turbo op een motorfiets zit is dat voor de huidige euro norm bij motorfietsen, de fabrikant nog zonder kan. Maar niet getreurd, variabele kleptiming en turbos zullen in 2020 euro 5 ook op motorfietsen gangbaar zijn. De nadelelen van een turbo op motorfiets tov de auto zijn trouwens veel heftiger. Layout, zowel voor motor als rijder is simpelweg dramatisch. En de kosten van de turbo hebben procentueel meer invloed hebben op nieuwprijs. Maar de wet zal deze en nog vele andere nadelen met de grond gelijk maken.
@creaminator: Ik geloof er niks van. 2020 euro 5 heeft het vooral over veiligheidseisen en ik lees nergens dat er plannen zijn om naast de variabele kleptechniek turbos te gaan introduceren. Overigens geeft motortechniek wel een ander voorbeeld: de vermogenscurves zijn daar eigenlijk aan de grens van acceptabele gekomen. Een turbo zou zoveel extra koppel en vermogen leveren dat het gewoon te gevaarlijk voor jan met de pet wordt. Ik denk dat in autoland hetzelfde gebeurt: de turbo is nog een nagel in de doodskist van audi/bmw/mercedes. Een kleine 4-cilinder turbo doet al gauw 250 pk en dat is al meer dan zat voor de gezinsbakvader-posse. 600+ pk bedacht voor de nieuwe M5 is al absurd veel. Nee, we hebben denk ik 3 opties: 1. Trump bombardeert alle mileiafspraken cq bmw/audi en mercedes, 2. Putin verklaart de oorlog aan Europa en laat Rutte C.S. zien wat een enorme macht dat nog eigenlijk is, 3. ISIS neemt de macht over en we worden een sharialand, maar wel een sharialand met dikke vette V8 autos. Maar de milieumaffia heeft zn langste tijd gehad.
@john4545: Euro V motorfietsen is heel kort door de bocht, het aanpassen van de regelementen zodat deze in lijn komen met Euro VI vierwielers. En laat daar nou emissie op nummer 1 staan. De emissietabel van Euro V is al vormgegeven, en deze is niet mals (vooral het feit dat de durability test niet 20.000km is maar over de gehele levensduur is getrokken, heeft bij auto’s hard bijgedragen tot de huidige oplossingen). Even je wereldinzicht daargelaten, zullen milieu regelementen wereldwijd niet afnemen. Misschien dat Nederland ooit afscheid neemt van haar CO2 belastingstelsel, maar dat zal auto/motorfiets fabrikanten niet echt beïnvloeden.
@creaminator: CPB beraamde dat er vorig jaar laatste kwartaal 7,3 % meer co2 de lucht inging dan jaar ervoor. Weergecorrigeerd is dat 2.6 meer. Het leeuwendeel zat m in hogere consunmptiekosten. Ik vind t best dat we co2 aanpakken, maar dan graag de echte bron: demense, niet het vervoer. Concreet: Euro V heeft nog niets over notorfietsen. Motorfietsfabrikanten hebben geen turbomodellen. Er zal dus per 2020 geen turbomotorfiets komen. Jouw wereldkijk daargelaten, zo werkt de industriele wereld nu eenmaal niet.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/07/meer-co2-uitgestoten-in-het-vierde-kwartaal-2016
@john4545: hoe dat cbs artikel iets zegt over of een motorfabrikant aanpassingen moet doen om te voldoen aan een bepaalde Euro norm is me een raadsel. Dat een hele andere markt meer uitstoot is irrelevant. En euro 5 motorfietsen: iicongang 2020, co 1,00 g/km, hydrocarbon 0,10g/km, nox 0,06 g/km, shed test, obd2 dignose, lifetime durability. Best wel concreet allemaal. Er staat niet dat de enige oplossing turbos is, maar het is in ieder geval een hele grote stap t.o.v. euro 4.
@creaminator: “Maar niet getreurd, variabele kleptiming en turbos zullen in 2020 euro 5 ook op motorfietsen gangbaar zijn.” dit, is wat je kan vergeten. Daarnaast – en daarom is dat cbs-rapport relevant – is het maar de vraag of euro 5 significante stappen zal betekenen in co2 uitstoot. Het kan best zijn dat de hele EU er niet meer is. Dat verregaande ontwikkelingen duidelijk hebben gemaakt dat dit soort onzin niets bijdraagt in vermindering co2 uitstoot. Enfin, hoe het ook zij, op dit moment zullen er geen turbos op motorfietsen komen in de nabije toekomst.
@john4545: of de EU er nu wel of niet is, tenzij we wereldwijd in oorlog zijn, zullen er altijd emissienormen zijn. De euro normen zijn niet alleen EU gerelateerd, maar ook UNECE, waardoor bijvoorbeeld Brexit geen invloed heeft. Hier trouwens wat inrteressante artikelen over hoe een aantal motorfiets fabrikanten de toekomst zien. https://motorbikewriter.com/honda-ducati-plan-turbine/

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/features/bikes/motorcycle-2020

http://amcn.com.au/editorial/suzuki-future-turbo/
@creaminator: In die links staat dat zelfs euro 3-motoren door de nieuwe software aan de euro 5-norm kan voldoen. Ook buiten de eu, de unene-normen, zie ik niet gebeuren dat Harely Davidsons ineens met turbos uitgerust gaan worden. Nogmaals, co2 heeft een hele andere oorzaak dan de transportsector. Het is water naar de zee dragen. En net als dat Brexit en Trump niet voor mogelijk werden gehouden, zie ik ook dat euro 5 sneuvelen. Mensen worden dat gebetuttel helemaal zat. 2 maanden iets kouder weer en alle co2-schalen vliegen door het plafond. Daarnaast is ook turbo-techniek veroudederde bullshit, en komt Apple binnen 5 jaar met een vervoersmiddel die zo superieur is dat al die fabrieken hun deuren kunnen sluiten en in opstand zullen komen. Maar motoren zullen nooit overgaan op turbotechniek. Misschien een modelletje hier of daar, maar turbotechniek is, als we Willeme mogen geloven dat motorrijden puur voor recreatie is, volstrekt onverkoopbaar voor de gezinsbakkenvaders van deze wereld.
@willeme: spaar je de moeite Willem. Ik heb het ook al eens geprobeerd, toen hij net begonnen was met zijn tirade tegen turbo’s. Goede argumenten, maar hij lult er gewoon dom omheen. Eigenlijk zou @autoblogger een grote troll rond zijn reacties moeten maken!
Godmiljaar, die nieuwprijs van een Nismo 370Z
Ik mis de Nissan Qashqai.
Wat zijn de auto’s toch echt idioot duur gemaakt door die boeven in Den Haag!
Vergeten we de Maserati GranTurismo met goddelijke 4.7 liter V8 niet?
@maksym357: die is niet meer leverbaar met handbak ;).
@willeme: Woops! Handbakgedeelte had ik over het hoofd gezien!
Nu snap je dat in Duitsland (ik woon daar) de Ford Mustang de meest verkochte sportauto in 2016 is geweest. 75.000 Euro aan BPM………..
@ruud1954: Dit land is knettergek geworden. Alles is ingericht voor gezinsbakvaders/moeders/kinderen. Ik heb geen kinderen en moet, voordat ik bij dezelfde uitstoot van 1-kind-gezin 40 corvettes dag en nacht rijden voro 30 jaar voordat ik in de buurt van de co2-uitstoot van dat 1-king-gezin kom. Het is je reinste gestoordheid. KNeuterigheid. Ik zeg: REVOLUTIE!!
Waarom is er geen co2-taks op kinderen? En dan graag naar ratio van waarmee ze autos belasten? Dat zou omgerekend neerkomen op ongeveer 2 miljoen per kind, per ouder.
Hmm? Goed idee, toch?
@john4545: Als ik jou was begon ik vast met het schrijven van een verkiezingsprogramma voor 2021.
@phaeton: Ok, het mag ook omgekeerd. Waarom gaan we autoprijzen niet naar co2-belastingsamenstelling gezin bepalen? Voor een vader met 4 kinderen een Corvette mag best 290.000 kosten. Een persoon zonder kinderen, die vele malen milieivriendelijke ris, zou zon auto voor 31.000 mee moeten krijgen.
@john4545: hèèl goed idee. Maar dan wel alleen voor lui die gèèn turbomotor hebben. Zijn we gelijk van jou genen af.
Er is al veel gezegd en geschreven over BPM in Nederland. Maar nu ik al deze bedragen zo zie staan word ik er toch duizelig van. Des te meer ik zal zoeken op de tweedehands markt. Niet alleen omdat de ander voor mij de BPM betaald heeft, maar ook omdat daar gewoon lekkere auto’s te vinden zijn. Wil je toch iets ‘nieuws’, dan vindt je dat ook gewoon. Neem nou die 370Z. Onbetaalbaar gemaakt in Nederland. Maar een snelle blik op het web laat zien dat je voor nog geen 25 mille een mooie 370Z hebt. Te gek voor woorden.

En voor ik het vergeet. Een hoedtik naar Aston Martin. De Vantage is de mooiste auto uit dit rijtje terwijl hij toch zo goed als de oudste is…
Ik zou willen zeggen de Morgen, maar die is mij veel te duur in dit land als ik kijk wat je er voor terug krijgt. Maar hij is wel fraai…
@viezefreddyw: Als we ze niet tegenhouden zal je zien wat de volgende stap is: Autos zoals jouw 430 met enorme naheffingen belasten. Ik ben redelijk centrum maar ga 15 maart zo rechts als de pleuris stemmen. Helemaal zat met die co2-gekken.
Komt nog een nieuwe NA-gemotoriseerde supercar op de markt: de Fitipaldi EF 7 Gran Turismo. Ik zei toch…niemand wil turbopiffle behalve stockholmsyndromeniers.

http://www.motorsport.com/automotive/news/fittipaldis-600bhp-supercar-will-be-all-carbon-design-873342/
Ik mis onder andere Caterham in het lijstje. Nou kan je argumenteren dat het een hoog kit-gehalte heeft, maar Donkervoort vermeld je evenmin. Waarom?
@bara: Omdat TFSI. Maar er zijn wel tekenen van leven bij de Huet Brothers met hun op de nieuwe MX-5 gebaseerde superlichte coupé.
@solksagen: True. Maar dat gaat niet altijd op voor Caterham :-)
De Camaro Z28? Of is die hier niet (meer) leverbaar?
Toch vraag ik me af of een turbomotor werkelijk zuiniger is dan NA in de praktijk. Het is vooral makkelijker om ze goed te laten presteren in de testcyclus. Wat mij opvalt is dat mijn huidige 535i wel een beetje zuinig kan rijden, maar zodra je gas geeft of wat harder rijdt gaat-ie zuipen. De NA 325i die ik ervoor had had een veel consistenter en lager verbruik. Ja ik weet lichter en minder vermogen. Maar toch.
@frederik:

Simpel antwoord: nee. Lees maar eens vergelijkende tests met Mazda’s. Op papier zijn de turbo concurrenten zuiniger, in de praktijk niet.
@offroad: Precies mijn idee. Top van Mazda dat ze tegen de stroom ingaan.
Oh ja en ik vind de gasrespons en vermogensopbouw van NA met een handbak veel fijner. Automaat met turbo is ook heerlijk, maar minder voorspelbaar.
Hoe zit het dan mocht je na een aantal jaar in het buitenland naar Nederland terugkeren. Er staat me bij dat je een auto als deel van je inboedel mee mag nemen en daarover dus geen BPM hoeft af te tikken. Kenners of ervaringsdeskundigen aanwezig? Je zou er zowaar nog goed op kunnen verdienen met iemand die graag een nieuwe Mustang zou willen…
@karhengst: moet je die auto een bepaalde tijd hebben gehad. Ik geloof een half of heel jaar.

Lastig om er echt mee te verdienen, maar het kan een leuke auto wel lekker betaalbaar maken hierzo.
@karhengst: Ik woon in Duitsland dus ben bekend met de regelgeving. Wil ik een auto BPM-vrij naar Nederland kunnen importeren dan moet ik minimaal 12 maanden voorafgaand bij een Duitse gemeente ingeschreven zijn, de auto minimaal 6maanden op mijn naam staan en mag ik de auto na invoer niet binnen 12 maanden verkopen. Dat betekent dus dat ik een Mustang pas 18 maanden na aankoop kan verkopen. Op zich denk ik dat ik voor een tweedehands Mustang die anderhalf jaar oud is met de 5.0 motor nog steeds meer dan 43.000 Euro kan krijgen (en dan heb ik dus gratis gereden). Maar ja, het is wel een gedoe. Je zou het als investering moeten zien. Ik zal er eens met min vrouw overgaan praten. Zeg schat, ik wil een 5.0 Ford Mustang kopen, maar louter als investering. Oh. Maar dan neem ik aan dat we er niet in gaan rijden? Nou, ehh…….
Ik heb een paar maanden geleden bij een Duitse dealer een nieuwe Kia Sorento gekocht voor iets minder dan 40.000 Euro. In Nederland betaal je daar bijna 70.000 voor. En dan zit er ook nog SPAS op, iets waar de Sorento in Nederland niet mee is uitgerust.
@ruud1954: Hartelijk dank voor je antwoord en ervaring! Erg interessant. Voor mij komt het moment mogelijk ook ooit, aangezien ik tevens in Duitsland woon. Flauw maar logisch om natuurlijk een clausule op te nemen dat de auto niet verkocht mag worden binnen 12 maanden, daarmee wordt denk ik behoorlijk effectief voorkomen dat er op deze manier een bepaalde handel wordt gedaan, hoe kleinschalig het dan ook zou mogen zijn.

Mocht het zover komen dan ga ik in ieder geval wel overwegen wat leuks te kopen en er mijn voordeel mee te doen. Maar dan vooral voor persoonlijk rijplezier :)
Ik woon al jaren in Duitsland dus heb er vaker mee te maken gehad (althans de omgekeerde weg). Ik heb dus vaker een auto geimporteerd vanuit Nederland waarbij ik geen BPM hoef te betalen. Want dit is vaker toch net iets gunstiger dan de auto gewoon bij een Duitse dealer te kopen.
Als ik weer in Nederland wil gaan wonen dan hoef ik bij de import naar Nederland geen (resterende) BPM te betalen mits ik:
Minimaal 12 maanden voorafgaand in Duitsland gewoond heb (en ook daar sta ingeschreven)
Minimaal 6 maanden de auto op mijnnaam heeft gestaan
En ik de auto na terugkeer in Nederland niet binnen 12 maanden ga verkopen.
Dat betekent dat ik hooguit een Mustang BPM vrij kan kopen/verkooen als hij anderhalf jaar oud is. Op zich zou het zich denk ik nog steeds lonen maar dan moet ik het maar eens met mijn vrouw gaan overleggen. Ha ha.
Ik heb net een nieuwe Kia Sorento gekocht. Heb die in tegenstelling tot de Sportage die ik daarvoor had niet in Nederland maar toch in Duitslamd gekocht. Daar kon ik de duurste uitvoering inclusief SPAS (wordt in Nederland niet geleverd bij de Sorento) met als optie een afneembare trekhaak voor 39.500 Euro kopen. Hij stond weliswaar al 6 weken op kenteken maar wel met 7 km op de teller. Die truc kunnen dealers daar uithalen om een auto extra goedkoop aan te bieden. Als ik die in Nederkand gekocht had had ik bijna 70.000 euro moeten betalen. Een nieuwe Sorento zoals ik hem heb en die nog niet op kenteken staat kost in Duitsland ongeveer 53.000 euro incl. afleveringskosten.
Bemoeizucht: Er is bijna niets irritanters Den-Haag. Ga de luiers van je kinderen en jezelf verschonen. Stelletje dieven!. Er is niets mooiers dan een echt renpaard, goed onderhouden en poetsen. De Bpm etc. is er om de enorme corruptie en incompetentie in stand te houden en liefhebbers het laatste spaargeld af te troggelen.
De Mustang of de Subaru graag.
Waar zou Nederland mooi worden als we deze auto’s zouden kunnen rijden
@mrrallycross:
Euh, maar dat kunnen we toch?
Dat was het hele idee achter dit artikel geloof ik…
Jongens,… jullie vergaten de Suzuki Swift Sport natuurlijk!
Die Aston in dat blauw.. Prachtig

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).