We kopen een setje spacers voor de BMW 325d en gaan het uitproberen op de Oberhausen Straight.
De BMW 325d is nu alweer twee jaar onder ons. De vliegt voorbij. In die tijd hebben we er 65.000 km mee gereden. Heel even heb ik gekeken naar een opvolger, maar niet gevonden. Een 330d F31 lijkt een logische opvolger, maar alles wat er nieuw is aan die auto, is niet zozeer beter. Een Alpina D3 mag natuurlijk altijd, maar die zijn aanzienlijk prijziger. Daarbij, waarom een auto gaan verkopen als die helemaal naar wens is? Precies.
Daarom gaan we vrolijk door met het verbeteren van de auto. Vandaag hebben we een relatief eenvoudige modificatie in de planning staan. Het gaat om een setje spacers. In principe is het gewoon een metalen plaat tussen de as en het wiel. De reden dat ik het graag wilde, was puur cosmetisch.
Stance
In principe vind ik de stance van de 325d absoluut niet verkeerd. De auto ligt laag, maar zeker niet té laag. De brede voorwielen (9J ET32) vind ik veel fraaier dan de smalle wieltjes die E90’s vaak hebben.
De wielkast wordt op die wijze heel erg mooi gevuld. De E90-serie heeft nogal ‘last’ van wielen die te ver naar binnen staan. Met een breder wiel kun je het oplossen, als je niet te veel wil afwijken qua ET-waarde.
Ondanks dat ik erg in mijn nopjes ben over de voorwielen, zaten de achterwielen een beetje dwars. Ik heb een ‘square-setup’, dat wil zeggen dat mijn voorwielen identiek zijn aan de achterzijde. Bij een E9X is het van veel factoren afhankelijk hoe de wielen precies in de kasten vallen.
Carrosserievariant, wel of geen LCI en wel of geen xDrive maken een groot verschil. Ik wilde per se geen breedset, dus ben ik op aanraden van @martijngizmo gegaan voor 4 achterwielen.
Spacers voor BMW 325d
Zoals je kunt zien vallen de achterwielen bijna goed. Bijna. Niet helemaal. Dat wilde ik graag verhelpen met spacers voor de BMW. Hoe dat te doen? Als het om chassis-zaken gaat, ga ik alleen naar Jan Steverink in Apeldoorn. Het afstellen van een onderstel en uitlijnen is een delicaat werkje.
Tot nu toe rijdt de 325d uit de kunst. Hij trekt niet, geen bijgeluiden, geen trillingen. Dat wil ik graag zo houden. Bij Jan Steverink hebben ze de Bilstein-kit tot grote tevredenheid eronder gezet, dus ik vind het handig om alles bij één adres te doen.
Nu moet ik het niet moeilijker maken dan dat het is natuurlijk. Een spacer plaatsen kan iedereen in principe. Je bestelt een set, haalt de wielen eraf, monteert de spoorverbreders, zet de wielen erop en klaar is Karel. Maar soms komt er ietsje meer bij kijken.
Ik wist namelijk niet precies hoe breed ik de spacer wilde hebben. Daarbij moet je ook rekening houden met de wielbouten. Op het moment dat je een vrij brede spacer plaatst, moet je ook langere wielbouten hebben. Daarbij moet alles ook van goede kwaliteit zijn.
12 millimeter?
Aangekomen in Apeldoorn viel op dat de bedrijfsleider zelf ook een E91 heeft met BBS-velgen. Kijk, dat schept meteen een band! De auto wordt op de brug gezet. We bespreken even de wensen van mijn kant en de mogelijkheden van hun kant. Omdat er best wat ruimte beschikbaar is, probeert Eric (de uitlijn-expert) eerst spoorverbreders van 12 millimeter. Dat ziet er bijna te komisch uit.
Als een M3 zonder wielkastverbreder, maar hey: was dat effect dat we wilden bewerkstelligen? Even een proefritje bevestigt dat 9×19 ET32 met 12 millimeter spacers net iets te veel van het goede is. Eric heeft namelijk een route met een paar flinke kuilen om te checken of er bijgeluiden zien. De achterwielen schuren nu net tegen de achterschermen aan.
Spacers voor de BMW: 10 millimeter
De BMW gaat weer op de brug. Nu monteert Eric de spacers van 10 millimeter. Het is maar twee millimeter verschil, dus je verwacht dat niet te kunnen zien of merken. Maar jawel, het geheel ziet er nu veel beter. Het is precies de goede stance die ik heel erg graag wilde. Maar loopt ‘ie nu niet aan?
Eric maakt een proefritje en warempel: nu gaat het zonder bijgeluiden. Mocht je zelf een E91 LCI met achterwielaandrijving hebben, het is wel mogelijk. Je kunt behoorlijk veel uitrollen bij de achterste wielkasten. Er is zo een 1 centimeter meer beschikbaar dan bij mijn andere duurtester, de Audi A6.
Dus in een halfuurtje heb ik spoorverbreders én nieuwe bouten achter. Nu is het de vraag: merk je het tijdens het rijden? In eerste instantie niet. Bij de eerste oprit naar de snelweg leek het alsof er meer onderstuur was. Nog een paar klaverbladen nemen lijkt het te bevestigen. Het verschil is minimaal, maar het is er wel. Het is nog altijd minder onderstuur dan met een standaard E91-breedset.
Autobahn test!
Dan rijst de vraag: is dat storend? Niet direct, de auto was redelijk overstuurd. Geweldig in korte bochten, maar soms net even te veel van het goede. Met name op lange Autobahn doordraaiers wilde de 325d iets te graag naar binnen. Hierdoor was je heel erg veel aan het managen. Geweldig als je er zin in hebt en het went ook gewoon. Maar hoe is het nu?
Daarvoor rijden we naar Duitsland, uiteraard. Gelukkig moesten mijn vriendin en ik even boodschappen doen bij de Kaufland, Edeka, DM en natuurlijk de Trinkgut. De A3 is niet de meest ideale snelweg om een nieuw snelheidsrecord neer te zetten, maar het is perfect om een auto aan de tand te voelen.
Zowel leeg als zwaar beladen voelt de E91 nu een stuk zekerder aan. De eerste lange bochten zijn een welkome verrassing. De achterkant voel je minder drukken. Het is iets meer een geheel. Onderstuur heeft de auto nog steeds niet, overigens. De Audi A6 voel je meer drukken op dit stuk. Nu is dat zwalkende schip op standaard veren niet het laatste woord in rijdynamiek, maar de verschillen zijn overduidelijk.
Terugweg ervaring spacers BMW
Op de terugweg – we nemen de zelfde route – valt het grote aantal Nederlanders op dat niet doorheeft dat een wit bord met drie grijze diagonale strepen betekent dat je iets harder dan 111 km/u mag. Perfect om het rijgedrag te testen tijdens remmen.
Ook dat gaat met spoorverbreders iets gemoedelijker. Ook met een volle kofferbak. Wat met name het fijne is: accelereren in de bocht. De 325d is een vrij vlotte auto, als je 200 km/u rijdt en je geeft gas, voel je ‘m overduidelijk accelereren.
Missie geslaagd, dit rijdt veel beter. Ja, er is een klein beetje fun ingeleverd, maar het is geen gelijkwaardige deal geweest. Met andere woorden, door de spacers is de auto 5% minder qua fun, maar win je 40% qua stabiliteit en 70% qua vertrouwen.
Let wel, ik ben absoluut geen coureur, maar een enthousiasteling. Ook aan mijn talent komt een einde en dan is een beetje zekerheid niet verkeerd. Sowieso, als ik terug wil dan is dat vrij eenvoudig: de spacers kun je eenvoudig verwijderen.
Wat staat er verder op de planning nu de spacers voor de BMW erop zitten? Nou, nu we toch in Duitsland waren, hebben we meteen even wat metingen gedaan om te zien hoe snel de auto is. Want ja, hij is ‘snel’, maar wat zijn nu de exacte cijfers? Dat hebben we voor je gemeten. We zullen je uiteraard op de hoogte houden!
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
- Winterbanden voor de BMW 325d
- Zo veel vermogen heeft de BMW 325d na chiptuning
- Apple CarPlay voor de BMW 325d
- Groot onderhoud en upgrades voor de BMW 325d
- Updates voor BMW 325d
- 5 voor-en nadelen van de BMW 325d duurtester
- Interieurupgrades voor de BMW 325d
- Brembo upgrade voor de BMW 325d
- BMW 325d update en roadtrip
Auto’s die zich op dit moment in de Autoblog Garage bevinden:
- Audi A6 (4F) Avant van WillemE
- Audi S3 (8V) van Ruben
- BMW 130i van Michael en Wouter
- BMW 325d Touring van WillemE
- Chrysler Crossfire van Machiel
- BMW M135i van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Ford Fiesta ST200 van Bart
- Lexus IS250 van Michael
- Mazda CX-5 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche Boxster van Nicolas
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Clio van Loek
Meer lezen? Lezer hier alles dat jet moet weten over spacers!
racerx zegt
Leuk stukje weer, deze artikelen lees ik met veel plezier!
De spacers staan ‘m goed! Ik heb zelf een 19” breedset onder mijn F11 liggen: 245 voor en 275 achter, style 331. Het verliezen van dynamische eigenschappen vond ik iets minder interessant aangezien ik er vrijwel nooit sportief mee rijd. Daarbij wegen de zescilinder modellen ook gewoon 1700kg, maargoed. Voor de fun stap ik liever op een motorfiets. Betreft trouwens een late 523i, eind van de maand ga ik toch even het motormanagement laten tweaken want deze motoren zijn nogal geknepen.
willeme zegt
@racerx:
Dankjewel! Het is ook leuk om ze te maken!
Betreft die 523: daar kun je heel makkelijk heel veel meer uit halen. Een eenvoudige chip levert je al 40-50 pk op ongeveer. Ik zou zelf kijken naar het variabele spruitstuk van de ’30i’-modellen. Die vind je geregeld op Marktplaats en Ebay-Kleinanzeigen. Niet alleen omdat je dan naar 270-280 pk kunt gaan, maar ook omdat die vooral onderin iets prettiger zijn. Qua kosten-baten is zo’n chip ideaal. Voor relatief weinig win je veel.
racerx zegt
Interessant, daar zal ik inderdaad eens naar kijken!
willeme zegt
@racerx: een kennis van de E90-club heeft een 325i met intake, uitlaat, filter, variabel spruitstuk en chip zit precies op 300 pk met Super Plus. Er valt dus een hoop te winnen, maar je kan ook beginnen met een chip. Houd er wel rekening mee daar je vooral vermogen erbij krijg boven de 4.000 toeren.
racerx zegt
Dat was ook de wens, aangezien ik enkel het idee heb wat te kort te komen bij doortrekken op de snelweg. Verder voldoet hij prima! Gister nog even met vrouw en kind naar de kust gereden, heerlijke reiswagen.
kuip zegt
@racerx: Ik kan het je zeker aanraden! Ik heb zelf een F10 523i en na een tripje naar de tuner heeft hij nu 265pk.
Het verschil merk je direct nu hij niet meer zo ‘geknepen’ is. Rijdt veel fijner.
racerx zegt
Thanks voor het delen van je ervaring, ik ben erg benieuwd!
DeWitteCondor zegt
Wordt een erg fraaie wagen zo Willeme. Ben sowieso fan van de station (wellicht jeugdsentiment) en jij hebt er 2 dus dan ben je sowieso een held. Heerlijke wielen zo en hoewel ik nooit zo’n fam ben van witte lak staat het m toch wel goed. Leuke update weer!
willeme zegt
@dewittecondor:
Dankjewel! Ik ben stiekem ook geen fan van wit. Ik heb daar niets mee, eigenlijk. Het is nu misschien wel mijn favoriete kleur geworden ;-). Non-metallic wit is namelijk heel erg makkelijk in goede conditie te houden. Ook als je je iets moet bijspuiten (parkeerfoutje, steenslag) dan kan dat heel eenvoudig.
anthwan zegt
Ik heb ooit een bekeuring gekregen omdat er spacers op m’n achter wielen zaten. 8mm. Een hele preek aan gegaan met oom agent om er daarna nog 1 te krijgen voor het beledigen van een ambtenaar (luchte wel op).
pindakoning zegt
@anthwan: was in België dan zeker?
anthwan zegt
@pindakoning: nee, gewoon hier in NL, grote verkeers controle bij Velp destijds.
Richmond zegt
@anthwan: zolang de wielen niet uit de wielkasten steken hebben ze er niets over te zeggen.
toniominestrone zegt
@benja01: kan een apk afkeur opleveren
toniominestrone zegt
@benja01: sterker nog: ze kunnen ter plekke verplichten ze te verwijderen onder de noemer, het voertuig voldoet niet meer aan de type goedkeuring dus als je een Pietje precies treft……
willeme zegt
@anthwan:
In principe is er niets mis met spacers. Zeker niet aan de achterkant. Voor kun je nog wel zitten met de schuurstraal dat ‘ie ineens minder prettig stuurt of zoekerig is. 8 mm aan de achterkant is in principe prima.
Een bekeuring kan als de agent de auto onveilig acht of als de wielen te ver uit de kasten naar buiten staan. Dus ik ben nu wel benieuwd. Ook naar wat je gezegd hebt tegen de ambtenaar. Was het het waard? ;-)
peugpower1000cc zegt
“De BMW is al weer 2jaar onder ons de… vliegt voorbij.” Wie de BMW of de tijd😂
willeme zegt
@peugpower1000cc: beide!
AudiRS zegt
Mooi. En mooi dat het nog goed rijdt ook. Spacers betekenen namelijk niet automatisch beter rijgedrag.
willeme zegt
@audirs666: klopt! Je moet er wel mee oppassen. Zeker op de vooras. Sommige auto’s hebben er meer hinder van dan anderen.
cloverleaf zegt
Mooi hoor @willeme, laat het me ff weten als je m wegdoet. Wil hem evt wel overnemen!
willeme zegt
@cloverleaf: Ik zal het noteren ;-). Alhoewel die nu heel erg fijn rijdt zo. Er zijn weinig auto’s die ik fijner vind op het moment. Nieuwe auto’s meegerekend. Maar ik ben dan ook bevooroordeeld!
Who_carez zegt
Ziet er prachtig uit. Ik zit ook vaak te denken wat ik als opvolger wil. Misschien is dit het wel…
willeme zegt
@Who_carez: wat heb je nu voor auto? En wat zoek je voor de volgende?
Als je wil, kunnen we er ook een AB Advies van maken!
camber24 zegt
Leuk artikel weer, ongelooflijk knap om weer dat enthousiasme over te brengen naar aanleiding van – laten we eerlijk zijn – twee metalen schijven. Wat ik me wel afvraag, kost dat nou?
galgootje zegt
@camber24: exact dat
willeme zegt
@camber24:
Dankjewel! Altijd leuk om te mogen doen ;-).
Qua kosten: spacers zijn niet extreem duur. Voor een setje ben je 150 tot 200 euro kwijt. Als je wil, kun je ze zelf monteren. Houd er rekening mee dat je bij sikkere spacers ook dikkere bouten moet hebben. Dan ben je voor een as zo’n 50-100 euro kwijt. Montagekosten zijn niet heel hoog, want je bent er niet een dag mee bezig. Het voordeel van het monteren bij een garage voor mij was dat ik het even kon uitproberen welke maat het beste paste.
galgootje zegt
Hoe tien millimeter staal een lekker verhaal opleveren kan? Nou leg het bij @willeme neer. Wat een tof stukje zeg! Ik heb recentelijk een set 20″ bronskleur onder m’n blauwe model 3 laten zetten. Had hoogstwaarschijnlijk wel breder gekund, daarom ook aan spacers gedacht. Mooie info dus!
willeme zegt
@galgootje: dankjewel!
kniesoor zegt
Potvoordrie @willeme, een heuse ‘cliffhanger’ als afsluiter – zal hier met klamme handen zitten te F5-en volgende week ! 😃
p.s.: Staat inderdaad goed zo 👍🏻
willeme zegt
@amghans: dankjewel!
Volgende week is ietsje te vroeg, maar binnenkort komt ‘ie online! Eerst even het artikel maken ;-).
randy zegt
Mijn DS4 krijgt ook spacers binnenkort. 10mm voor en 15mm achter. Staat net even wat dikker.
Dutchdriftking zegt
Spacers doen bizar veel. Ooit onder mn golf VR6 twee verschillende maten gehad. Dit daar de achteras fabrieksaf niet helemaal recht zit. Ik meen 10 en 9 mm. Enorm verschil.
yamahav8 zegt
Dikke wagen en dat kleine stukje breder maakt em echt “af”. Ik heb persoonlijk zelf niks met spacers. Voor mij was het een kunst om velgen te vinden die gelijk perfect zijn. Heb zelf na meer dan een jaar zoeken velgen voor m’n Citroen C2: 7.5j ET 16.
Spacers zijn wel een goedkope/makkelijke oplossing als je je huidige velgen mooier wilt laten staan natuurlijk.
Leuk stukje, ben benieuwd wat er nog meer gaat komen
Flatsix zegt
@willeme: interessant artikel wel! Zou je spacers ook aanraden op een Audi Q5 uit 2020 met quattro en van zichzelf al best wat onderstuur?
avocado zegt
@aircoooled: ik denk dat je meer baat hebt bij een slipcursus
willeme zegt
@flatsix: goede vraag! De Q5 is een grote, relaxte familie-SUV dus die zijn erg veilig afgesteld. Ik zou dat niet direct met een spacer kunnen oplossen.
Wat je wel kan doen: zet er een H&R anti-rollbar op. Er zijn er twee sets voor de Q5. Eentje met 34 mm dikte voor en 27 mm achter en eentje van 34 mm voor en achter. Neem die laatste. Bij een stijvere stabi achter heb je minder onderstuur.
https://www.h-r.com/bin/33703.pdf
Dan een setje verlagingsveren van Eibach of H&R. Met een Q5 heb je nog genoeg ruimte voor comfort. En bij de volgende bandenwissel iets bredere banden monteren. Als je dan nog te veel onderstuur hebt, kun je een nuance verschil aanbrengen met een spacer.
Maar ik moet meteen zeggen: als je overstuur wil, is een Q5 quattro niet het beste uitgangspunt ;-)
Flatsix zegt
@willeme: hartelijk dank voor je reactie! De auto is voorzien van luchtvering met ook een sportstand. Heeft een rollbar dan zin?
Ik snap je punt wel dat een Q5 niet perse het beste uitgangspunt is voor minder onderstuur. Inruilen dus :-)
willeme zegt
@aircoooled: met een anti-rollbar kun je een enorm effect teweeg brengen. Ik weet dat de Lexus IS en Alfa 159 standaard enorm dikke/effectieve rollbars hebben. Past ook bij de auto.
Bij een Q5 kun je enorm veel winnen. Het is een eenvoudige ingreep die niet al te veel kost. Bij mijn auto was dat de grootste upgrade qua handling. De eerste keer dat ik een rotonde nam met de eibach anti-rollbars moest ik echt lachen. Zo groot was het verschil.
Het voordeel is dat je qua comfort niets inlevert. Je krijgt alleen meer controle en stabiliteit. Geweldig. Zeker met die HR kit van 34 voor én achter zul je al een groot verschil merken. Als je dan ook nog een spacer monteert (op de vooras, dan wordt de spoorbreedte voor groter) dan ben je van dat ingebouwde Audi-onderstuur af. Qua kosten: anti-rollbars zijn ongeveer 450 per set bij HR (Eibach levert ze alleen voor het oude type Q5) en spacers zijn 200 euro max inclusief nieuwe wielbouten.
Zonder al te veel op de zaken vooruit te lopen, bij de Audi A6 gaan we ook het onderstuur aanpakken… Houd de Autoblog Garage dan ook in de gaten ;-).
Flatsix zegt
Wederom hartelijk dank! Klinkt erg interessant en qua euro’ goed te doen!
Flatsix zegt
@willeme: ik was een setje aan het aanschaffen maar dit werkt niet i.c.m. luchtvering. H&R geeft aan dat de luchtvering zelf al anticipeert op scherp bochtenwerk dus zo’n auto ‘rolt’ al niet zoveel.
Bij lange bochten is die auto idd wel lekker stabiel maar bij kortere bochten zoals bv een rotonde blijft onderstuur echt heel duidelijk aanwezig. Laatst geprobeerd op overstuur te creëren maar lukt simpelweg niet. Toch maar een BMW aanschaffen :-)
Pixed zegt
Merk van spacers en bouten was handig geweest…
isleofman zegt
Echt een top bak is het! Benieuwd naar de prestaties! Is kijken of we aan elkaar gewaagd zijn ;-)
willeme zegt
@isleofman: thanks! Wat voor voor auto heb jij?
isleofman zegt
@willeme: 1M coupé. Niet standaard ;-)
willeme zegt
@isleofman: oef!!! Dat is dik, man! Heel erg gaaf!
Ik heb al de grootst mogelijke moeite met een standaard 1M, als die is aangepast dan kan ik het wel vergeten! Hoeveel vermogen heb je? Met een chip, LLK en intake zit je al op 420-450 pk met die 1M’s als ik het mij goed herinner.
isleofman zegt
@willeme: daar zit je redelijk spot on! Laatste uitdraai is 425 pk op de wielen en 650 nm.
isleofman zegt
@willeme: en dezelfde kleur als de jouwe trouwens.