Als een fabrikant een auto een nieuwe naam bij een facelift geeft, klinkt het in elk geval heel bijzonder.
Automerken brengen geregeld nieuwe modellen uit. In veel gevallen neemt men de typenaam over van zijn voorganger. Die keuze is logisch: het is een bekende naam, het merk heeft al de rechten ervoor en iedereen weet waar het voor staat. Maar soms kiest men voor een andere richting en krijgt de opvolger een nieuwe naam.
In sommige gevallen betekent dat, dat de andere modellen uit de pas lopen. Om daar op in te spelen kan een fabrikant een naam tussentijds wijzigen. Als dat gebeurt, is dat bijna altijd met een facelift. Dat is voor de fabrikant op zich wel prettig: het model komt verser over en je kan schermen met ‘de nieuwe ….’ In plaats van vernieuwde. Dit zijn 11 voorbeelden auto’s die een nieuwe naam bij de facelift:
Rover 200 (R3) naar Rover 45
Een van de chiquere compacte hatchbacks uit de de jaren ’90 moet wel de Rover 200 (R3) geweest zijn. De auto had veel meer sjeu dan een Fiesta, Polo of Corsa. Zie het een beetje als de spirituele voorganger van alle luxe autootjes die we tegenwoordig kennen. De laatste generatie verkocht in Nederland best aardig.
Omdat Rover en BMW samenwerkten, moest er wat gebeuren aan de naamgeving van Rovers, er was te veel overlap met BMW. Dus de 200-serie werd in 1999 de ’25’ en de 400-serie werd de ’45’. Zo konden de auto’s mooi in de pas lopen met de nieuwe Rover 75. Ook kwam er een snelle versie, de MG ZR.
McLaren MP4-12C – 650S
We verwachten elk moment een telefoontje van McLaren. Dat ze aantekenen dat de 650S écht een andere auto is dan de MP4-12C. Het is een doorontwikkeling en een heel succesvolle. Persoonlijk is ondergetekende meer fan van het ingetogen MP4-design, maar ik koop geen supercars. Supercar-kopers wensen iets meer drama. Daarom werd de MP4-12C al in 2014 snel voorzien een facelift en omgedoopt tot ‘650S’, waardoor de auto eenvoudiger te positioneren was. Handig, want er zou een heuse armada aan nieuwe McLarens volgen.
Destijds werd de McLaren 650S niet eens als opvolger of als facelift model in de markt gezet, maar als model ernaast. Ondanks de andere naam, andere neus en verbeterde prestaties, bleef ook veel bij het oude. Het chassis, de koolstofvezel tub, de 3.8 V8 biturbomotor, de transmissie en dergelijke waren allemaal identiek. Een klassieke facelift, maar dan zorgvuldig uitgevoerd. Het heeft McLaren geen windeieren gelegd.
Saab 9-3
Saab had enkele dingen uitstekend voor elkaar enerzijds en deed sommige dingen erg opmerkelijk anderzijds. De 900 was een van hun hoogtepunten en sterkste namen. De 900 was jarenlang een 3 Serie alternatief voor de manager met stijl en smaak. Logisch dat General Motors er voor zorgde dat de nieuwe Saab middenklasser zijn naam zou behouden. Een icoon opvolgen door een opgewaardeerde Vectra is al zo lastig.
Vier jaar later voegt Saab de 9-5 aan het gamma toe. Eerst als aanvulling op de 9000, maar uiteindelijk volgt de 9-5 ‘m gewoon op. Dankzij de naam 9-5 werd Saab in 1998 genoodzaakt bij de facelift de naam 900 te veranderen naar 9-3. Er werden veel verbeteringen uitgevoerd overigens, dus als je een leuke Youngtimer zoekt, ga meteen door naar de 9-3. Het idee was dat er een hele familie van Saabs bij kwam, wat een klein beetje lukte, zo was er een 9-2X, 9-4X en 9-7X, alhoewel dat geen Saabs waren maar respectievelijk een Subaru Impreza, Cadillac SRX en Chevrolet Trailblazer.
Audi 100 S4 (C4) naar Audi S6 (C4)
De 100 kreeg zijn naam vanwege het aantal paardenkrachten dat de motor wist te mobiliseren: 100 pk, destijds best veel. Audi beleefde zijn wedergeboorte met deze auto. De naam werd voor vier generaties gevoerd. De Audi A8 zorgde voor een nieuwe, frisse wind in het Audi gamma. De V8 werd opgevolgd door de A8, de 80 werd vervangen door de A4. Omdat de Audi 100 nog niet lang genoeg op de markt was om in zijn geheel vervangen, kreeg de auto in 1994 een nieuwe naam bij de facelift.
Daarmee loste Audi meteen het probleem op met de snelle varianten. Aanvankelijk was er de Audi 80 S2 en Audi 100 S4. Beetje onhandig. Dus bij de snelle Audi 100’s werd gekozen voor Audi S6. Wat leuk was, er was keuze uit twee verschillende S6’en. Eentje met een 2.2 vijfcilinder en een 4.2 V8. Beide uiteraard met quattro.
Volkswagen Passat CC naar Volkswagen CC
De Volkswagen Passat CC was géén coupé cabriolet, ondanks de naam. Volgens VW stond het voor ‘Comfort Coupé’. De auto kreeg onder de meer humoristisch ingestelde managers gekscherend ‘Passerati’ genoemd. Eerlijk is eerlijk: de Passat CC was een bijzonder fraaie auto.
Maar na de facelift gebeurde er iets raars. Het bijzondere uiterlijk werd een stuk generieker en meer als een gewone Passat. Maar aan de andere kant werd juist de Passat naam verwijderd waardoor de auto sinds 2011 als Volkswagen CC door het leven gaat. Tegenwoordig heet de auto Arteon, maar dat is een compleet nieuw model.
Volvo 960 naar Volvo S90
In principe was er hier sprake van dezelfde kwestie als met de Volvo 850 naar S70 transitie. De reden was gelijk en ook het tijdstip scheelde niet veel. Wel is de auto vele malen interessanter. Het was namelijk de laatste ouderwetse echte Volvo. Nog met de motor in lengte geplaatst en achterwielaandrijving. Voor iedereen denkt dat dat sportiever was: absoluut niet.
De 850 stuurde een stuk strakker, wat maar eens bewijst dat achterwielaandrijving niet heilig is. Wat wel heilig is, was de bouwkwaliteit van Volvo’s. Het waren onverzetbare tanks en heel eventjes, van 1996 tot 1998, mocht deze nog de naam dragen van Volvo zoals we die tegenwoordig kennen.
Mercedes ML (W166) naar Mercedes GLE (W166)
We hadden in principe dit lijstje kunnen vullen met enkel en alleen Mercedessen. Daarvan wordt de naam nog weleens veranderd namelijk. Op het moment dat Mercedes ziet dat er enorm veel modellen waaronder crossovers bij komen, gooit Das Haus het roer om en worden veel namen aangepast.
In het geval van de SUV’s wordt de GL de GLS, iets dat niet zo heel erg vreemd is. De ML is inmiddels al halverwege zijn derde generatie in 2015. De kleinste crossover wordt de GLA, de GLK wordt de GLC en de ML? Dat wordt de GLE. Zoals we ‘m nu eigenlijk nog steeds kennen, al is dat in een nieuwe verpakking.
Mercedes-Benz C-Klasse Sportcoupé naar CLC
Zoals gezegd, Mercedes-Benz kon er wat van. Wat wil je met zo’n groot modelgamma? Toch moeten we de C-Klasse Sportcoupé behandelen. Het was een beetje de tegenhanger van de 3 Serie compact en Audi A3. Logischerwijs deed de A3 het verreweg het beste. Die was ontworpen als chique hatchback, bij de andere Mercedes en BMW werd er heel krampachtig geprobeerd om er een C-segmenter van te maken.
De C-Klasse sportcoupé (C203) mocht bij zijn eerste facelift zijn naam behouden. In 2008 kwam de nieuwe generatie C-Klasse, waarbij Mercedes terugging naar een station en sedan. Om de ontwikkelingskosten eruit te halen en de periode tot de W176-generatie van de A-Klasse te overbruggen, werd de C-Sportocupe gefacelift en omgedoopt tot CLC (CL203).
Morgan Plus 8 naar Roadster
Als er een merk lang vast houdt aan zijn namen, dan is het Morgan wel. De traditionele Britten houden aan alles zo lang mogelijk vast. Dat traditionele aspect maakt Morgan tot wat het is. De Morgan Plus 8 was een combinatie van een iets sportievere Roadster (naar Morgan maatstaven) met de V8 uit de Land Rover. Deze werd een tijd lang geleverd, maar met het verscheiden van MG Rover droogde het aantal motoren op, naast het feit dat de motor veel te vervuilend was.
Ook was de V8 niet eens zo gek sterk. Daarom werd de Morgan Plus 8 voorzien van een facelift. Een zeer subtiele update. De 190 pk sterke V8 werd vervangen door de 226 pk sterke V6 uit de Mondeo ST220. De auto werd er eigenlijk veel beter door, op het geluid van die wonderlijk inefficiënte V8 na dan. Die auto verbruikte extra veel benzine om soepel te lopen en lekker te klinken. Hoe attent is dat?
Mercedes-Benz: SLK naar SLC
Ok, de laatste Mercedes-Benz die een nieuwe naam bij de facelift kreeg. De eerste generatie was een zeer groot succes. Ondanks dat de R170 exact hetzelfde reed als een Taxi, werden de auto’s goed verkocht. De R171 was minder fraai, maar reed aanzienlijk beter. De R172 was eigenlijk al een doorontwikkeling van de R171.
Maar er is voldoende aan gedaan om (bijna) te kunnen stellen dat het gaat om een nieuw model.
Echter, in deze periode werd pijnlijk duidelijk dat niemand meer een cabrio wilde kopen. De verkopen van de SLK zakten in en Mercedes-Benz zag het niet zitten om de auto te voorzien van een opvolger. Toch besloot men op het allerlaatst de naam SLK (Sport, Leicht, Kurz) om te zetten naar generieke ‘SLC’. Een paar jaar later werd auto uit productie gehaald.
Bonus: Porsche 924 – 944 – 968
Hierbij gaan we veel Porsche-fanaten mee over de kling jagen. Want hoe durven wij te stellen dat dit facelifts zijn? Eh, nou: de basis is hetzelfde en de auto’s ontwikkelen zich wel, maar niet met grote stappen. Zo groeide de 924 langzaam door naar 944.
Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat de 924 Carrera GT al een breder koetswerk had dat bijna gelijk was die van de latere 944. Dus de evolutie van 924 naar 944 ging heel geleidelijk. Wat dat betreft is het vreemd dat men koos voor een nieuwe naam, alhoewel de 924 een beetje imagoschade had opgelopen als ‘Volksporsche’.
De stap van 944 naar de 968 was iets groter. De koplampen waren anders en de achterzijde was veel moderner. Maar waarom zijn wij dan halsstarrig de auto als facelift aan het omschrijven? Nou, voornamelijk omdat de Porsche 928 soortgelijke wijzigingen onderging in dezelfde periode, en gewoon zijn naam bleef behouden. Overigens was de basis van de 924, 944 en 968 dermate briljant dat daar niet veel aan gewijzigd hoefde te worden.
Superbonus!! Aston Martin Virage naar DB9: (omgekeerde volgorde)
Het meest vreemde voorval van een nieuwe naam bij de facelift kwam voor bij Aston Martin. Dat merk was bezig om elke mogelijke niche op te vullen. Zo was er een DB9 en iets sportievere DBS. De DBS was een DB9 plus een beetje meer. Men zag kans om het gat tussen die op te vullen met de Virage.
Natuurlijk was het gat tussen die twee veel te dun en kocht bijna niemand de Virage. Geen probleem, niet veel later later werd de Virage de gefacelift DB9 en was Aston Martin klaar met de Virage, na iets meer dan 1.000 exemplaren. Het kan geen strategie geweest zijn, maar het levert mooie verhalen op.
John-Lammers zegt
Volvo 850 -> Volvo V70
undifined1 zegt
Volvo 960 ==> Volvo S/V90
rrk147 zegt
Is het dan eigenlijk 760 estate -> 960 estate ->V90?
Volvo940polar zegt
@rrk147: klopt! 740 – 760 – 940 – 960 – S/V90. En 850 – S/V70. En heel vroeger. 142/4/5 – 164 – 242/4/5 – 262 – 240 estate en sedan.
wetdualclutch zegt
Vergeet ook 1993 voor Mercedes-Benz niet. Bijv. W140 ging van xxx S/SEL/SEC naar S xxx en coupe later (1996) nog naar CL xxx (en recent weet terug naar S Coupé). Ook in 1993 bijv. W124, ging van xxx E/TE/CE naar E xxx. Zo zijn er nog wel meer Benzen rond die tijd, bijv. W463
wetdualclutch zegt
@wetdualclutch: zie nu je opmerking dat je de lijst puur met MB kunt vullen.. heb eerst plaatjes gekeken, sorry Willem ;-)
mundus zegt
Mijn vader had de derde optie voor de audi s6 c4: een dikke v6 diesel. 100(?) stuks van gemaakt. reed keurig 1 op 20 toen al, en dan door kunnen trekken naar 230. Man wat was ik verliefd op die Nogaroblauwe sloep…
Dutchdriftking zegt
@mundus: nooit van gehoord. Meer info?
mundus zegt
Ik kan er helaas niets meer over vinden. Jaren geleden nog wel een forumdraadje over gezien. Ik kijk nog regelmatig online of er ergens eentje te koop staat, die van pa is helaas verhuisd naar Canada… Misschien is ome Willem beter in zoeken?
eklasse zegt
@mundus: https://www.autoblog.nl/nieuws/special-audi-100-s4-s6-c4-110246
Linkje naar de Audi.
mundus zegt
Oké toch nog wat gevonden: Het zou gaan om een uitzwaai model volgegooid met opties. Het is dus een a6 omgebouwd door Quattro GmbH met allerlei s6 chassis en opties (o.a. remmen). De modellen werden op individuele vraag gemaakt, blijkbaar in samenwerking met de Duitse skibond (raar verhaal?) Er reden kennelijk maar 50 van rond, het zijn modellen met een ‘YXS’ samenstelling.
shibby zegt
Toyota Corolla naar Auris en weer terug
Edge zegt
Dat gebeurde met compleet nieuwe modelgeneraties, niet met facelifts zoals in het artikel wordt beschreven.
shibby zegt
@Edge: goed punt
escher93 zegt
Chrysler Sebring —> Chrysler 200
Morris Marina —> Morris Ital
bernoulli zegt
– Renault Mégane Scenic > Renault Scenic
– SEAT 127 > SEAT Fura
– SEAT Panda > SEAT Marbella
– Ferrari FF > Ferrari GTC4 Lusso
– Citroën DS3/4/5> DS3/4/5
tortuga zegt
@bernoulli: de Ferrari had inderdaad mooi in het lijstje gekunnen. Maar de Renault is geen facelift maar volledig nieuw model geworden wel in de lijn van.
bernoulli zegt
@tortuga: zeker wel.
Mégane Scenic: https://media.autoweek.nl/m/m1by0iibsa2z_480.jpg
Scenic: https://media.autoweek.nl/m/m1by0i9b70hd_480.jpg
tortuga zegt
@bernoulli: mijn excuses! Heb die facelift altijd als Mégane scenic gekend.
henkp1 zegt
Nou hier dan: de 944 was volgens mij toch echt geen facelift van de 924, hooguit een duurdere uitvoering ervan. Beide modellen zijn jarenlang naast elkaar geleverd. Van 944 naar 968 zou je eventueel wel een facelift kunnen noemen.
Bovendien, 944 verschilt wel heel erg veel van 924. Ander motorblok (944 echte Porsche motor), ander ophanging en diverse carrosserieaanpassingen.
mynameisjeroen zegt
@henkp1: de 924 is een product van Harm Lagaay en de 944 niet.
neo1 zegt
Testarossa -> 512TR
bernoulli zegt
En een zwik Europese Infiniti’s.
gregorius zegt
De naam-update ging niet samen met een model update in dit geval.
Velen kregen rondom 2012 een nieuwe grille en wat andere verlichting, maar pas in 2014 gingen de ES, en FX namen naar Q en QX namen.
(Ik dacht er ook aan; gezien mn daily een FX is).
vonklausenburg zegt
Renault Clio -> Dacia Sandero
SJ zegt
Maserati 3200GT => Maserati Coupé (want de inspiratie was op, ook te zien aan de achterlichten)
bernoulli zegt
@SJ: die lompe achterlichten waren nodig voor de Amerikaanse typegoedkeuring.
Loek zegt
@bernoulli: ik ben nog steeds heilig overtuigd van het feit dat ik de enige persoon ter wereld ben die de ‘boemerang-achterlichten’ minder mooi vond dan die van de facelift. Meer uitgesproken ja, maar de facelift-achterlichten passen imo beter in het cleane design.
krisp zegt
PSA kan het ook:
– Citroën DS3 werd DS 3 (ook een merkwissel)
– C4 Picasso werd C4 SpaceTourer
– de 206 werd 206+ en tegelijk met de 207 geproduceerd
potver7 zegt
@krisp: Als je die 206/206 meeneemt, dan heeft Renault er ook nog een paar: 5/5 Campus en Clio/Clio Campus.
bpc zegt
Volkswagen kever -> porsche 911
roverbmwdriver zegt
We missen eigenlijk BMW hierboven, maar ook bij BMW is dit voorgekomen, zij het wat langer geleden:
E3: van 2500 en 2800 naar 2.8L, 3.0S, 3.0L en 3.0Si en vervolgens 3.3L en 3.3Li
E9: van 2800CS naar 3.0CS en 3.0CSi (en CSL). Vooral bij E9 kan op enkele kleine veranderingen na (waaronder dus een grotere motor) nauwelijks van een facelift worden gesproken. Bij de E3 was wel sprake van een echte facelift.
potver7 zegt
@roverbmwdriver: dat heeft dan toch te maken met een grotere motorinhoud en toevoeging van electronische injectie? Geen naamswijziging imho…
roverbmwdriver zegt
@potver7: daar heb je wel gelijk in, de naamsverandering volgde de grotere motoren en was dus ook zeer logisch. Verder kan ik niet zo snel bedenken dat BMW deze marketing-truc heeft gebruikt. Maar wellicht andere lezers?
douwe zegt
3-serie –> 4-serie
potver7 zegt
Fiat: de Tipo. (uit te spreken als Tipo Punto) werd Tipo, en de Grande Punto werd na een facelift de Punto.
bernoulli zegt
@potver7: klopt ja. En ook nog Punto Evo.
Maarten123 zegt
Vergis je niet in de wegligging van een 960/S90. Grote fout is dat deze worden verward met een 940. De 960 heeft een multilink achterophanging, tegen een starre as in de 940. De wegligging was van ongekend niveau. Ook de journalisten waren het hier over eens. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/volvo-960-25i-24v-1996/
Dizono zegt
Bij BL konden ze er ook wat van, paar voorbeeldjes:
Austin Princess:
https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/leyland/princess/autowp.ru_leyland_princess_4.jpg
Austin Ambassador:
https://s34.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/austin/ambassador/autowp.ru_austin_ambassador_1.jpg
Austin Montego:
https://s34.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/a/austin/montego/austin_montego_estate_1.jpg
Rover Estate:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Rover_Montego_Estate_Countryman_2.0i_1993.jpg
Austin Metro:
https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/austin/metro/autowp.ru_austin_metro_2.jpg
Rover 100:
https://s34.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/rover/100/autowp.ru_rover_100_5-door_3.jpg
Dizono zegt
Overigens kunnen de Bugatti Veyron en Chiron ook wel op de lijst.
willeme zegt
@dizono: De Chiron en Veyron zijn toch compleet andere auto’s? Chassis en koetswerk zijn compleet anders. Motor is een doorontwikkeling evenals de bak, maar met 50% meer vermogen blijft er weinig over van ‘dezelfde motor’. Stiekem schelen die auto’s nog behoorlijk van elkaar.
Dizono zegt
Tja, beetje het zelfde laken en pak als de genoemde McLarens of bijvoorbeeld de ingrijpende facelift van Scorpio I naar II. Beide auto’s delen hun monocoque en veel van de gebruikte techniek is hetzelfde of doorontwikkeld. De Chiron is zeker geen nieuwe auto. Kijk en profil maar eens naar zaken als deuren, greenhouse, positie van tankdop etc.
willeme zegt
@Dizono: bwoah, de Veyron SS was al compleet anders, met een andere monocoque. Volgens mij zijn de verschillen groter dan zelfde chassis, andere koplampen.
Sowieso leuk voer voor ene discussie ;-)
814Diecast zegt
Haha, ik ben niet over de kling gejaagd, maar ben wel graag bereid tot wat extra verdieping ;-)
Hou hierbij in je achterhoofd: een facelift is “het moderniseren van het uiterlijk om de teruglopende verkopen te stoppen en geld te blijven verdienen met een oud product”
De Porsche 924/944 zijn daarom een vreemd duo in deze bijt. Porsche en VW werkten samen met de 914. Niet echt een groot succes, dus er werd een opvolger bedacht. Volkswagen zou de “425” aan het gamma toevoegen als het topmodel. Er is zelfs sprake van geweest er een vierwiel aangedreven AUDI Quattro van te maken. (Stel je voor, 4 cockringen op een 924! ;-) )
Voor Porsche zou het de 914 als instapper gaan vervangen en de 928 de 911 als topmodel. Dat VW-Audi er het meest in zagen, komt natuurlijk tot uiting in de non-Porsche configuratie met een watergekoelde 4 cilinder AUDI motor voorin. Er gaan geruchten dat puristen er van over hun nek gingen en in Groot-Brittannië serieus over gepraat werd om 924 niet toe te laten tot Porsche clubs.
BAM! Daar was de oliecrisis in 1973 (jonkies: is een soort van Corona, maar dan voor petrolheads).
VW flikkerde het 425 project overboord en koos voor het maken van de Scirocco op basis van de Golf. Porsche moest van de 914 af en kocht het project van VW terug. VW hield een enorme vinger in de financiële pap: de auto werd van VW en Audi onderdelen in een VW fabriek gebouwd door VW personeel.
Dat was voor Porsche vet mazzel! Want het werd 1 van de bestverkopende Porkers tot dat moment, met een lekkere marge er op, zeg maar de Cayenne van dat tijdperk.
Zoals eerder gezegd, liep de opntwikkeling van de 924 en 928 soort van parallel. Nog zo’n ingenieuze zet van Porsche. VW betaalde de ontwikkeling van de 924 en die info kon opgeschaald worden naar de 928. Clever!
Zoals @henkp1 al eerder zegt: de 944 is natuurlijk geen facelift. De 924 en 944 zijn van 1982 tot 1988 naast elkaar te zien geweest in de showroom. Je koos voor de instapper, of voor de volwaardige Porsche. Als je het al een naam zou moeten geven, is het eerder een chassis-lift ;-)
Alles wat slapjes VW-AUDI was aan de 924, werd vervangen door Porsche onderdelen met een beter design en meer kracht door de 928 als voorbeeld en soms als basis te gebruiken. Zo was de motor een halve 928 V8. Weer een mazzeltje was de genoemde 924 Carrera GT: dat koetswerk paste eigenlijk perfect over de nieuwe techniek. Wat tweaks en je bankrekening liep minder hard leeg.
Door naar de 968. Da’s ook weer een leuk verhaal. De 944 werd gefacelift/doorontwikkeld naar de S2 (series 2). Dit succesnummer zou nog een keer worden aangepakt om de 944 S3 te worden. Tijdens de ontwikkeling van de de 944 S3 bleek dat er maar 20% van de 944 over bleef. 80% van de auto was nieuw!
Om het nieuwe familiegezicht van Porsche door te voeren (en wellicht definitief af te rekenen met die rare 911?) werd het uiterlijk van de geweldige 928 hier ook doorgevoerd.
Geen facelifts in de zin van het woord dus, maar 3 compleet andere auto’s die het uiterlijk en interieur op veel vlakken deelden. Porsche blijft een ingenieursburo, dat zich heeft gespecialiseerd in auto’s. De filosofie is altijd geweest dat de techniek de auto’s verkoopt. Niet de vormgeving en ‘marketing’. De beste auto, niet persé de mooiste. Kosten besparen op plaatwerk en knopjes, zodat betrouwbaarheid, handling en performance het verkoopverhaal konden blijven.
willeme zegt
@nineelevenheaven: het is natuurlijk altijd leuk om erover te discussieren. Maar de 924, 944 en 968 zijn grotendeels identieke auto’s. Alles wat jij noemt zijn natuurlijk typische facelift-wijzigingen. Dat zag je overigens ook in de ontwikkeling van de auto’s.
Nu gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat Porsche de modellen relatief modern wist aan te laten voelen. Bijzonder knap. Maar zoals in de tekst staat, met de 928 gebeurde exact hetzelfde en daar spraken we wel over facelifts.
814Diecast zegt
“Maar de 924, 944 en 968 zijn grotendeels identieke auto’s. ” Haha, heb je mń epistel wel gelezen, @Willeme?
De 924 was een Audi, de 944 een kleine Porsche 928.
De 928 is nooit eerst een Audi geweest, maar kreeg een strakker uiterlijk.
van 924 naar 944 was een vrijwel compleet nieuwe auto, technisch gezien.
van 944 naar 968 was een voor 80% nieuwe auto, technisch en cosmetisch gezien.
van 928 naar 928 versie 2 was een cosmetische facelift met technische verbeteringen.
De droge ingenieurs, Duitsers zonder grappen, van Porsche hebben de discussie eigenlijk al makkelijk gemaakt: bij porsche heet alles naar het projectnummer, sinds de eerste opdracht van het ingenieursbureau. Geen nieuwe naam = facelift, wel nieuwe naam = nieuw project.
Maar goed, als je gelijk aan dit voorbeeld een Opel Corsa C pakt en dan zegt dat de Corsa D een facelift was, terwijl de C op een GM platform staat en de D op een FIAT Punto platform, dan is een facelift blijkbaar iets anders dan de definitie die ik heb ;-)
Tip: schrijf nog wat meer over Porsche, waarschijnlijk het merk waar het meest hartstochtelijk over te discussiëren valt. Hahaha!
willeme zegt
@nineelevenheaven:
Jazeker! Ik ben redelijk thuis in de Prosche-scene, ben bijna elk jaar wel op 1 mei in Dinslaken te vinden en heb al menig artikel over Porsche geschreven. Ook de Porsche bijbel en andere boeken liggen hier op de plank.
De auto’s zijn gewoon doorontwikkelingen van elkaar. Dat Porsche een andere projectnummer hanteert, wil niet zeggen dat het een compleet nieuw model is. Kleine fabrikanten passen vaker grote facelifts toe, in plaats van met compleet nieuwe modellen te komen. Ferrari ook hoor, zoals bij de 308-328, 345-355, 360-430, 458-488-F8.
Alleen de gewone 924 had de Audi motor, de 924 S was voorzien van de Porsche motor. Maar een motor is geen vereiste voor een nieuw model. Dat kan ook bij een facelift.
Corsa C naar D is een compleet nieuw model met een nieuw platform, terwijl die bij de 924-944-968 identiek is. Corsa D naar Corsa E is overigens eerder een rigoreuze facelift dan een nieuw model.
Over Porsche hebben we al behoorlijk wat geschreven:
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-964-eigenlijk-97140
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-993-eigenlijk-105588
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-996-eigenlijk-113977
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-porsche-carrera-gt-980-125132
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-porsche-cayenne-955-105059
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-ruf-ctr-2-993-98749
https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-ruf-ctr-yellowbird-89446
https://www.autoblog.nl/archive/2011/02/22/porsche-924-oldtimer-in-beeld
https://www.autoblog.nl/archive/2011/03/29/porsche-944-youngtimer-in-beeld
https://www.autoblog.nl/archive/2011/04/10/porsche-968-youngtimer-in-beeld
https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-911-930-youngtimer-in-beeld-63203
814Diecast zegt
Ha @willeme, jammer dat je je aangevallen voelt. Ik twijfel helemaal niet aan je liefde voor het merk.
Onze plaatselijke kapper zit de hele dag aan vrouwen, maar hij is toch echt expert in mannenliefde. Een opsomming van je verhalen op een blog laat zien dat je veel schrijft, zegt niets over de feitelijke inhoud van een artikel. ;-)
Je vraagt eerst om ‘controverse’ in je eerste zin van de Porsche-alinea. Als er iemand hapt, betrek je het op jezelf.
Moet je niet doen, zeker niet als het een commercieel bedrijf van een ander betreft waar het over gaat.
In m’n vorige comment zei ik al: jouw definitie van facelift is een andere dan de mijne. Voor mij is een facelift cosmetisch, voor het verlengen van de lifespan. Voor jou is een facelift het volledig aanpassen van uiterlijk en techniek.
En uiteindelijk is het to-ma-to, to-mah-to… haha
willeme zegt
@nineelevenheaven: ?????
Tuurlijk, als je eigen definities gaat hanteren, kun je alles recht kletsen ;-).
Feit is dat de doorontwikkeling eerder een facelift is dan een nieuw model. Tenzij je je eigen feiten prettiger vind ???
saxoke zegt
Citroën DS3, Citroën DS4 en Citroën DS5 veranderden zelfs van naam. Ze werden respectievelijk DS 3 DS 4 en DS 5
vbarchetta zegt
Chrysler 300C naar Lancia Thema
Chrysler Sebring naar Lancia Flavia
Chrysler Voyager naar Lancia Voyager