Wie heeft in 2017 de meeste / beste reacties gepost?

Auteur: , 87 Reacties

Een heel jaar aan reacties, inclusief een nieuwe stortvloed aan duimpjes.

Read the comments

We hebben weer wat comment-stats opgedoken uit onze immer rokende server, zoals jullie van ons gewend zijn. Ook dit jaar waren de reacties op Autoblog weer een reden om extra lang te scrollen voor die comment fix, met inhoudelijke en scherpe reaguursels. Waarvoor dank!

We trappen af met de bezoekers die de meeste reacties hebben gepost. Vorig jaar stond @dutchdriftking op de eerste plek met 5.398 reacties. Dit jaar ligt de lat iets lager, maar het is nog steeds impressive. Het gaat om maar liefst 3.471 schrijfsels, afkomstig van de man die vorig jaar nog op de derde plek stond. Gefeliciteerd Freddy!

Top 10: meeste reacties per gebruiker in 2017
@viezefreddyw – 3.471
@mashell – 3.140
@lincoln- 2.795
@dutchdriftking – 2.717
@berlinetta – 2.606
@lekbak – 2.459
@pomoek – 2.453
@desjonnies – 1.893
@Edge – 1.859
@e34m5touring – 1.806

Dan gaan we door met de artikelen die de meeste reacties mochten ontvangen. Lezersvragen scoren traditioneel goed, met doorgaans veel meer reacties dan je tijdens een gemiddeld toiletbezoek kunt lezen, maar een prijsvraag en goeie column zorgen ook voor veel interactie.

Top 10: artikelen met de meeste reacties in 2017
Lezersvraag: de snelste auto waar je ooit in hebt gereden? – 379 reacties (rubenpriest)
Lezersvraag: wat is de meest nutteloze optie op je auto? – 310 reacties (jaapiyo)
Lezersvraag: welke auto staat er op jouw shortlist? – 291 (rubenpriest)
Tickets voor Spa-Francorchamps, we geven ze weg! – 237 (autoblogger)
Lezersvraag: wat is jouw favoriete automerk? – 216 (willeme)
Hoe vaak was jij je auto eigenlijk? – 204 (dizono)
Lezersvraag: wat is de elegantste auto aller tijden? – 199 (dizono)
Lezersvraag: wie is jouw favoriete autovlogger? – 194 (willeme)
Column: koop GEEN crossovers meer – 173 (casperh)
Tadaa! Hiermee gaat onze politie plofkrakers vangen – 170 (mauritsh)

Leuke, al die oneliners, maar what about some serious content? Zoals altijd hebben we de 10 berichten met gemiddeld de langste reacties opgezocht, wat iets zou moeten zeggen over een inhoudelijke discussie. Voor de duidelijkheid, het eerste getal is het aantal reacties, het tweede getal het gemiddeld aantal woorden per comment, waarna we afsluiten met de auteur van het desbetreffende artikel.

Top 10: artikelen met gemiddeld de langste reacties
De 7 struikelblokken voor Alfa Romeo Sauber ( 36 | 642 | ikschrijfookoverautos )
Gaat Hamilton knielen tijdens het Amerikaanse volkslied? ( 61 | 571 | mauritsh )
Dit zijn de elektroplannen van Renault-Nissan ( 18 | 543 | mauritsh )
Wat je moet weten over Infiniti’s elektrische sportwagen ( 11 | 524 | mauritsh )
“Vaste ondersteuning voor stewards in F1 noodzakelijk” ( 18 | 494 | ikschrijfookoverautos )
Verkeersveiligheidsmanifest: we willen meer controles! (60 | 490 | jaapiyo )
Dit zeggen internationale media over de pech van Max ( 31 | 490 | mauritsh )
No matter what: de wegen raken steeds voller ( 150 | 478 | rubenpriest )
Hoe zeker weten we dat Benetton vals speelde in 1994? ( 31 | 474 | jaapiyo )
Ricciardo: “Als we goed beginnen, zijn we favoriet” ( 18 | 473 | jaapiyo )

En dan nu het lijstje waar jullie natuurlijk allemaal voor gekomen zijn: zat je afgelopen jaar bij de grappigste personen op Autoblog? Grote afwezige is @lincoln, die er vorig jaar nog met de winst vandoor ging. Ditmaal mag opper-commenter Freddy zich echter de winnaar noemen, zijn reactie was de best gewaardeerde comment van dit jaar.

Top 10: de best gewaardeerde reacties
@viezefreddyw gaf de scherpste reply van het jaar:
Audi gaat vanaf volgend jaar buitenspiegels vermoorden? – 474 plusjes

@dutchcarguy over zijn ex-vriendin:
Lezersvraag: de snelste auto waar je ooit in hebt gereden? – 432 plusjes

@viezefreddyw laat Koos tegen de hand praten:
Koos Spee : Flitsmeister niet zo handig als het lijkt – 431 plusjes

@2505 maakt de jetcars grap:
Deze Porsche-dealer nam een jonge rijkaard niet serieus – 389 plusjes

@e34m5touring maakt de beste Alfa-grap van het jaar:
Volvo zegt de verbrandingsmotor vaarwel! – 377 plusjes

@Rick-dos over de zus van zijn vrouw:
Deze 7 net-niet toppers zijn absoluut de moeite waard – 364 plusjes

@matter geeft niks om knipperlichten op een BMW:
Lezersvraag: wat is de meest nutteloze optie op je auto? – 355 plusjes

@599gto over de capaciteit van Belgische snelwegen:
Belg gesnapt met 252 km/h, hoeft niks te dokken – 326 plusjes

@ko4n krijgt veel medestanders:
Aanschouw! De Tesla Model 3 van alle kanten – 321 plusjes

@noflexzone over toeters op een dikke Merc:
Voor 14 mille ben je met deze Merc helemaal het mannetje – 311 plusjes



87 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
In andere woorden: deze mensen hebben het langst op de pot gezeten dit jaar.
@dromedaris: nu je het zegt…
@dromedaris: Ach, waar is de tijd dat ik op 1 stond in aantal reacties. Ik herinner het me nog levendig. Op 2 januari van dat jaar had ik me teruggetrokken op het kleinste kamertje, en toen brak de klink af…
Ik kan aan m’n aantal reacties zien dat ik het drukker heb gehad met werken….
@dutchdriftking: Same here.
Freddy, de ‘necrosis’ van AB :-)

( qua grootste aantal reaguursels dan, anderszins niet, hoop ik )
@amghans: Nou moet je me even helpen wat necrosis is Haha.
@amghans: sst.. necrosis is het best bewaarde geheim van Geenstijl. Het roze weblog hier noemen is zo’n beetje hetzelfde als vloeken in de kerk hier volgens mij
Als @dutchcorvette stond ik er ooit tussen. Enorme uitdaging in 2018 om er weer tussen te staan.
@porschepdk: respect man
@porschepdk: wel sneu als dit een uitdaging van iemand is.
@hplh: was een grapje. Wat denk je nou zelf.
Misschien een beetje offtopic, maar ik herinner me nog een reactie van een voormalig Autoblog-redacteur. Iets met een kratje pils en een bepaalde F1 coureur. *kuch* @nicolasr *kuch*
@Edge: Max is toch gewoon wereldkampioen geworden afgelopen jaar? Dat moet haast wel, anders zouden ze niet zo veel over hem schrijven toch? Een puber die een beetje in de marge rondrijdt krijgt die eer natuurlijk niet… ;-)


Maar serieus. Ik heb gezegd dat ik de twee liter alcoholvrij bier graag adje trek, maar er moet wel een cameraploeg van Autoblog bij aanwezig zijn. Maar daar wil @autoblogger niet in voorzien. (Dank je wel daarvoor trouwens!)
@nicolasr: kleine moeite om een vriend te vragen het filmen met je eifoon.
@kilum: klopt. Maar ik wil dat @martijngizmo me filmt! ;-)
Ik vind dat @lincoln wel een eervolle vermelding mag krijgen, eigenlijk
@coffeecup: ik niet!
@coffeecup: mee eens
-edit: nutteloze bijdrage-
@rhellema: hier mag ook wel een top 10 voor, mensen met de meeste:
-edit, nutteloze bijdrage-

Of top 10 voorzetjes geven (dan haal ik ook eens een vermelding voor het alfa inkoppertje van @e34m5touring)
@coffeecup:
Die is al zo vol van zichzelf, dat-ie bijna uit elkaar klapt. Dus doe maar niet.
@coffeecup: de reageerder met de “leukste grap” over een overleden peuter!

https://www.autoblog.nl/nieuws/gevaarlijke-onbewaakte-spoorwegovergang-gaat-sluiten-98885
Spendeer meer dan 2 dagen hier en je kent die hele top 10, dus daar geen verrassingen, maar dat bedoel ik zeker niet negatief. Bij de plusjes ben ik verrast: ik heb een paar keer tegen de 200 aangezeten en vond dat veel, maar eigenlijk de hele top 10 heb ik nog nooit gelezen. Ook wel leuk, kan ik weer eens lachen.
Lees eigenlijk nooit de reacties.
@thomasthomas: ik ook niet.
Kolere. En ik maar denken dat ik minder gereageerd heb dan vorig jaar. Sta ik zomaar op plek 1. Maar even achter de oren krabben.

Maar het was weer een mooi jaar heren. Bedankt voor alle leuke, informatieve, grappige, soms flauwe en onnodige content. Ook de rijtesten zitten voor mijn gevoel op een hoger niveau. En dan met name het camerawerk. Applaus voor @martijngizmo.

Ik zit ook nog eens te denken aan een paar gastbijdrages als dat kan. Maar ik wil me niet opdringen…
@viezefreddyw: Klopt! Zeker het camerawerk is sterk vooruit gegaan! De nieuwe “Mijn auto” rubriek is ook vaak interessant! Beter goed gejat dan… ;)
@viezefreddyw: Verdomme freddy ik wou dat ik jou was. De meeste vrije tijd van iedereen, de beste opmerking en ook nog een Ferrari rijden. Wat doe ik verkeerd? ;)
@berlinetta: Vrije tijd kan je altijd maken. Zeker als je een kantoorbaan hebt is het nog wel eens mogelijk om wat te reageren.

Met de andere twee punten kan ik je helaas niet helpen.
@viezefreddyw: Ja ik heb zelf ook een kantoorbaan. Mijn tweede leven op AB is altijd maat een paar klikken van me verwijderd.
@viezefreddyw: wat ik mooi vind is dat je verhoudingsgewijs een net percentage inhoudelijk reacties hebt. Ik kan ook wel op elk topic een slechte grap posten (VAG met diesel, olie, etc etc, Alfa met onbetrouwbaarheid, Mercedes met taxi etc). Maar dat voegt niets toe. Dus kudos Fred!
@dunhozzie: Dank je wel. Ik probeer ook zo veel mogelijk inhoudelijk te reageren met af en toe eens een grapje of wat flauwekul tussendoor.
@viezefreddyw:
Ik zit momenteel volop ‘in’ het pre-war tijdperk. Er gaan weer compleet nieuwe werelden voor mij open.
Merken als Locomobile, Pierce Arrow, De Dion-Bouton; fascinerend allemaal. Begint wel te kriebelen om eens een gastbijdrage te schrijven, met als lijdend voorwerp iets uit die tijd…
@Rob: Ik heb dus hetzelfde Rob. Ik zit mij momenteel erg te verdiepen in het autoracen van voor de tweede Wereldoorlog. Dat vind ik dus erg fascinerend.

Met name mannen als Carraciola, Nuvolari, Hermann Lang. Of de vrouw die furore maakte met een Bugatti Type 30, Eliska Junková. Ook wel bekend als Elisabeth Junek. Dat vind ik fascinerende verhalen.
@viezefreddyw:
Harry Miller. Dat is dé zoekterm. Die man bouwde in jaren 20/30 de beste raceauto’s. Inspireerde bijvoorbeeld Ettore Bugatti. De wereldberoemde Bugatti Type 35 uit 1924 vind zijn oorsprong vijf jaar eerder. Bij dit patent van Harry Miller:
http://patentimages.storage.googleapis.com/pages/USD55070-0.png

De Type 35 is haast een 1 op 1 kopie. Niks ten nadele van meneer Bugatti verder, maar Harry Miller was denk ik wel de messias van de racerij toentertijd.
@Rob: Ah, interessant. Daar ga ik eens wat van opzoeken. Dankjewel voor de tip!
@viezefreddyw: Je zou een eigen website kunnen beginnen. Heeft mij ook geen windeieren gelegd ;-)
@willeme: Tja.. Alleen heb ik nog geen 10% van jouw kennis. Dus voor mij is zo’n rol niet weggelegd vrees ik. Helaas…
@viezefreddyw: gastbijdragen zijn altijd welkom!
Ik voel me vereerd, nummer twee met de meeste plusjes op een reactie. Bedankt!
had geen idee dat er ook nog steeds dit soort statistiekjes worden gepubliceerd.
Gefeliciteerd heren! Altijd leuk om de comments te lezen. Staan soms grappige maar ook super informatieve stukjes in.
’t Was weer gezellig stelletje ventieldopjes! Veel goeds aan allen voor volgend jaar!!
Zou leuk zijn als autoweek zo’n lijstje maakt. Ik weet dan in ieder geval degene met de meeste reacties, de Bofkont (-:
@monsieurleloure: bij AutoWeek gaat de vlag uit als er meer dan 30 reacties onder een bericht staan. Ik was altijd helemaal AutoWeek (paar keer in het blad gestaan, sta in hun bloggersboek, ben op de redactie te gast geweest) maar om de een of andere reden is het een beetje over heb ik het idee. Het blad is nog steeds leuk om te lezen maar de website verliest op bijna alle fronten (op carbase na) van Autoblog.
Ik haal dit lijstje nooit denk ik
@rob5nismo: Ik zou daar niet rouwig om zijn…
@henrie: nee ben ik ook niet hahaha
Toch weer in de top 10. Dat had ik niet verwacht eigenlijk want ik heb het thuis best druk tegenwoordig. Blijkbaar reageer ik dan best veel tijdens het werk…
@lekbak: gelukkig is je werk zittend te doen en heb je net ff wat meer tijd om te anticiperen dan in het verkeer, al moet je natuurlijk altijd blijven opletten ;-)
Ik heb ook wel eens een plusje gekregen. Het komt allemaal wel erg….. Ag laat ook maar.
Die duimpjes.. zo 2017.
Mooi lijstje reageerders, goed gedaan mannen!
En proost, op een mooi 2018! En dat de Autoblog servers het maar zwaar te verduren mogen krijgen ;-)

http://boitierrouge.com/wp-content/uploads/2015/09/Turbot-03.jpg
(Zomaar een mooie foto. Hulde ende applaus voor de gene die het beestje bij zijn naam kan noemen.)
@rob: Turbot 2 Turbotraction. Mengelmoesje van wat Franse merken als ik me niet vergis. Achterkant heeft wel wat weg van de BAT cars van Alfa.
@e34m5touring:
*Applaus*

Onderhuis een Porsche 924, gebouwd door het clubje wat we tegenwoordig kennen als Touring Superleggera. En uiteraard gebaseerd op de striptekeningen van Franquin (Robbedoes, Guust Flater, etc):
http://img908.imageshack.us/img908/7550/umFJHb.jpg

Heel erg knap nagemaakt wel.
@rob: Ik las dat Sbarro er nog eens een concept van heeft gemaakt. Op basis van een V6 Xantia Activa. Maar kan er verder weinig over vinden.
@e34m5touring:
Dat was de Turbot Rhino, ook uit de Robbedoes strips. Komt iets minder goed uit de verf vind ik:
https://c1.staticflickr.com/3/2903/14442333717_7a1fcfb9b3_b.jpg
@e34m5touring:
De Socema-Grégoire conceptcar (met turbinemotor) was dan weer de inspiratie voor André Franquin:
http://www.ultimatecarpage.com/images/gallery/retromobile2015/Socema-Gregoire-80336.jpg
Zegt het niet enorm veel over Autoblog (en de bezoekers) dat de top tien van nu nog niet 1/3 haalt van de “top-jaren” qua aantallen reacties? Met minder dan 3500 reacties haalde je eerder de top 10 niet eens… Ik denk dat ik van de ongeveer 20.000 reacties er de meeste in een jaar of 4 heb geschreven en nog geen 1000 dit jaar (denk ik). Ach ja, jammer dat het Autoblog van “vroeger” zo is afgezakt naar veel reclame, veel content (waaronder bedenkelijk niveau) en nauwelijks nog discussies..
@w0o0dy: daar kunnen we het best even over hebben…
@imarinos: helaas.. los van het feit dat iedereen alleen op elkaar kan reageren (of meerdere namen moet toevoegen (omslachtig!)) Knalt er al snel een vorm van censuur in… En dan is de discussie weer de nek omgedraaid.
@w0o0dy: censuur wordt alleen toegespast als de huisregels niet worden aangehouden. En echt heel vreemde regels zijn het niet (schelden, op de man spelen, ‘vieze’ woorden). Dus op zich hoeft de censuur niet de belemmering te zijn.
@w0o0dy: dat moet dan wel HEEEEL lang geleden zijn. Ik heb zelf de top-10 een keer gehaald als reaguurder in (IIRC) 2014 met iets van 1.300 reacties.
@jaapiyo: met de jaren wordt alles relatief… Jaar of 8 geleden meen ik dat we op 6000 reacties in 1 jaar zaten per persoon.
@w0o0dy: dat is wel elke dag 16 reacties hè…
@jaapiyo: Dat is gewoon belachelijk veel. Dan heb je geen privé-leven.
@willeme: speel niet met mijn prive
@jaapiyo: &@willeme: de toppers waren de lui die “raad de plaat” speelden. Detail foto en dan met een aantal mensen de juiste auto raden.. je kwam dan al snel op 20/30 reacties op een dag/avond op 1 artikel… @Citrofiel @Esprit_de_flandres @Klassiekerrally en nog wat anderen waren bloedfanatiek en goed.. en verder pittige discussies met @Rick_dos: en nog wat andere Bmw-fanboys die nog geloofden dat hun heilige merk nooit en te nimmer fwd zou doen en de turbo voor de diesels zou bewaren.. those were days…
@w0o0dy: ja, ik ken die fanboyw. Tegenwoordog zit @Jaapiyo elke koffiepauze op de redactie te verkondigen dat de 216d Gran Tourer de beste auto aller tijden is…
@willeme: *schud meewarig het hoofd* de jeugd van tegenwoordig. Snappen echt geen zak van échte auto’s..
@w0o0dy: Raad-de-plaat, miljaar, rats vergeten! Waarom doen jullie dat niet meer, AB?
@w0o0dy: Toen ik net begon stond ik met 5+k reacties nog niet eens in de top 5 geloof ik.
@w0o0dy: Ligt ook aan hoe de artikelen worden geschreven. Ik lees nog steeds alle artikelen maar reageer vaak niet omdat veel artikelen geen reactie in mij oproepen. Ik ben niet van het reageren om te reageren. Dat hebben vast meer mensen.
@w0o0dy:
De omloopsnelheid (om het zo maar even te noemen) van de artikelen is ook flink omhoog gegaan. Nu 20 per dag ofzo?
Dat maakt het ook wel lastig om discussies te krijgen. Want als het eenmaal van de frontpage af is, wordt het niet/nauwelijks meer gelezen.
@w0o0dy: We worden ouder, W0o0dy. ;)
@e1000bmw523i: oud is het nieuwe jong!
Waar is @alfarobert? Die zie ik toch ook vaak. Of ben ik hier al zo lang niet meer geweest dat hij niet meer veel reacties plaatst?
Vroegâh… Toen kwam ik nog voor in dat lijstje. Hell… Zelfs in de offline versie van Autoblog!
Toen waren er nog theekransjes. @w0o0dy geeft al aan waarom ik hier minder lees en reageer.
@klassiekerrally: die offline heb ik ook nog liggen en ik sta er ook wel ergens in.

Je kennis en de levendige discussies worden (door sommigen) gemist. De beste wensen voor 2018 “ouwe”.
@w0o0dy: Jij ook volgas ’t nieuwe jaar in! :-)
@klassiekerrally:
Kom ik toch zomaar een archieffoto van den goede oude tijd tegen:
http://www.prewarcar.com/images/stories/user_images/_1498209246_resized_picnic_1.png

Is dat nu een jonge @lincoln uiterst rechts?! :-)
@rob: Ach, die goede oude tijd *polygoonstem*
@Rob: toen zagen we er een stuk beter uit! Toen heette ik nog Emile_Benz.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).