Voordat het seizoen dan ein-de-lijk gaat beginnen, enkele huishoudelijke mededelingen en de laatste F1 informatie die je moet weten voordat je de GP van Oostenrijk gaat bekijken.
Het heeft even geduurd, maar het gaat 5 juli toch echt gebeuren. Er is eindelijk weer een Grand Prix! Sterker nog, er staan acht GP’s gepland. We gaan weer racen!
Heel erg leuk en aardig allemaal, maar hoe zat het allemaal ook alweer? Natuurlijk zijn er raszuivere F1-fans die slapen onder een Ecclestone-dekbed, maar wat speelde er ook alweer allemaal? Daarom in een uitgebreid artikel even alle belangrijke ins en outs die je moet weten voordat we van start gaan!
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team
Bij Mercedes lijkt alles aan de oppervlakte heel erg rustig en stabiel te zijn. Lewis Hamilton mag gaan voor zijn zevende wereldtitel dit seizoen. Ondanks dat Valtteri Bottas heel erg in zijn eigen titelkansen gelooft, is men bij Mercedes waarschijnlijk banger voor LeClerc of Verstappen, dan Bottas. Je zou kunnen zeggen dat er geen sprake is van laatste F1 informatie bij dit team, maar niets is minder waar. Achter de schermen gaat er wel een hoop veranderen. Toto Wollf houdt meerdere balletjes omhoog en Andy Cowell (de man achter de succesvolle motoren), is vertrokken. Nu duurzame bonenteller Ola Kallenius aan het roer staat bij Mercedes, is de toekomst voor het team allerminst zeker in de huidige vorm. Desondanks kunnen we ervanuit gaan dat Mercedes alsnog het te kloppen team is dit seizoen. In de trainingen zag het er enorm stabiel en snel uit, zoals gewoonlijk dus.
Scuderia Ferrari Mission Winnow
Het vorige seizoen was voor Ferrari erg pijnlijk. Ondanks de auto bij vlagen erg snel was, kwam dat er absoluut niet altijd uit. Dit jaar krijgt Leclerc overduidelijk de favoerietenrol. De Monegask was geregeld sneller dan Vettel, haalde meer pole positions en won meer races. LeClerc kreeg een contract voor vier jaar aangeboden, Vettel voor slechts 1 jaar. Reden voor Sebastian Vettel om na dit seizoen weg te gaan. Het is zeker geen pannenkoek met vier wereldtitels op zak, dus wellicht dat ‘ie dit seizoen een stabielere kant van zichzelf laat zien. Niet dat Sebastian er wat aan heeft voor zijn toekomst bij Ferrari, want Carlos Sainz zal Vettel volgend seizoen vervangen.
Aston Martin Red Bull Racing
Elk seizoen moet het dan toch gaan gebeuren, dat Christian Horner en de zijnen eindelijk de aanval (succesvol) openen op de top. Dit jaar is het niet anders. De voortekenen zijn echter beter dan ooit. De Honda V6 is betrouwbaar en behoorlijk krachtig, het chassis is bijna altijd van topklasse en de rijders nu eindelijk ook weer. Met Gasly wilde het gek genoeg niet lukken, maar Alexander Albon lijkt een betere tweede rijder naast Verstappen te zijn dan Gasly. Of hij ook het niveau van Ricciardo kan evenaren, zal de tijd ons moeten leren. Anders kan Vettel nog instappen.
McLaren F1 Team
Veel laatste F1 informatie als het gaat om het team van McLaren. Vorige jaar was McLaren veruit ‘Best of the Rest’. Het was niet het ‘niet top 3′ team met meeste podium finishes, dat was Toro Rosso. McLaren wist echter heel erg constant te scoren. Carlos Sainz ontpopte zich tot een zeer degelijke teamleider en Lando Norris is duidelijk snel doch jeugdig. Normaal gesproken een goed uitgangspunt, ware het niet dat McLaren op dit moment er financieel heel erg slecht voor staat. Zowel de automotive als de racedivisie heeft te maken met ernstige financiële tekorten. Als klap op de vuurpijl verlaat Sainz het team aan het einde van het seizoen om naar Ferrari te verhuizen. Nu krijgen ze ervaren coureur Daniel Ricciardo ervoor terug, als het niet te laat is.
Renault DP World F1 Team
Bij Renault heerst er al een tijdje behoorlijke onrust als het gaat om personeelsbeleid sinds de Franse fabrikant terug is in de F1: Magnussen, Palmer, Hulkenberg, Sainz reden voorheen voor het team. De laatste F1 informatie omtrent het Franse team stelt nog niet helemaal gerust. Dit seizoen mogen Ricciardo en Ocon het proberen. Het is het tweede en laatste seizoen voor Ricciardo, die het toch niet zo leuk vind om voor veel geld in de middenmoot te rijden. Daarom gaat hij volgend jaar bij McLaren voor weinig geld in de middenmoot rijden. Dat wil niet zeggen dat Renault niets klaar gaat spelen: het is nog altijd een volwaardig fabrieksteam en Esteban Ocon is een zeer snelle coureur.
Scuderia Alpha Tauri Honda
Bij Alpha Tauri heerst er relatieve rust. Officieel is het een opleidingsteam, maar beide coureurs hebben al eens eerder voor het grote Red Bull gereden. Dat Gasly terug gebracht is, is begrijpelijk. Daniil Kvyat is een degelijke coureur, maar iemand die in 2015 debuteerde voor Red Bull rijdt nu zijn zesde F1 seizoen voor het opleidingsteam van Red Bull. Er is vrij weinig aanwas of het programma werkt niet zo best. Reservevoureur is Sérgio Sette Câmara, een redelijk succesvolle F1 courer. Hij was ook in 2016 testcoureur voor Toro Rosso. Verder niet veel huishoudelijke mededelingen uit Faenza.
BWT Racing Point F1 Team
Bij dit team lijkt er weinig aan de hand te zijn als je naar de buitenkant kijkt. Vorig jaar werden de stoeltjes bezet door Sergio Perez en Lance Stroll, net als dit jaar. Beide coureurs hebben een nieuw contract gekregen tot om tot 2022 te kunnen racen voor het roze team. Maar op de achtergrond gebeurt er heel erg veel. We zouden het hele laatste F1 informatie artikel kunnen vullen met alles omtrent Racing Point. Lawrence Stroll heeft in de tussentijd Aston Martin gekocht en wil dit merk combineren met Racing Point. Nu is dat voor de latere termijn. Voor de kortere termijn: de auto leek een kopie te zijn van de Mercedes van vorig jaar en was zeer veelbelovend tijdens de wintertests. Dit zou weleens de verrassing van 2019 kunnen zijn en met de nieuwe backup zelfs een vaste waarde in de top 3 kunnen worden.
Alfa Romeo Racing Orlen
Het junior team van Ferrari heeft een senior coureur van Ferrari (Raikkonen) en een niet al te succesvolle tweede coureur: Giovinazzi. Beide coureurs rijden dit jaar ook. Verder lijkt het redelijk rustig te zijn bij het voormalig Sauber-team.
Haas F1 Team
Dankzij Haas is de Netflix show ‘Drive To Survive’ een absolute hit. Met name de uitlatingen van Gunther Steiner zijn geweldig ‘Today we looked like a Bnch of stpd wank*rs’. ‘Grosjean is not here because he is no points’. Qua rijders bezetting is het het elfde als vorig jaar. De Haas VF-19 was niet al te best en Haas stak daarvoor de hand in eigen boezem. Haas is een relatief klein team, dus ze zullen wel blij zijn met de budgetcap die eraan komt. Verder lijkt het voornamelijk afhankelijk te zijn van hoelang Gene Haas er nog zin in heeft.
Williams Racing
Het veel geplaagde Williams haalt te vaak de voorpagina’s voor de verkeerde redenen. Claire Williams moet alle zeilen bij zetten om het eens zo prestigieuze team niet ten onder te laten gaan. Veel slechter dan vorig jaar kan de auto niet zijn. Russell is een verdienstelijk coureur, dus met een beetje mazzel kan hij in sommige gevallen voor een klein stuntje zorgen. Latifi is niet bovengemiddeld goed, maar zijn vader (spreek uit: faduhrrrr) is wel bovengemiddeld rijk. Het laatste F1 nieuws omtrent Williams is het wegvallen van hoofdsponsor Rokit, gelukkig sprong Latifi Senior in met wat Canadese dollars en heeft de Williams een nieuwe look, alvorens er was gereden met de nieuwe auto. Ook Toto Wolff droeg zijn steentje bij.
Agenda
De laatste F1 informatie beperkt zich niet alleen tot de teams en coureurs, maar ook de circuits. Op dit moment zijn de eerste acht races ingepland, waaronder de GP van België. Het is nu nog even kijken hoe de rest wordt ingevuld. Sommige circuits zullen zeker niet alsnog op de agenda verschijnen. Denk aan Canada, Zandvoort, Vietnam, Monaco en Bakoe, om er een paar te noemen. In veel gevallen gaat het om stratencircuits, waarbij het organisatorisch onmogelijk is om een dergelijke race te houden. In het geval van Zandvoort mag er geen publiek aanwezig zijn. Geen probleem voor Bahrein, maar in Zandvoort zijn de inkomsten van belang. Over inkomsten gepsroken, die zul je nodig hebben om F1 te kijken, want RTL gaat het niet meer gratis uitzenden.
Potentiele Grand Prix’
In plaats daarvan zijn er wel een paar circuits die níet op de agenda staan of stonden, maar die nog wel kans maken om dit jaar een race te mogen organiseren. De drie grootste kanshebbers zijn Mugello (Italië), Imola (Italië) en Portimao (Portugal). Een uitgebreid verslag van de nieuwe kalender kun je hier bekijken, maar uiteraard zullen we ‘m even voor je vermelden, hieronder:
Datum | Race | Locatie | |
05-07 | GP Oostenrijk | Red Bull Ring | |
12-07 | GP Steiermark | Red Bull Ring | |
19-07 | GP Hongarije | Hungaroring | |
02-08 | GP Groot-Brittanië | Silverstone | |
09-08 | GP 70th Anniversary (ja, echt) | Silverstone | |
16-08 | GP Spanje | Barcelone-Catalunya | |
30-08 | SP België | Spa-Francorchamps | |
06-09 | GP Italië | Monza | |
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Kunnen jullie de tijden er ook ff bij zetten?
SpeedGeek zegt
https://www.formula1.com/
Gulli zegt
Is Sergio Sette Camara niet een redelijk succesvolle F2 coureur ipv F1 courer?
vonklausenburg zegt
Even een kritisch punt uit liefde voor AB:
De laatste tijd zie ik veel spel- en typfouten voorbijkomen, daarnaast heel veel stijlfouten: tautologieën en contaminaties bij de vloot. Voortaan beter redigeren, want het gros van de fouten mag en kan gewoon echt niet meer. Zeker niet als er ooit eens minimaal een diploma Havo of VWO is behaald met een vervolgstudie erachteraan.
Dus, voor de duidelijkheid. Zaken als “en tevens” zijn poging tot slim doen want “tevens” klinkt zo lekker fancy. “Tevens” betekent al “en” en “en en” is hoe mijn zoontje toen hij zes was een verhaal vertelde. Doe dus maar niet meer. Ook regelmatig gezien: “overnieuw”, dat is een doodzonde. Het is “opnieuw” of “over doen”.
Bij twijfels: Genootschap Onze Taal is leidend en geeft de juiste uitleg erbij.
https://onzetaal.nl/taaladvies/
hiostu zegt
Het woord “tevens” heeft als betekenis “daarbij” of “ook” en niet “en”. Dat betekent dat “en tevens” dus “en ook” is. Dat is op zich een correcte zin. Sterker nog, je link voor taaladvies gebruikt zelf ook “en tevens”
https://onzetaal.nl/taaladvies/merengue-meringue/
“Merengue is de muziek van de Dominicaanse Republiek en tevens de benaming voor de dans die op die muziek uitgevoerd wordt.”
Neemt niet weg dat ik het wel redelijk eens ben met je punt. Je ziet echter ook dat een foutje ook zo gemaakt is.
griffendahl zegt
Sorry, maar ik heb doorgaans helemaal geen problemen met genoemde fouten in de artikelen, de strekking is mij helder en ik maak zelf ook wel eens een taalfoutje. Het is een blog over auto’s, niet over de puurheid van taal. Maar als je dan zo’n opmerking maakt, en je gaat in de eerste zin zelf al het schip in met ‘bij de vloot’, dan zie je zelf wel hoe moeilijk het is om het helemaal perfect te doen…
willeme zegt
@vonklausenburg: Om te zorgen dat alle lezers gratis kunnen lezen en gratis kritiek kunnen leveren, hebben wij géén dagen de tijd om de content te maken. Zoals bij veel bedrijven moeten de activiteiten binnen een bepaalde tijd gebeuren. Daar zitten we vaak al boven, om juist toffe content voor de lezers te maken. Dus die 30% extra tijd, wordt er al in gestoken: maak je geen zorgen! Als er een foutje in staat, dient dat inderdaad eruit gehaald te worden, uiteraard. Zeker als het type- en spelfouten zijn.
Het woord ’tevens’ staat volgens mij gewoon correct en was absoluut ‘geen poging tot slim doen’. Overnieuw staat niet eens in de tekst, dus dat vind ik een vreemde: zeuren op iets dat niet eens relevant is voor dit artikel.
Overigens, kleine stijlfouten kunnen zo gemaakt worden. Dat gebeurt ook in je eigen comment. Dit is niet vervelend bedoeld, maar het geeft aan dat je qua stijlfouten oeverloos kunt muggenziften. Het is namelijk niet ‘bij de vloot’, maar ‘bij de vleet’. Ook is het ‘havo of vwo’ en niet Havo en VWO.
Erik zegt
-edit: jij wint ;-) –
maferick74 zegt
@willeme: ben ik nou de enigste die zich daar niks van aantrekt. Als er meer tijd in komt te zitten kost dat waarschijnlijk het duurst en is het niet meer gratis. Oh ja Nederlands was nooit mijn goeiste vak.
geenidee zegt
En als we dan gaan betalen om F1 te kijken, welk medium is het geld het meeste waard?
banderas zegt
@geenidee: F1 Pro TV. Lekker in het Engels kijken (of wat je liever wil). Wel even kabetlje van je pc naar de tv toe.
spacemoon24 zegt
@geenidee: Voor mij was F1 TV vorig jaar een geweldige aankoop. Het kost iets van €60 per jaar en hiermee kan je alle trainingen, kwalificaties en races kijken. Je kan kiezen tussen verschillende commentatoren (waaronder Nederlands, mocht je dat willen), maar het Engelse commentaar spreekt mij het meeste aan. Ook kan je van iedere coureur de cockpit view aanzetten op ieder gewenst moment.
ouwedibbes83 zegt
@spacemoon24: klinkt aantrekkelijk. Een nadeel is dacht ik dat je t niet naar je smart TV kunt streamen in hoge resolutie. Ja, in de Chrome browser kijken of bekabeld kijken, maar ik heb liever een app voor Android TV of chrome casten uit de app.
spacemoon24 zegt
Er is inderdaad nog geen app beschikbaar voor Chromecast o.i.d. Ik sluit meestal mijn laptop aan op de tv waardoor je wel stabiel en scherp beeld hebt. Bij mij is het wel mogelijk om mijn telefoonscherm te mirroren op de TV en daarmee de F1 TV app van mijn mobiel op de tv te laten zien. Dat zou nog een alternatief kunnen zijn.
dabazz zegt
Even off topic.. Ik wist niet dat Kimi zo’n joekel van een tattoo heeft. Niet echt mijn smaak, maarja verder als coureur erg interessant persoon!
carmasterr zegt
@willeme
RTL heeft de gratis uitzendingen gewoon nog dit jaar. Pas vanaf 2021 pakt Sky de rechten in.
weijs zegt
Die foto van Ocon!! Ik pis in m’n broek hier! ??