Dít verwachten we op de IAA 2019!

Auteur: , 40 Reacties

De IAA is traditioneel een enorme beurs met een stortvloed aan noviteiten. Deze kun jij verwachten in Frankfurt dit jaar!

IAA

Hij komt er weer aan, de IAA in Frankfurt. Het is een van de grootste Europese autobeurzen. De IAA opent zijn deuren op 12 tot 22 september 2019. De persdagen ervoor zullen wij verslag gaan doen van alle noviteiten die op de beurs aanwezig zijn.

Afzeggingen
Helaas zijn er een enorm aantal merken die niet aanwezig zullen zijn. Het deelnemen aan dat soort evenementen is peperduur. Ook is de IAA een waanzinnig Duits feestje. Met name de Duitse premium-merken (Audi, BMW en Mercedes-Benz) rollen dusdanig met hun automotive spierballen, dat het voor andere merken kansloos is. Volvo staat in Europa alleen op de Salon van Genève. Chrysler en Infiniti zijn officieel afgemeld, maar zijn ook niet meer actief in Europa.

Helaas is de gehele FCA-tak niet te bekennen op de beurs. Ook diverse Japanse merken bedanken voor de uitnodiging en blijven thuis. Peugeot en Citroen zullen volgend jaar in Parijs weer van de partij zijn, op de IAA mag Opel los gaan. Daarin zijn ze bloedserieus, want ze hebben voor dit jaar méér vierkante meters geboekt dan BMW, dat vorige editie een stand had inclusief circuit voor EV’s en meerdere verdiepingen. Ja, echt.

Deze merken zullen NIET op de IAA 2019 staan:
Abarth
Alpine
Alfa Romeo
Aston Martin
Cadillac
Chevrolet
Citroen
Dacia
DS Automobiles
Jeep
Mazda
Mitsubishi
Nissan
Peugeot
Rolls-Royce
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
Volvo

Dat zijn een flink aantal merken die géén acte de présence geven. Op zich is het wel logisch, want de merken van de Group Renault, FCA, PSA (behalve Opel) en kleinere merken slaan de beurs over. Uiteraard zal er nog meer dan genoeg te zien zijn op de IAA. Net als elk voorgaand jaar hebben we een overzicht met alle noviteiten. Zoals je kunt zien staan sommige modellen met een asterisk (*). Deze is niet officieel bevestigd voor de beurs, maar worden volgens diverse bronnen en mannen in regenjas wél verwacht.

Primeurs:

Audi
Audi A1 Citycarver
Audi A3 Sportback*
Audi RS6 Avant (C8)
Audi A5 facelift
Audi RS7 Sportback
Audi S5 Cabriolet
Audi S8 (D5)
Audi SQ7 (facelift)

Audi S8 quattro (D5) '19

BMW
BMW 1 Serie (F40)
BMW 3 Serie Touring (G31)
BMW M4 Edition M Heritage
BMW M8 (F92)
BMW 8 Serie Gran Coupé (G16)*
BMW X6 (G06)
De onzichtbare X6
BMW M Vision Next (concept)

BMW M850i xDrive Gran Coupé (G16) '19

Brabus
Brabus G900* (W463)

Byton
Byton M-Byte*

Cupra
Cupra Tavascan Concept

Ford
Ford Kuga
Ford Puma

Great Wall
Great Wall ‘Wey’

Honda
Honda e

Honda e

Hyundai
Hyundai i10
i30 N Project C
Hyundai Kona Hybrid
Hyundai EV Concept*
Hyundai EV Racer Concept

Kia
Kia XCeed

Lamborghini
Lamborghini Sian

Land Rover
Land Rover Defender

Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GLB 35 4-Matic (X247)*
Mercedes-AMG GLC 43 4-Matic (X253)
Mercedes-AMG A45/A45S 4-Matic (W177)
Mercedes-AMG CLA45/CLA45S 4-Matic (C218)

Mercedes-AMG CLA45/CLA45S Shooting Brake (X118)
Mercedes-AMG One* (productieversie)

Mercedes A45 CLA45

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A250e Plug-in Hybrid (W177)
Mercedes-benz B250e Plug-in Hybrid (W247)
Mercedes-AMG GLB-klasse (X247)
Mercedes-Benz GLE Coupé (C293)
Mercedes-Benz GLS (X167)
Mercedes-Benz EQV (W447)
Mercedes-Benz ESF Concept*
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz GLS400d (X167) '19

MINI
MINI Cooper S JCW GP (F56)
Mini Electric (F56)

Opel
Opel Astra (K) facelift
Opel Corsa
Opel Corsa e
Opel Grandland X PHEV

Opel Grandland X Hybrid4 '19

Porsche
718 Cayman GT4 (982C)
718 Boxster Spyder (982C)
Porsche 911 Carrera / Carrera Cabriolet (992)
Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid (PO548)
Porsche Macan Turbo
Porsche Taycan

Porsche 911 Carrera Cabriolet (992) '19

Renault
Renault Captur

Seat
Seat Tarraco FR PHEV

Skoda
Skoda Citigo e iV
Skoda Kamiq Monte Carlo
Skoda Scala Monte Carlo
Skoda Superb (facelift)
Skoda Superb Plug-in Hybrid

Smart
ForTwo (facelift)
ForFour (facelift)

Volkswagen
Volkswagen e-Up
Volkswagen ID3
Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen Tiguan (facelift)*

Volkswagen ID.3 '19



40 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Smart stelt de facelift van de forfour en fortwo EQ voor.
Iemand een idee waar en wanneer ze de nieuwe focus RS introduceren? Ben opzoek naar een nieuwe hot hatch, en ben wel serieus benieuwd naar de nieuwe RS.
@marijn90: Volgens mij wordt ie in 2020 onthuld. Grote kans dat je hem dan pas vanaf Q1 2021 in ontvangst kan nemen.
@berlinetta: mmm.. ik vrees dat ik dat niet vol ga houden. Bedankt iig:)
@marijn90: Is een Focus ST met wat aanpassingen geen optie? Of wil je graag 4WD?
De Honda lijkt me de leukste om eens in het echt te zien.

De Wey is trouwens best mooi en gaaf voor een SUV.
En Lexus?
@svenska_aeroplan_ab: Toyota is er niet dus ga er maar van uit dat Lexus er ook niet is.
@rutgerg: Uitgaabnde daarvan…de vag groep is er wel maar seat niet.
@rutgerg: De Mii Electric wordt dan vergeten om maar een zijstraat te noemen
Eigenlijk wel heel triest als je de lijst met afzeggingen ziet. De Duitse fabrikanten zijn volgens mij door de VDA verplicht om deel te nemen. Vraag me af of die anders misschien ook hadden afgezegd.
AM en Tesla ook niet? Raar als je weet dat Duitsland een grote markt is voor AM en Tesla een groot laadcircuit heeft.
Komt de nieuwe M3 ook niet ???
@ericc: nieuwe M3 is Geneva of New York volgend jaar. Niet eerder… Marktintroductie is mid-2020. Aston Martin staat buiten het event zelf in hun eigen omgeving waar ze de nieuwe DBX laten zien. Tesla bijna nooit op een grote show. Wellicht dat ze nog op het midden termijn staan waar ook McLaren is, maar je ziet ze eigenlijk nooit op shows als de IAA.
En Spijker??
@yippiekaye: zijn allemaal auto’s van privé eigenaren net als vorig jaar, dit gaat over PRIMEURS
Veel bratwurst en loempia’s dus.
Niks nieuws dus op de nieuwe defender na…
Mooi lijstje. En dus geen nieuwe Golf. Alle aandacht naar de ID3.
Mercedes GLB moet volgens mij 1 kopje naar onderen, staat nu bij Mercedes AMG. Of gaan ze ook gelijk de GLB45 presenteren?
@teerdz: Goede! Het antwoord is simpel: beide! Zowel de GLB als de GLB AMG zal te zien zijn. Sowieso de GLB 35, wellicht ook de GLB 45. Die laatste is even gissen.
Word bij Volkswagen. De Tiguan Allspace ook gelijk gefacelift of alleen de normale Tiguan.
Saai. Al die salons hebben nu echt hun langste tijd gehad. De meeste merken komen – als ze dat al doen – alleen naar die in hun thuisland mee of de een deel van de buitenlandse merken die ze bezitten. Tijd om de IAA om te dopen naar DIA?
@jeroenwz: Inderdaad ja! Goede keuze. De IAA is natuurlijk een Duits feestje, maar het gaat de laatste tij echt helemaal nergens meer over. Dat je een beetje grote stand wil hebben, dat is begrijpelijk. Maar dit zijn bizarre tempels met de meest bijzondere special effects en attributen. Bij Mercedes moest je vorig jaar in een lift om a-la-guggenheim naar bededen te lopen. Daar is niet tegenop te boksen voor de andere merken.

Daarom is Geneve zo populair: alle stands zijn relatief klein en overzichtelijk. En op elke vierkante meter staat groot nieuws. Dus het is een eenvoudige rekensom, inderdaad.
@willeme: Ik ben in 2017 naar de IAA geweest en ik vond het vooral erg druk. Nu was ik er wel in het weekend, maar het was bijna niet te doen. Sommige auto’s heb ik niet eens goed kunnen zien omdat er zoveel mensen voor stonden. Bij andere stands werd je gewoon meegesleurd door de menigte.

De Mercedes-stand ben ik toen niet eens meer geweest. Dat was de allerlaatste stand en dat was in een aparte hal. Stond een enorme wachtrij om naar binnen te mogen. Overigens vond ik het ook niet zo slim van Mercedes om pas op het laatste te gaan staan. Ik was er toen ondertussen wel klaar mee en ik denk dat meerdere mensen dan wel moe gelopen zijn.
@berlinetta: Ik heb de mazzel dat ik dit jaar een perskaart heb ;-).

Maar ik ben het met je eens. Ik vind een dagje autoshow altijd heel erg leuk. Ik zorg altijd dat ik er zo vroeg mogelijk ben. Dan is het nog te doen. Na 12:00 uur is het bijna alleen maar dringen en wachten. Heb je vier mensen voor je die ook in een Opel Insignia willen zetten. Bij sommige auto’s wil ik echt even kijken, maar halverwege de middag denk je: bij een autoboulevard krijg je verse koffie en heb je alle tijd en ruimte ;-)
idd. Vroeg en niet in de weekends …. dan is er teveel volk.
Ik mis Ferrari ?
@zippy1964: hoort bij FCA
Volvo staat toch ook op het autosalon te Brussel en niet enkel Geneve
Afgemelde merken zou me een worst schelen. Wie kijkt er nou naar dat modellen
@ozzytrk: Ze hebben ook worst.
@karaya: Ben aanwezig, lekker varken bratwurst eten.
Studiemodel Elektrische S klasse is ook aanwezig onder de benaming EQS
@dwfc: en de nieuwe S-klasse zelf dan?
@mashell: Geen idee, verkoop start in 2020, dus lijkt me het Genève Maart 2020 een optie.
https://www.autogids.be/model–mercedes–s-klasse/autonieuws/nieuw/mercedes-s-klasse-2020-spy.html
Btw, mannen van AMS hebben reeds eerste proefrit achter de rug met nieuwe Taycan …
https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrbericht/porsche-taycan-2020/
Zou Brabus echt 900pk in een g lepelen?
Macan Turbo?
Kortom: als je graag een Duitse auto onder kunstlicht wil zien op een pretentieuze stand, dan moet je naar de IAA.
Is er bij Volkswagen ook bekend dat de Tiguan Allspace ook gefacelift word? Of alleen de normale Volkswagen Tiguan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).